Günümüzde, özellikle de son dönemlerde, medya okuryazarlığı kavramına birçok disiplin ve araştırmacı tarafından yoğun ilgi gösterilmeye başlanmıştır. Bu bağlamda, medya okuryazarlığıyla ilgili çok sayıda ulusal ya da uluslararası düzeyde kitaplar, makaleler, tezler yayınlanmakta ve çeşitli konferanslar, toplantılar, kamu politikaları gerçekleştirilmektedir. Disiplinlerarası bir alan olan medya okuryazarlığının konu edildiği bu çalışma, Türkiye’de medya okuryazarlığı kavramını ele alan yüksek lisans ve doktora tezlerinin genel profilini ortaya koymayı ve bu araştırmaların yıllar içerisinde geçirdiği değişimi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamına, Türkiye’de bulunan üniversitelerde hazırlanmış olan ve medya okuryazarlığı konusunda tamamlanmış tüm lisansüstü tezler dâhil edilerek, herhangi bir tarih sınırlaması yapılmamıştır. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi (2020)’nin İnternet sitesinden genel tarama modeli kullanılarak erişilen tezler, sayıları, türleri, yıllara göre dağılımları, dilleri, üniversiteleri, konuları, anabilim dalları ve amaçları doğrultusunda araştırılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, medya okuryazarlığı konusunda çalışılan tezlerin sayısında büyük bir artış yaşandığı ve yüksek lisans türünde olan tezlerin doktora türünde olanlara göre sayıca çok fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, tezler en çok eğitim ve öğretim konusunda yazılırken; anabilim dalı olarak ise tezlerin, en çok Gazetecilik ve Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dallarında yazıldığı görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3 |