Esaretin Bedeli Filminin Pozitif Psikolojisi Bakış Açısından İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 13, 30.03.2021
Aslı Uz Baş
,
Fatma Selda Öz Soysal
Öz
Bu çalışmanın başlıca amacı, Esaretin Bedeli filminin, pozitif psikoloji yaklaşımına dayalı olarak incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümünde son sınıfta okuyan ve “Psikolojik Danışma ve Pozitif Psikoloji” adlı bir seçmeli dersi alan 14 öğrenciyle dönem sonunda “Esaretin Bedeli” adlı film izlenmiş ve sonrasında izlenen film üzerine bir odak grup görüşmesi gerçekleştirilerek pozitif psikoloji alanına özgü kavramlar tartışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, söz konusu filmi izleyen psikolojik danışman adaylarının, filmin içeriğini pozitif psikoloji yaklaşımının umut, psikolojik sağlamlık, olumlu duygular ve karakter güçleri gibi pek çok kavramı ile ilişkilendirdiğini ve bu kavramlar çerçevesinde yorumladıklarını göstermektedir. Elde edilen sonuçlar ayrıca filmlerin lisans düzeyinde pozitif psikoloji öğretiminde yararlı bir öğretim yöntemi olarak kullanılabileceğini ima etmektedir.
Kaynakça
- Biswas-Diener ve Patterson (2011). An experiential approach to teaching positive psychology
to undergraduates. The Journal of Positive Psychology, 6,(6), 477–481.
- Cameron, E. L., Fox, J. D., Anderson, M. S. & Cameron, C. A. (2010). Resilient youths use
humor to enhance socioemotional functioning during a day in the life. Journal of
Adolescent Research, 25(5), 716–742.
- Casper, W. J., Watt, J. D., Schleicher, D. J., Champoux, J. E., Bachiochi, P. D., & Bordeaux,
C. (2003). Feature film as a resource in teaching I-O psychology. The Industrial-
Organizational Psychologist, 41, 83-95.
- Charney, D. S. (2004). Psychobiological mechanisms of resilience and vulnerability:
Implications for successful adaptation to extreme stress. Am J Psychiatry 161(2), 195-
216.
- Csikszentmihalyi, M. (2008). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper
Perennial Modern Classics.
- Csikszentmihalyi, M. (2009). The promise of positive psychology. Psychological Topics, 18
(2), 203-211.
- Çokluk, Ö., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüsme yöntemi: Odak grup
görüsmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 95-107.
- Oranit B. Davidson , David B. Feldman & Malka Margalit (2012) A focused intervention for
1st-year college students: Promoting hope, sense of coherence, and self-efficacy, The
Journal of Psychology, 146(3), 333-352, https://doi.org/10.1080/00223980.2011.634862
- Dawson, M. & Pooley, J. A. (2013). Resilience: The role of optimism, perceived parental
autonomy support and perceived social support in first year university students. Journal
of Education and Training Studies, 1(2), 38-49.
- Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.
- Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Gullotta, T. P. (2015). Handbook of
social and emotional learning: Research and practice. New York, NY: Guilford Press.
- Eliüşük, A. ve Arslan, C. (2016). Sabır ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve
güvenirlik çalışmaları. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(31), 67-86.
- Eryılmaz, A (2015). Positive psychology in the class: The effectiveness of a teaching method
based on subjective well-being and engagement increasing activities. International Journal of Instruction, 8(2), 17-32.
- Feldman, D. B. & Dreher, D. E. (2012). Can hope be changed in 90 minutes? Testing the
efficacy of a single-session goal-pursuit intervention for college students. Journal of
Happiness Studies, 13, 745–759.
- Grenville-Cleave, B. (2012). Introducing positive psychology: A practical guide. London: Icon
Books.
- Jayawickreme, E., Forgeard,M., & Seligman, E. P. (2012). The engine of well-being. Review
of General Psychology, 16(4), 327–342.
- Kabakçı, Ö. F. (2016). Karakter güçleri ve erdemli oluş: Güçlü yanlara-dayalı psikolojik
danışma ve değerler eğitimine yeni bir yaklaşım. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Dergisi, 6(45), 25-40.
- Kağnıcı, D. Y. (2015). Psikolojik danışman eğitiminde cinsel yönelim olgusunun irdelenmesi:
Benim çocuğum filmi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 83-95.
- Kardaş, F., & Yalçın, İ. (2019). Türkiye’de iyi oluş ile ilgili yapılmış araştırmaların sistematik
olarak incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1423-1433.
doi:10.24106/kefdergi.2799
- Lemay, R., & Ghazal, H. (2001). Resilience and positive psychology : Finding hope. Child &
Family, 5(1), 10-21.
- Lyubomirsky, S., & Layous, K. (2013). How do simple positive activities increase well-being?
Current Directions in Psychological Science, 22, 57-62.
https://doi.org/10.1177/0963721412469809
- Oğuz Duran, N. ve Tan, Ş. (2013). Minnettarlık ve yaşam amaçları yazma çalışmalarının öznel
iyi oluşa etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 154-166.
- Özer, E. ve Deniz, M. E. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin
duygusal zeka açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1240-1248.
- Pan, J. Y. & Chan, L. W. (2007). Resilience: A new research area in positive psychology.
Psychologia, 50, 164-176.
- Park, N. & Peterson, C. (2009). Character strengths: Research and practice. Journal of College
and Character, 10(4), https://doi.org/ 10.2202/1940-1639.1042
- Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R.P. (2002). Academic emotions in students’ self-
regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research.
Educational Psychologist, 37, 91–105.
- Peterson, C. ve Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and
classification. Washington, DC: APA.
- Pleeging, E., Burger, M. & Exel, J. (2019). The relations between hope and subjective well-
being: a literature overview and empirical analysis. Applied Research in Quality of Life,
https://doi.org/10.1007/s11482-019-09802-4
- Proyer, R. T., Ruch, W., & Buschor, C. (2013). Testing strengths-based interventions: a
preliminary study on the effectiveness of a program targeting curiosity, gratitude, hope,
humor, and zest for enhancing life satisfaction. Journal of Happiness Studies, 14(1), 275-292.
- Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological
Science, 4(4), 99-104.
- Schnitker S. A. (2012). An examination of patience and well-being, The Journal of Positive
Psychology (Dedicated to furthering research and promoting good practice), 7(4), 263-
280
- Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology – an introduction.
American Psychologist, 55(1), 5-14.
- Seligman, M., Ernst, R., Gillham, J., Reivich, K., & Linkin, M. (2009). Positive education:
Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35, 293–
311.
- Seligman, M. (2011). Flourish: A new understanding of happiness, well-being-and how to
achieve them. Nicholas Brealey Pub.
- Smithikrai, C. (2016). Effectiveness of teaching with movies to promote positive characteristics
and behaviors. Procedia - Social and Behavioral Sciences 217, 522 – 530.
- Steger, M. F. (2018). Meaning and well-being. In E. Diener, S. Oishi, & L. Tay (Eds.),
Handbook of well-being. Salt Lake City, UT: DEF Publishers. DOI:nobascholar.com
- Uz-Baş, A. ve Soylu, Y. (2018). Pozitif duyguların psikolojik danışman adaylarının entelektüel
becerileri ve mutluluk düzeylerine etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of
Higher Education and Science, 8(2), 264-270. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.269
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Wedding, D. ve Niemiec, R. M. (2018). Filmlerle pozitif psikoloji: Karakter güçlerini
geliştirmek için filmlerden yararlanma (Çev. G. Kafa). İstanbul: Kaknüs Yayınları.