Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAŞAM BOYU YABANCI DİL ÖĞRENME ÖLÇEĞİ GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 58 - 67, 31.07.2022

Öz

Bu çalışmada öğrenenlerin yaşam boyu yabancı dil öğrenme kapasitelerinin belirlenmesi amacıyla bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri basamakları teorik altyapının oluşturulması, madde havuzunun oluşturulması, uygulama, madde analizleri, yapı geçerliliği ve güvenirlik olarak gerçekleştirilmiştir.Teorik altyapının oluşturulması için yabancı dil öğrenme bağlamında yaşam boyu öğrenme literatüründen yararlanılmıştır (Candy, 1991; Candy, Crebert ve O’Leary, 1994; Knapper, 2006; Knapper, 1988; Knapper ve Cropley, 2000; Mackiewicz, 2002). Oluşturulan 43 maddelik madde havuzu öncelikle iki Türk Dili uzmanınca incelenmiş ve önerilen düzeltmeler yapılmıştır. Ölçeğin uygulanmasından önce 4 öğrenciyle odak grup görüşmesi yapılmış ve maddelerin açıklığı ve anlaşılırlığı değerlendirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları bir yükseköğretim kurumunun İngilizce hazırlık programında ders gören 178 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerlik analizinden önce madde analizi yapılmış ve maddelerin toplam korelasyonları .25’ten düşük olan 13. ve 14. maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinin test edilmesi için kalan 41 maddeye açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçekte faktörlerin toplam varyansın %70’ini açıkladığı ve faktör yüklerinin .866 ile .524 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik analizi iç tutarlılık yöntemiyle incelenmiştir. Cronbach Alpha katsayısı faktörlerde .77 ile .91 arasında değerler arasındayken ölçeğin geneli için .91 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin faktörleri sırasıyla yaşam boyu öğrenme, işbirlikli öğrenme, teknoloji, öz-yönelim, geribildirim, gerçek hayat durumları ve kültür olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aspin, D. N., & Chapman, J. D. (2012). Towards a Philosophy of Lifelong Learning. In D. N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, & R.Bagnall (Eds.), International Handbook of Lifelong Learning (pp. 3-36). Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
  • Bagnall, RJ. (1990) Lifelong education: the institutionalisation of an illiberal and regressive ideology? Educational Philosophy and Theory, 22, 1-7.
  • Boztepe, Ö., & Demirtaş, Z. (2016). The adaptation of Lifelong Learning Scale into Turkish culture. Journal of Family, Counseling, and Education, 1(1), 10-17.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Candy, P. C. (1991) Self-direction for Lifelong Learning. A Comprehensive Guide to Theory and Practice. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Candy, P. C., Crebert, G. & O’leary, J. (1994) Developing Lifelong Learners Through Undergraduate Education. Canberra: Australian National Board of Employment, Education and Training.
  • Faure, E. et al. (1972). Learning to Be. Paris: UNESCO.
  • Field, A. (2012). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage Publications.
  • Gür Erdogan, Duygu & Arsal, Zeki. (2016). The Development of Lifelong Learning Trends Scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education. 6. 114. 10.19126/suje.32361.
  • Günüç, S., Odabaşı, H.F. & Kuzu, A. (2014). Developing an effective lifelong learning scale (ELLS): Study of validity & reliability. Education and Science 39(171), 244-258.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31–36.
  • Kirby, J. R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. InternationalJournal of Lifelong Education, 29(3), 291-302.
  • Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling. (3rd ed.). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Knapper (2006). Lifelong learning means effective and sustainable learning: Reasons, ideas, concrete measures. 25th International Course on vocational Training and Education in Agriculture.
  • Knapper, C. K. (1988). Lifelong Learning and Distance Education. American Journal of Distance Education, 2(1), 63-72.
  • Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page.
  • Krashen, S. (1975), “The Critical Period for Language Acquisition and Its Possible Bases”, Annals of the New York Academy of Sciences, S.263, s. 211–224.
  • Kulich, J. (1982). Lifelong education and the universities: a Canadian perspective, International Journal ofLifelong Education, 1(2), 123-142.
  • Lengrand, P. (1979). Prospects of lifelong education. In: Cropley, A.J. (Ed) Lifelong Education: AStocktaking. Hamburg: VIE Monograph, No 8.
  • Mackiewicz, W. (2002) Lifelong Foreign Language Learning. Speech presented at the European Seminar on Foreign Language Learning Needs in Education Systems. Valencia: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. 5–7 May, Valencia, Spain.
  • Uzunboylu, H., ve Hürsen, Ç. (2011). Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlik Ölçeği (YBÖYÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 449-460.
  • Vidergor, H. E., & Sela, O. (2017). Innovative Teaching Strategies and Methods Promoting Lifelong Learning in HigherEducation: From Theory to Practice. Nova Science Publishers, Inc.
  • White, J.P. (1982). The Aims of Education Re-Stated. London: Routledge & Kegan Paul.

LIFELONG FOREIGN LANGUAGE LEARNING SCALE: THE VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 58 - 67, 31.07.2022

Öz

Kaynakça

  • Aspin, D. N., & Chapman, J. D. (2012). Towards a Philosophy of Lifelong Learning. In D. N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, & R.Bagnall (Eds.), International Handbook of Lifelong Learning (pp. 3-36). Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
  • Bagnall, RJ. (1990) Lifelong education: the institutionalisation of an illiberal and regressive ideology? Educational Philosophy and Theory, 22, 1-7.
  • Boztepe, Ö., & Demirtaş, Z. (2016). The adaptation of Lifelong Learning Scale into Turkish culture. Journal of Family, Counseling, and Education, 1(1), 10-17.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Candy, P. C. (1991) Self-direction for Lifelong Learning. A Comprehensive Guide to Theory and Practice. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Candy, P. C., Crebert, G. & O’leary, J. (1994) Developing Lifelong Learners Through Undergraduate Education. Canberra: Australian National Board of Employment, Education and Training.
  • Faure, E. et al. (1972). Learning to Be. Paris: UNESCO.
  • Field, A. (2012). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage Publications.
  • Gür Erdogan, Duygu & Arsal, Zeki. (2016). The Development of Lifelong Learning Trends Scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education. 6. 114. 10.19126/suje.32361.
  • Günüç, S., Odabaşı, H.F. & Kuzu, A. (2014). Developing an effective lifelong learning scale (ELLS): Study of validity & reliability. Education and Science 39(171), 244-258.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31–36.
  • Kirby, J. R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. InternationalJournal of Lifelong Education, 29(3), 291-302.
  • Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling. (3rd ed.). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Knapper (2006). Lifelong learning means effective and sustainable learning: Reasons, ideas, concrete measures. 25th International Course on vocational Training and Education in Agriculture.
  • Knapper, C. K. (1988). Lifelong Learning and Distance Education. American Journal of Distance Education, 2(1), 63-72.
  • Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page.
  • Krashen, S. (1975), “The Critical Period for Language Acquisition and Its Possible Bases”, Annals of the New York Academy of Sciences, S.263, s. 211–224.
  • Kulich, J. (1982). Lifelong education and the universities: a Canadian perspective, International Journal ofLifelong Education, 1(2), 123-142.
  • Lengrand, P. (1979). Prospects of lifelong education. In: Cropley, A.J. (Ed) Lifelong Education: AStocktaking. Hamburg: VIE Monograph, No 8.
  • Mackiewicz, W. (2002) Lifelong Foreign Language Learning. Speech presented at the European Seminar on Foreign Language Learning Needs in Education Systems. Valencia: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. 5–7 May, Valencia, Spain.
  • Uzunboylu, H., ve Hürsen, Ç. (2011). Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlik Ölçeği (YBÖYÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 449-460.
  • Vidergor, H. E., & Sela, O. (2017). Innovative Teaching Strategies and Methods Promoting Lifelong Learning in HigherEducation: From Theory to Practice. Nova Science Publishers, Inc.
  • White, J.P. (1982). The Aims of Education Re-Stated. London: Routledge & Kegan Paul.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eylem Oruç

Ayça Bakıner

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 16 Haziran 2022
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Oruç, E., & Bakıner, A. (2022). YAŞAM BOYU YABANCI DİL ÖĞRENME ÖLÇEĞİ GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 58-67.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.