Bilim ve teknolojinin
gelişmesi, Yükseköğretim Kurumlarının gün geçtikçe sayılarının artması, bu
kurumların verdiği eğitimdeki hizmet kalitesinin kıyaslanması, ulusal ve
uluslararası tanınabilirliğini güçleştirmektedir. Günümüzde
lisansüstü eğitim ve öğretimi, uluslararası toplumda büyük önem verilen bir
konu haline gelmiştir. Özellikle doktora unvanına sahip olan kişiler alana özgü
yetkinliğe (bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, iletişim ve sosyal
yetkinlik vb.) ulaşmış bilim insanı olarak tanımlanmaktadır. Ülkemizde küresel,
bölgesel, ülkesel, yöresel, sektörel ve mesleki ölçekte bilim ve teknolojinin
üretilmesi, söz ve karar sahibi olunabilmesi, ekonomik ve toplumsal bir faydaya
dönüştürülebilmesi veya katma değer sağlanması için araştırma-geliştirme
(Ar-Ge) kapasitesinin geliştirilmesini, yeterli ve nitelikli araştırmacı/bilim
insanının yetiştirilmesini ve yetkinleştirilmesini zorunlu haline getirmiştir.
Günümüzde meydana gelen çok yönlü değişmelere paralel olarak da peyzaj
mimarlığı disiplininde de önemli değişim ve gelişmeler yaşanmış ve çalışma
konuları çeşitlenmiştir. Bu
çalışmada ülkemizde farklı üniversite ve fakülte içinde yapılandırılmış Peyzaj
Mimarlığı Ana Bilim Dallarında, 2010-2018
yılları arası tamamlanan ve Yüksek Öğrenim Kurulu (YÖK)’nun Ulusal Tez
Merkezinden erişilebilen toplam 123 adet doktora tezlerinin, şekilsel ve
içeriksel özellikleri irdelenmiştir. Çalışmada doktora tezleri şekilsel ve içeriksel
ölçütleri içeren değerlendirme formuna göre incelenmiş ve istatistiki açıdan
frekans ve yüzde değerler belirlenmiş ve analiz edilmiştir. Bu bağlamda, peyzaj
mimarlığı doktora tezlerinde şekilsel ve içeriksel bazı eksiklikler ve
yetersizlikler tespit edilmiştir. İncelenen doktora tezlerinde özellikle tez
konularının danışman-öğrenci odaklı olduğu, son yıllarda doktora sayısında
önemli ölçüde azaldığı, tez konularının belli konularda yoğunlaştığı, tezde
elde edilen bulguların başka kaynaklarla ilişkilendirilmediği, tartışma ve
yorumlamada yetersiz kaldığı vb. konular belirlenmiş ve incelenen
doktora tezlerinde karşılaşılan eksiklikler ve yetersizliklerin giderilmesi ve
geliştirilmesi için geleceğe yönelik genel çözüm önerileri getirilmiştir. Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dallarında lisansüstü
tezlerin bilgi, beceri ve yetkinlik bağlamında gerekli düzenlemelerin yapılması
ve tezlerin talep odaklı, uygulanabilir, yenilik getiren, katma değer sağlayan
tezlerin yapılması gerekmektedir.
The development of science and technology, the increasing number
of institutions of higher education, the comparison of the service quality in
the education provided by these institutions, makes the national and
international recognition difficult. Today, graduate education and training has
become a subject of great importance in the international community. In
particular, people who hold a doctorate are defined as scientists who have
achieved field-specific competence (independent work, responsibility,
communication and social competence, etc.). It has made it necessary to develop
research and development capacity and to train qualified and qualified
scientists in order to produce science and technology at global, national,
regional, sectoral and professional scale, to have decision, to transform it
into an economic and social benefit or to provide added value in our country. In
parallel with the multidimensional changes that have occurred today, important
changes and developments have been experienced in the discipline of landscape
architecture and the study subjects have been diversified. In this study, the
formal and contextual features of 123 doctoral theses, which were completed
between 2010 and 2018 in the Department of Landscape Architecture structured in
different universities and faculties in our country and accessible from the
National Thesis Center of Higher Education Council (YÖK), were examined. In
this study, doctoral theses were examined according to the evaluation form
including formal and contextual criteria and frequency and percentage values were
determined and analyzed statistically. In this context, some formal and contextual
deficiencies and inabilities have been identified in landscape architecture PhD
theses. In the doctoral theses examined, it is observed that the thesis
subjects are especially advisor-student oriented, the number of doctorates has
decreased significantly in recent years, the subjects of the thesis are
concentrated on certain subjects, the findings obtained in the thesis are not
associated with other sources, and are insufficient for discussion and
interpretation. Issues were identified and general solutions
for the future were brought forward for the elimination and development of
deficiencies and inadequacies encountered in the dissertations examined.
Necessary arrangements should be made in the context of knowledge, skills and
competence of graduate theses in the Departments of Landscape Architecture, and
theses that are demand-oriented, applicable, innovating and provide added
value.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |