The quality in higher education and its international recognition are among the quality targets of countries. Achievement, control and assurance of quality in the world are provided by accreditation systems. Accreditation in higher education institutions is defined as a tool to increase the quality of educational institutions or programs and its certification. It provides external quality assurance to educational institutions on the basis of quality, transparency and accountability. It ensures that the institution / program is periodically evaluated by itself or from outside the institution. In this study, a preliminary assessment of Düzce University Landscape Architecture undergraduate program was made on the basis of the International Federation of Landscape Architects (IFLA) accreditation education regulations and the Turkish Association for Landscape Architecture Education and Science (PEMDER) accreditation criteria. In addition, some preparatory work carried out by Düzce University Faculty of Forestry Department of Landscape Architecture, which has reached 25 years in education, in cooperation with different stakeholders, in line with the principles of continuous improvement and the agile leadership goals, were presented with some suggestions.
Accreditation landscape architecture education PEMDER IFLA Düzce
Yükseköğretimde eğitimin kalitesi ve uluslararası düzeyde kendine yer bulması, ülkelerin kalite hedefleri arasında yer almaktadır. Dünyada, kalitenin sağlanması, denetlenmesi ve güvence altına alınması ise akreditasyon sistemi ile sağlanmaktadır. Yükseköğretim kurumlarında akreditasyon, eğitim kurumlarının ya da programlarının kalitesinin arttırılması ve belgelenmesi olarak tanımlanmaktadır. Kalite, saydamlık ve hesap verme temelinde eğitim kurumlarına dış kalite güvencesi vermektedir. Kurumun/programın, dönemsel olarak kendi kendini ya da kurum dışından değerlendirilmesini sağlamaktadır. Bu çalışmada, Düzce Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü’nün, Uluslararası Peyzaj Mimarları Federasyonu (IFLA) akreditasyon eğitim tüzüğü ve Peyzaj Mimarlığı Eğitim ve Bilim Derneği (PEMDER) akreditasyon kriterleri temelinde bir ön değerlendirmesi yapılmıştır. Bu çalışmada eğitim öğretimde 25 yıla ulaşan Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümünün, farklı paydaşlarla işbirliği içinde, sürekli iyileştirme ilkelerinden hareketle, çevik liderlik hedefleri doğrultusunda akredite olma süreci öncesinde yürüttüğü bazı hazırlık çalışmaları ortaya konularak bazı öneriler getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2020 Sayı: Özel Sayı - Peyzaj Mimarlığında Akreditasyon |