The aim of this study was to examine the stress, anxiety, depression, fear levels and related factors of students during the Covid-19 pandemic process by conducting a literature review. In the research, Electronic databases were searched using the keywords " Covid-19, pandemic, mental health, students" between 27.12.2019-30.12.2020. As a result of the search, 562 studies were reached and 22 articles were included in the study. Students' level of anxiety, fear and depression is determined by gender, disease status, infection-contamination anxiety, level of knowledge about the disease, adequacy of protective equipment, family structure, economic conditions, social support level, living with parents, perspective on illness and substance use has been related. The results generally show that students experience moderate levels of anxiety. Fear, depression and stress levels differ in studies. Anxiety and depression levels in girls are higher than boys.
Bu araştırmada, Covid-19 pandemisi sürecinde öğrencilerin stres, anksiyete, depresyon, korku düzeyleri ve ilişkili faktörleri, literatür taraması yaparak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, 27.12.2019-30.12.2020 tarihleri arasında elektronik veri tabanları “Covid-19, pandemi, ruh sağlığı, öğrenciler”, “Covid-19, pandemic, mental health, students” anahtar sözcükleri kullanılarak taranmıştır. Tarama sonucunda 562 çalışmaya ulaşılmış olup 22 makale çalışmaya dahil edilmiştir. Yaş aralığı 14-33 arasında olan öğrencilerin anksiyete, korku ve depresyon düzeyinin, cinsiyet, hastalık durumu, enfeksiyon bulaşma kaygı düzeyi, hastalık ile ilgili bilgi düzeyi, koruyucu ekipmanların yeterliliği, aile yapısı, ekonomik şartlar, sosyal destek düzeyi, ebeveynler ile yaşama durumu, hastalığa bakış açısı ve madde kullanımı ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Sonuçlar, genellikle öğrencilerin orta düzeyde anksiyete yaşadığını göstermektedir. Korku, depresyon ve stres düzeyleri ise çalışmalarda farklılık göstermektedir. Kızlarda anksiyete ve depresyon düzeyi erkeklere göre daha yüksektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |