Workplace based assessment refers to the assessment of working practices based on what doctors actually do in the workplace, and is predominantly carried out in the workplace itself. Assessment drives learning and it is therefore essential that workplace-based assessment focuses on important attributes rather than what is easiest to assess. Workplacebased assessment is usually competency based. Workplace based assesments may well facilitate and enhance various aspects of educational supervisions, including its structure, frequency and duration etc. The structure and content of workplace based assesments should be monitored to ensure that its benefits are maximised by remaining tailored to individual trainees' needs. Workplace based assesment should be used for formative and summative assessments. Several formative assessment methods have been developed for use in the workplace such as mini clinical evaluation exercise (mini-cex), evidence based journal club assesment and case based discussion, multi source feedback etc. This review discusses the need of workplace based assesments in psychiatry graduate education and introduces some of the work place based assesment methods.
Medical Education Workplace based assesment Residency Psychiatry
İş başında değerlendirme hekimlerin iş başında gerçekten ne yaptıkların temelinde çalışma uygulamalarının değerlendirilmesi anlamına gelir ve ağırlıklı olarak iş yerinde uygulanır. Değerlendirme öğrenmeyi güdüler ve bu nedenle iş başında değerlendirmenin değerlendirilmesi kolay olan yönlerden çok önemli özelliklere odaklanması esastır. İş başında değerlendirme genellikle yetkinliğe dayalıdır. İş başında değerlendirme, eğitim süpervizyonlarının yapı, sıklık ve süre gibi çeşitli yönlerini geliştirecek ve kolaylaştıracaktır. İş başında değerlendirmenin yapısı ve içeriği eğitim alanın bireysel gereksinimlerine göre biçimlendirilerek faydalarının en üst düzeye çıkarılmasını sağlayacak şekilde izlenmelidir. İş başında değerlendirme biçimlendirici ve karar verdirici değerlendirme olarak kullanılabilir. İş başında kullanılmak üzere mini klinik sınav, kanıta dayalı makale saati ve olguya dayalı tartışma ve çok kaynaklı geribildirim gibi birçok biçimlendirici değerlendirme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu gözden geçirmede psikiyatri uzmanlık eğitiminde iş başında değerlendirmeye duyulan ihtiyaç tartışılmış ve bazı iş başında değerlendirme yöntemleri tanıtılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 1 Sayı: 3 |