Bu çalışmada sürekli gelişen bilişim teknolojileri ile birlikte değişen toplumsallaşma ve ilişkisel doyum kaynaklarının Twitch izleyicileri üzerindeki etkisinin ve bu bağlamda yayınları izleyen, yayıncılara bağışta bulunan ve bir topluluk halini alan izleyici kitlesinin temel motivasyonlarının incelenmesini değerlendirecek bir ölçeğin (ölçme aracının) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini SocialBlade ve Twitch Metrics adlı Twitch yayınları, yayıncıları ve izleyicileri ile ilgili istatistikleri tutan web sitelerine göre en çok izlenme oranına sahip Türkçe yayın yapan ilk 100 yayıncı oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini çalışma formunu dolduran 318 izleyici oluşturmuştur. Katılımcılara “Sosyodemografik Veri Toplama Formu” ve “Twitch İzleyici Motivas-yon Ölçeği” Twitch üzerinden ilgili izleyicilere “Google Formlar” aracılığı ile oluşturulmuş veri toplama araçlarının özel mesaj olarak gönderilmesiyle uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; Kaiser Meyer-Olkin (KMO) ve Barlett Küresellik Testinin sonuçlarına göre ölçeğin maddeleri arasında 0,80’nin üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir uyum değeri olduğu tespit edilmiş-tir. Ölçek maddelerinin faktör yükleri değerlendirildiğinde; 0,615 ile 0,766 arasında dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Tespit edilen üç faktörün (Oyun Bilgisi, Topluluk ile Kurulan Duygusal Bağ, Sosyal Yalıtım) Cronbach’s Alfa güvenirlik analizi sonucu katsayıları 0,67 – 0,82 arasında olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak bu ölçeğin güvenirlik bakımından bireylerde davranışsal bağımlılık olarak kabul edilen; internet/oyun bağımlılığı gibi kötüye kullanımların önlenebilmesi ve sağaltımında yeni çalışmalara ışık tutabileceği düşünülmektedir.
Çalışmanın veri toplama ve bildiri aşamasında teknik katkılarından dolayı Mert SEYHAN’a teşekkür ederiz.
The aim of this study was to develop a scale (measurement tool) to evaluate the effect of changing socialization and relational satisfaction sources on Twitch viewers with the ever-evolving information technologies and the main motivations of the viewers who watch the streams, donate to the streamers and become a community. The population of the study was consisted of the Top 100 Turkish speaking streamers with the highest numbers of viewers according to the websites such as Socialblade and Twitch metrics that produce statistics about streams, streamers and viewers. Study group was consisted of 318 viewers who have filled the study form researchers shared on the Twitch platform. Sociodemographic Data Collection Form and Twitch Viewer Motivation Scale have been conducted to participants. According to results of Kaiser Meyer-Olkin (KMO) and Bartlett’s Test of Sphericity, it has been found that there is a significance ratio over 0.80 between items of the scale. Factor loadings of the remaining items range from 0.615 to 0.766. Cronbach’s Alpha reliability coefficients of each factor were found to be between 0.67-0.82. Consequently this scale is able to illuminate-by the mean of reliability- the treatment of the behavior which is accepted as dependence and provide prevention.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: Ek 1 (Araştırma Sayısı) |