Ebeveynlerin sosyal medyada çocukları hakkında paylaşım yapmaları sonucu ebeveynlikle ilgili yeni bir kavram olarak ortaya çıkan sharenting üzerine sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, bir sharenting davranışı olarak anne ve babaların Instagram’da çocuklarının fotoğraflarını paylaşma davranışlarını ve bu davranışları yordayan faktörleri incelemektir. Bu doğrultuda, demografik (cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve algılanan gelir seviyesi), sosyal ağ yapısı ile ilgili (çevrim içi: Instagram’daki takipçi sayısı, çocukların fotoğraflarını beğenen ve yorumlayan takipçilerin oranı; çevrim dışı: algılanan sosyal destek) ve genel Instagram kullanımı ile ilgili (Intagram hesabını ziyaret etme sıklığı, Instagram kullanıcısı olma süresi, Instagram’da paylaşımda bulunma sıklığı) faktörlerin ebeveynlerin çocuklarının fotoğraflarını paylaşma sıklığı ile ilişkisi araştırılmıştır. Altı yüz yetmiş üç Instagram kullanıcısı ebeveyn demografik bilgi formu, sosyal medya kullanım formu ve algılanan çevrim dışı sosyal destek ölçeğini çevrim içi olarak doldurmuştur. Beş yüz otuz yedi katılımcı (300 anne), çocuklarının en az bir fotoğraflarını kendi Instagram hesaplarında paylaştıklarını belirtmiştir. Anne ve babaların çocuklarının fotoğraflarını paylaşma sıklıkları arasında bir fark gözlenmemiş ve paylaşılan fotoğrafların ağırlıklı olarak özel günler, seyahat ve tatiller ile aile ve arkadaşlarla geçirilen zamana dair olduğu bulunmuştur. Regresyon analizi sonucunda çocukların fotoğraflarının paylaşılma sıklığının ebeveynin yaşı tarafından negatif; ebeveynin Instagram’da paylaşım yapma sıklığı, çocukların fotoğraflarının takipçiler tarafından beğenilme oranı ve algılanan çevrim dışı sosyal destek tarafından pozitif olarak yordandığını görülmüştür.
There has been limited number of studies on sharenting which has occured as a new concept related to parenting due to parent’s extensive sharing of information about their children on social media. The aim of the present study was to examine mothers’ and fathers’ sharing of their children’s photos on Instagram as a sharenting behavior with its predictors. Thus, the relationship of the frequency of sharing children’s photos with the demographic (gender, age, education level and perceived financial status), social network structure-related (online: number of Instagram followers, ratio of followers liking and commenting on children’s photos; offline: perceived social support), and Instagram-use-related (frequency of visiting account, duration of having an account and frequency of general sharing) factors was analyzed. Six hundred seventy three parents using Instagram completed the demographic information form, the use of social media form, and the perceived offline social support scale. Five hundred thirty seven (300 mothers) parents reported to have shared at least one photo of their children on Instagram. Mothers and fathers did not differ in the frequency of sharing photos and the analysis of the contents of shared photos demonstrated that special events, trips and holidays with children, and times with family and friends were the most frequently reported contents. Regression analysis showed that the frequency of sharing children’s photos was predicted negatively by parents’ age; and positively by the frequency of general sharing, the ratio of followers liking children’ photos, and the perceived offline social support.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 3 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: Ek 1 |