Objective University dormitories play a crucial role in shaping students' overall health, which is essential for their academic success. Current university dormitories, understanding the impact of living conditions on students' overall health is crucial for guiding their academic success.
Method: This study was designed as a cross-sectional exploratory research. The sample of the study consisted of 627 students, with 331 males and 296 females. Data for the study were collected using the Personal Information Form, Richards-Campbell Sleep Questionnaire, Pittsburgh Sleep Quality Index, and Adult Eating Behavior Questionnaire.
Results: The gender distribution among the participating students was balanced, with a mean age of 20.98±1.680 years and predominantly medium to low income levels. When examining the average scores of RCSQ, AEBQ, and PSQI scales, it was found that the "RCSQ" average is below the poor and moderate range (46.443±28.290). While male students had higher overall sleep scores indicating poorer sleep quality compared to females, the sleep quality index scores were higher among females, indicating better sleep quality. Generally, the average sleep score among students was 46.443 ±28.290, which is considered to be at a poor level. The students' total average score on the Adult Eating Behavior Scale was determined to be 90.893 ±17.019, indicating a high average score and suggesting negative eating behaviors among them. Students' average sleep quality was also found to be 5.096 ± 2.927, indicating poor sleep quality. According to correlation analysis, poor eating behavior negatively affects sleep quality and overall sleep, and academic performance is also influenced by eating behavior.
Conclusion: Sleep quality, eating behaviors, and healthy lifestyle behaviors have significant effect on academic performance and quality of life.
Academic performance eating habits health-related quality of life sleep patterns university students
Amaç: Günümüz üniversite yurtlarında, yaşam koşullarının öğrencilerin genel sağlığı üzerindeki etkilerini anlamak, onların akademik başarılarını yönlendirmek açısından önemlidir. Bu doğrultuda, bu çalışma, yurtta kalan üniversite öğrencilerinin yeme alışkanlıkları, uyku düzenleri ve akademik performansları arasındaki ilişkileri araştırmak amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma ilişki arayıcı kesitsel tipte tasarlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 331'i erkek, 296'sı kadın olmak üzere 627 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Richards-Campbell Uyku Anketi, Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi ve Yetişkin Yeme Davranışı Ölçeği uygulanarak toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin cinsiyet dağılımının dengeli olduğu, orta ya da düşük düzey gelir düzeyine sahip oldukları ve ortalama yaşlarının 20,98±1,680 olduğu belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin genel uyku puanlarının kötü olsa da kadınlardan daha yüksek olduğu ancak kadınların uyku kalitesi indeksinin daha iyi olduğu uyku kalitesi indeksi puanlarının erkeklerde daha yüksek olduğu saptanmıştır. Genel olarak öğrencilerin uyku puan ortalamasının 46,443±28,290 kötü düzeyde sayılacak oranda düşük olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin yetişkin yeme davranışı toplam ortalaması 90,893±17,019, olarak saptanmış ve yeme davranışı puanlarının ortalamasının yüksek olduğu, olumsuz yeme davranışına sahip oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin uyku kalitesi ortalamasının da 5,096±2,927 olduğu ve zayıf uyku kalitesine sahip oldukları saptanmıştır. Korelesyon analizine göre yeme davranışının kötü olmasının uyku kalitesini ve genel uykuyu olumsuz etkilediği ve akademik başarının yeme davranışından da etkilendiği bulunmuştur.
Sonuç: Uyku kalitesinin, yeme davranışlarının ve sağlıklı yaşam tarzı davranışlarının akademik performans ve yaşam kalitesi üzerinde önemli etkileri bulunmaktadır.
Akademik performans sağlık ve yaşam kalitesi uyku düzenleri üniversite öğrencileri yeme alışkanlıkları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: Supplement 1 |