Bipolar disorder can create a dynamic that complexly affects not only the individual's life but also the entire family. Research includes a wide range of intervention strategies, from cognitive behavioral therapy to psychoeducational programs. This review aims to analyze the results of psychosocial intervention programs developed for the family members of individuals diagnosed with bipolar disorder. Studies related to the topic conducted in Türkiye and worldwide, accessible in full text, have been reviewed using the Pubmed and Scopus databases, and the results have been compiled considering the objectives of the studies. As a result of the literature review, 14 articles were included in the review. In 4 studies, Family-Focused Therapy was applied, while psychoeducation aimed at families was observed in 10 studies. The applied psychoeducation programs consist of six training sessions aimed at families, focusing on disease information and caregiving burden. In a study, psychoeducation aimed at increasing problem-solving skills was provided to individuals with a partner who has bipolar disorder and who have experienced abuse. The results of the study examined the effects of the interventions on families' caregiving burden, their level of knowledge about the illness, self-esteem, quality of life, internalized stigma, and individuals diagnosed with bipolar disorder. The studies included in the review show positive results highlighting the beneficial effects of family-based psychosocial interventions for families of individuals with bipolar disorder
Bipolar bozukluk, sadece bireyin yaşamını değil, aynı zamanda bütün aileyi karmaşık bir şekilde etkileyen bir dinamik yaratabilmektedir. Araştırmalar, bilişsel davranışçı terapiden psikoeğitim programlarına kadar geniş bir yelpazede müdahale stratejilerini içerir. Bu derlemede, bipolar bozukluk tanısı almış bireylerin aile üyelerine yönelik geliştirilen psikososyal müdahale programlarının sonuçlarının analiz edilmesi amaçlanmıştır. Pubmed ve Scopus veri tabanları kullanılarak Türkiye ve dünyada konu ile ilgili yapılan ve tam metinlerine ulaşılan çalışmalar gözden geçirilmiş ve sonuçlar, çalışma amaçları dikkate alınarak derlenmiştir. Literatür incelemesi sonucu 14 makale derlemeye dahil edilmişti. 4 çalışmada Aile Odaklı Terapi uygulandığı, 10 çalışmada ise ailelere yönelik psikoeğitim uygulandığı görülmüştür. Uygulanan Psikoeğitim programlarının 6 tanesi ailelere yönelik hastalık bilgisi ve bakım yükü hakkında verilen eğitimlerden oluşmaktadır. Bir çalışmada ise eşinde bipolar bozukluk olan ve istismara uğrayan kişilere problem çözme becerilerini arttırmaya yönelik psikoeğitim verilmişti. Çalışma sonuçlarında uygulanan müdahalelerin ailelerin bakım yükü, hastalık hakkında bilgi düzeyleri, benlik saygısı, yaşam kalitesi, içselleştirilmiş damgalama ve bipolar bozukluk tanılı bireyler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırma kapsamına alınan çalışmalar bipolar bozukluk tanılı bireylerin ailelerine yönelik aile temelli psikososyal müdahalelerin olumlu etkilerini ortaya koyan olumlu sonuçlar içermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 3 |