Accounting plays a key role in the cycle of economic life. For the economic cycle to function smoothly, it is essential to train a qualified workforce in the field of accounting. Providing effective accounting education to qualified individuals will pave the way for better-equipped professionals to enter the field. As a result, these professionals will be able to meet the demands of the times and adapt to ongoing developments. Therefore, it is important to periodically assess the attitudes of individuals receiving accounting education at various levels and regions, and make improvements based on their demographic characteristics and attitudes. This will help develop new approaches to ensure the continuity of a qualified workforce in the accounting field. This study aims to determine the attitudes of undergraduate students taking accounting courses and examine whether there are significant differences between their demographic characteristics and attitudes. In this context, a survey was administered to students taking an accounting course, and the data were analyzed statistically. According to the findings, while a generally positive attitude towards the accounting course was observed, significant differences were found between variables such as gender, age, type of high school graduated from, department, whether the course had been taken previously, presence of an accountant in their immediate environment, whether the course was taken voluntarily or as a requirement, and attitude statements. No significant difference was found in relation to the class year variable.
Muhasebe ekonomik hayatın döngüsünde kilit bir role sahiptir. Ekonomik döngünün sağlıklı bir şekilde devam etmesi için muhasebe alanında nitelikli işgücünün yetiştirilmesi gereklidir. Etkin bir muhasebe eğitimiyle nitelikli bireylere gerekli eğitimin verilmesi, daha donanımlı bireylerin meslek mensubu olarak yetiştirilmesinin önünü açacaktır. Farklı seviye ve bölgelerdeki muhasebe eğitimi alan bireylerin dönem dönem muhasebeye yönelik tutumlarının tespit edilerek demografik özelliklerinin tutumları ile ilişkisine göre iyileştirmeler yapılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada muhasebe dersi alan lisans öğrencilerinin muhasebe dersine yönelik tutumlarının tespit edilmesi ve demografik özellikleri ile tutumları arasında anlamlı farklılık olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda muhasebe dersi alan öğrencilere yönelik bir anket uygulanmış ve elde edilen veriler istatistiki olarak analiz edilmiştir. Bulgulara göre muhasebe dersine yönelik olumlu bir tutumun olduğunun yanısıra cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, bölüm, dersin daha önce alınıp alınmadığı, yakın çevrede muhasebeci olup olmadığı, dersin zorunlu alınıp alınmadığı gibi değişkenlerle tutum ifadeleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilirken sınıf değişkeni ile herhangi bir anlamlı farklılığa rastlanılamamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finansal Muhasebe, Muhasebe, Denetim ve Mali Sorumluluk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisinde yayınlanmış makalelerin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.