Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of business and economics students’ towards accounting course: a research at mardin artuklu university

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 315 - 331, 31.12.2024
https://doi.org/10.47097/piar.1517943

Öz

Accounting plays a key role in the cycle of economic life. For the economic cycle to function smoothly, it is essential to train a qualified workforce in the field of accounting. Providing effective accounting education to qualified individuals will pave the way for better-equipped professionals to enter the field. As a result, these professionals will be able to meet the demands of the times and adapt to ongoing developments. Therefore, it is important to periodically assess the attitudes of individuals receiving accounting education at various levels and regions, and make improvements based on their demographic characteristics and attitudes. This will help develop new approaches to ensure the continuity of a qualified workforce in the accounting field. This study aims to determine the attitudes of undergraduate students taking accounting courses and examine whether there are significant differences between their demographic characteristics and attitudes. In this context, a survey was administered to students taking an accounting course, and the data were analyzed statistically. According to the findings, while a generally positive attitude towards the accounting course was observed, significant differences were found between variables such as gender, age, type of high school graduated from, department, whether the course had been taken previously, presence of an accountant in their immediate environment, whether the course was taken voluntarily or as a requirement, and attitude statements. No significant difference was found in relation to the class year variable.

Kaynakça

  • Aksu, İ. ve Oral, T. (2017), Lisans öğrencilerinin muhasebe dersine yönelik algı tutum ve başarı durumlarına ilişkin bir araştırma, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 12, 706-717.
  • Apak, İ. (2020), Ön lisans öğrencilerinin muhasebe derslerine yönelik tutumları üzerine bir araştırma, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 40, 227-236.
  • Atabay, E. (2011). Osmanlıdan günümüze muhasebenin gelişiminde hukukun yeri – Mevcut hukuk fakültelerinde muhasebe derslerinin önemi, Akademik Bakış Dergisi, 25(Temmuz-Ağustos), 1-14.
  • Ay, M. Çevik Tekin, İ. ve Öztemiz, D. (2020). Önlisans öğrencilerinin muhasebe dersine karşı tutumları ve başarı düzeyini belirlemeye yönelik bir uygulama, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(51), 598-609.
  • Ayanoğlu, Y., Hüseyin A. ve Abdülkadir T. (2013). Sağlık hizmetleri yönetimi eğitiminde muhasebe ve finansman derslerinin önemi, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(1), 23-42.
  • Bi̇çer, E., Aydın, Y. ve Ilıman, E. (2018). Sağlık yönetimi öğrencilerinin muhasebe dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerine etkisi üzerine bir araştırma, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 179-200.
  • Bougen, P. (1994). Joking apart: The serious side of the accountant stereotype, Accounting Organisations and Society, 19(3), 319-335.
  • Byrne, M., & Willis, P. (2005). Irish secondary students’ perceptions of the work of an accountant and the accounting professio, Accounting Education; An International Journal, 14(4), 367-381.
  • Cengi̇z, S. ve Teki̇n, B. (2019). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerde strese neden olan faktörlerle derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin araştırılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (81), 183-212.
  • Cory, S. (1992). Quality and quantity of accounting students and the stereotypical accountant: is there a relationship?, Journal of Accounting Education, 10(1), 1- 24.
  • Danziger, N., & Eden, Y. (2006). Student career aspirations and perceptions: the case of Israeli accounting students, Accounting Education: An International Journal, 15(2), 113–134.
  • Demir, M. ve Çam, M. (2006). Muhasebe bölümü öğrencilerinin muhasebe öğreniminde başarılarını olumsuz etkileyen faktörlere ilişkin bir araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (32), 160-169.
  • Erol, M. ve Erkan, G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik Biga iktisadi ve idari birimler fakültesinde bir araştırma, KMU İİBF Dergisi, 10(14), 284- 301.
  • Ertuğrul, İ ve Özdemi̇r, İ. (2014). Muhasebe dersi alan ön lisans ve lisans öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının tespiti: Ege bölgesinde bir uygulama, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 204-214.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri, http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby606/SPSS_15 .0_ile_Veri_Analizi.pdf (Erişim Tarihi: 25.06.2020)
  • Gölpek Karababa, A. (2020), Lisans öğrencilerinin muhasebe dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 10(1), 66-77.
  • Kaiser, H. (1974). An ındex of factorial simplicty, Psychometrika, 39(1), 31-36.
  • Kaya, U. (2007). İlk defa muhasebe dersi alan öğrencilerin derse yönelik algılamaları üzerine bir alan araştırması: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 125-133.
  • Kurtlar, M. ve Yıldız, E. (2020). Muhasebe dersine yönelik tutumların bireysel ve bölümsel farklılıklarının belirlenmesi: Mersin Üniversitesi örneği, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 52-67.
  • Marriott, P., & Marriott, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal studt of undergraduate accounting students’attiude towards accounting a profession, Accounting Education: An international journal, 12(2), 113-133.
  • Özcan, İ., Ünal, F. ve Helhel, Y. (2009). Muhasebe programı öğrencilerinin cinsiyet ve öğretim durumunun muhasebe mesleğine yönelik tutumları ile ilişkilendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (41), 170-181.
  • Paksoy, M., Akbulut, R. ve Aydın, V. (2005). Meslek yüksek okullarında muhasebe eğitiminin yeterliliği Harran Üniversitesi özelinde incelenmesi ve geleceğe ilişkin bir değerlendirme, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 5(15), 73-106.
  • Reed, S., & Kratchman, S. H. (1989). A longitudinal and cross-sectional study of students’ perceptions of the importance of job attributes, Journal of Accounting Education, 7(2), 171-193.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Temelli̇, F. ve Çınar, Ö. (2018). İİBF öğrencilerinin maliyet muhasebesi dersine yönelik başarı ve tutumları arasındaki ilişki: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde bir uygulama, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 559-567.
  • Uzunsakal, E. ve Yıldız, D. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • Varıcı, İ. ve Bulut, E. (2016). Muhasebe dersine yönelik endişeler ve tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 293-314.

Muhasebe Dersine Yönelik İktisat ve İşletme Bölümü Öğrencilerinin Tutumları: Mardin Artuklu Üniversitesinde Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 315 - 331, 31.12.2024
https://doi.org/10.47097/piar.1517943

Öz

Muhasebe ekonomik hayatın döngüsünde kilit bir role sahiptir. Ekonomik döngünün sağlıklı bir şekilde devam etmesi için muhasebe alanında nitelikli işgücünün yetiştirilmesi gereklidir. Etkin bir muhasebe eğitimiyle nitelikli bireylere gerekli eğitimin verilmesi, daha donanımlı bireylerin meslek mensubu olarak yetiştirilmesinin önünü açacaktır. Farklı seviye ve bölgelerdeki muhasebe eğitimi alan bireylerin dönem dönem muhasebeye yönelik tutumlarının tespit edilerek demografik özelliklerinin tutumları ile ilişkisine göre iyileştirmeler yapılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada muhasebe dersi alan lisans öğrencilerinin muhasebe dersine yönelik tutumlarının tespit edilmesi ve demografik özellikleri ile tutumları arasında anlamlı farklılık olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda muhasebe dersi alan öğrencilere yönelik bir anket uygulanmış ve elde edilen veriler istatistiki olarak analiz edilmiştir. Bulgulara göre muhasebe dersine yönelik olumlu bir tutumun olduğunun yanısıra cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, bölüm, dersin daha önce alınıp alınmadığı, yakın çevrede muhasebeci olup olmadığı, dersin zorunlu alınıp alınmadığı gibi değişkenlerle tutum ifadeleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilirken sınıf değişkeni ile herhangi bir anlamlı farklılığa rastlanılamamıştır.

Kaynakça

  • Aksu, İ. ve Oral, T. (2017), Lisans öğrencilerinin muhasebe dersine yönelik algı tutum ve başarı durumlarına ilişkin bir araştırma, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 12, 706-717.
  • Apak, İ. (2020), Ön lisans öğrencilerinin muhasebe derslerine yönelik tutumları üzerine bir araştırma, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 40, 227-236.
  • Atabay, E. (2011). Osmanlıdan günümüze muhasebenin gelişiminde hukukun yeri – Mevcut hukuk fakültelerinde muhasebe derslerinin önemi, Akademik Bakış Dergisi, 25(Temmuz-Ağustos), 1-14.
  • Ay, M. Çevik Tekin, İ. ve Öztemiz, D. (2020). Önlisans öğrencilerinin muhasebe dersine karşı tutumları ve başarı düzeyini belirlemeye yönelik bir uygulama, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(51), 598-609.
  • Ayanoğlu, Y., Hüseyin A. ve Abdülkadir T. (2013). Sağlık hizmetleri yönetimi eğitiminde muhasebe ve finansman derslerinin önemi, Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(1), 23-42.
  • Bi̇çer, E., Aydın, Y. ve Ilıman, E. (2018). Sağlık yönetimi öğrencilerinin muhasebe dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerine etkisi üzerine bir araştırma, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 179-200.
  • Bougen, P. (1994). Joking apart: The serious side of the accountant stereotype, Accounting Organisations and Society, 19(3), 319-335.
  • Byrne, M., & Willis, P. (2005). Irish secondary students’ perceptions of the work of an accountant and the accounting professio, Accounting Education; An International Journal, 14(4), 367-381.
  • Cengi̇z, S. ve Teki̇n, B. (2019). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerde strese neden olan faktörlerle derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin araştırılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (81), 183-212.
  • Cory, S. (1992). Quality and quantity of accounting students and the stereotypical accountant: is there a relationship?, Journal of Accounting Education, 10(1), 1- 24.
  • Danziger, N., & Eden, Y. (2006). Student career aspirations and perceptions: the case of Israeli accounting students, Accounting Education: An International Journal, 15(2), 113–134.
  • Demir, M. ve Çam, M. (2006). Muhasebe bölümü öğrencilerinin muhasebe öğreniminde başarılarını olumsuz etkileyen faktörlere ilişkin bir araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (32), 160-169.
  • Erol, M. ve Erkan, G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik Biga iktisadi ve idari birimler fakültesinde bir araştırma, KMU İİBF Dergisi, 10(14), 284- 301.
  • Ertuğrul, İ ve Özdemi̇r, İ. (2014). Muhasebe dersi alan ön lisans ve lisans öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının tespiti: Ege bölgesinde bir uygulama, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 204-214.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri, http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby606/SPSS_15 .0_ile_Veri_Analizi.pdf (Erişim Tarihi: 25.06.2020)
  • Gölpek Karababa, A. (2020), Lisans öğrencilerinin muhasebe dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 10(1), 66-77.
  • Kaiser, H. (1974). An ındex of factorial simplicty, Psychometrika, 39(1), 31-36.
  • Kaya, U. (2007). İlk defa muhasebe dersi alan öğrencilerin derse yönelik algılamaları üzerine bir alan araştırması: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 125-133.
  • Kurtlar, M. ve Yıldız, E. (2020). Muhasebe dersine yönelik tutumların bireysel ve bölümsel farklılıklarının belirlenmesi: Mersin Üniversitesi örneği, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 52-67.
  • Marriott, P., & Marriott, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal studt of undergraduate accounting students’attiude towards accounting a profession, Accounting Education: An international journal, 12(2), 113-133.
  • Özcan, İ., Ünal, F. ve Helhel, Y. (2009). Muhasebe programı öğrencilerinin cinsiyet ve öğretim durumunun muhasebe mesleğine yönelik tutumları ile ilişkilendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (41), 170-181.
  • Paksoy, M., Akbulut, R. ve Aydın, V. (2005). Meslek yüksek okullarında muhasebe eğitiminin yeterliliği Harran Üniversitesi özelinde incelenmesi ve geleceğe ilişkin bir değerlendirme, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 5(15), 73-106.
  • Reed, S., & Kratchman, S. H. (1989). A longitudinal and cross-sectional study of students’ perceptions of the importance of job attributes, Journal of Accounting Education, 7(2), 171-193.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Temelli̇, F. ve Çınar, Ö. (2018). İİBF öğrencilerinin maliyet muhasebesi dersine yönelik başarı ve tutumları arasındaki ilişki: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde bir uygulama, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 559-567.
  • Uzunsakal, E. ve Yıldız, D. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • Varıcı, İ. ve Bulut, E. (2016). Muhasebe dersine yönelik endişeler ve tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 293-314.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finansal Muhasebe, Muhasebe, Denetim ve Mali Sorumluluk (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Osman Nuri Şahin 0000-0002-6586-7073

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 4 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, O. N. (2024). Muhasebe Dersine Yönelik İktisat ve İşletme Bölümü Öğrencilerinin Tutumları: Mardin Artuklu Üniversitesinde Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 315-331. https://doi.org/10.47097/piar.1517943

Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisinde yayınlanmış makalelerin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.

by-nc-nd.png