Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması

Yıl 2018, , 543 - 552, 01.09.2018
https://doi.org/10.2339/politeknik.428975

Öz

Bu çalışmada, Grade A gemi sacı,
örtülü elektrodla ark kaynak yöntemi ile, parafin kaplanmış E 6013 standardına
sahip rutil örtü tipli elektrodla, atmosferik şartlarda ve su altında farklı
derinliklerde birleştirilmiştir. Kaynaklı birleştirmelerin mekanik
özelliklerini belirlemek için sertlik deneyi ve çekme testleri yapılmıştır.
Ayrıca kaynak bölgesinde meydana gelen yapısal değişim ve dönüşümleri
gözlemlemek için kaynaklı numuneler üzerinde mikroyapı çalışmaları
gerçekleştirilmiştir. Yapılan sertlik testleri sonucunda, en yüksek sertlik
değerleri kaynak metalinden ölçülürken onu sırasıyla ısının tesiri altında
kalan bölge (ITAB) ve ana malzeme takip etmektedir. Yapılan çekme testleri
sonucunda, tüm numunelerde kopma kaynak metalinde gerçekleşmiş ve bütün
bağlantı dayanımları, ana malzemeden düşük bulunmuştur. Mikroyapı
incelemelerinde ilk pasoların ince taneli izotrop, dış kapakları oluşturan son
pasoların ise ince sütunsal taneli olduğu gözlenmiştir. Ayrıca su altında
birleştirilen numunelerde hızlı soğumadan kaynaklı martenzitik dönüşüm olduğu
mikroyapı incelemelerinde gözlenmiştir. Deney sonuçları genel olarak
değerlendirildiğinde, sualtı ark kaynak yöntemiyle birleştirilen numunelerin
atmosferik şartlarda birleştirilen numuneye göre uzama değerlerinde yaklaşık %
30, çekmede ise yaklaşık % 12 daha düşük dayanım sergiledikleri
gözlemlenmiştir. 

Kaynakça

  • [1] Kaya Y., “Patlamalı kaynak yöntemi ile üretilen Grade A gemi sacı-paslanmaz çelik kompozitlerin mikroyapı, mekanik ve korozyon özelliklerinin incelenmesi”, Doktora Tezi, Karabük Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük, (2014).
  • [2] Hayat F., “Masif ve özlü kaynak telleri ile birleştirilen çift-fazlı çeliklerin mekanik ve mikroyapı özellikleri”, Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya, (2009).
  • [3] Özalp T., “Gemi elemanları”, Matbaa Teknisyenleri Basımevi, İstanbul, (1964).
  • [4] Ay T., Özsaraç U., Aslanlar S., “Gemi saclarına uygulanan kaynaklı bağlantıların mekanik özelliklerinin incelenmesi”, Sakarya Kaynak Teknolojisi IV. Ulusal Kongresi, Kocaeli, 19-29, (2003).
  • [5] İmdat K., “Grade A gemi sacının örtülü elektrod ark kaynak yöntemi ile su altı ve atmosferik şartlarda birleştirilmesi ve kaynaklı birleştirmelerin mekanik/mikroyapı özelliklerinin karşılaştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük, (2017).
  • [6] Kahraman N., Gülenç B., ‘‘Modern kaynak teknolojisi’’, Epa-Mat Basım Yayın Ltd. Şti., Ankara, (2016).
  • [7] Anık S., Tülbentçi K., Kulaç E., “Örtülü elektrod ile elektrik ark kaynağı”, Gedik Holding Yayını, İstanbul, (1991).
  • [8] Eryürek B. İ., “Kaynak teknolojisi” FSF Matbaacılık, Kocaeli, (2008).
  • [9] Ünlü B. S., Sargın F., Çivi C., “Elektrik ark kaynağı ile farklı akımlarda birleştirilmiş TS-Fe 37 çeliğinin kaynak bölgesinin mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi” III. Ulusal Kaynak Sempozyumu Bildiri Kitabı, Manisa, 1082-1091 (2014).
  • [10] Gourd L. M., “Fundamentals of welding technology” Çeviri: Dikicioğlu A., Bodur O., Eryürek B., “Kaynak teknolojisinin esasları” Birsen Yayınevi, İstanbul, (1996).
  • [11] Gültekin N., “Kaynak tekniği” Engin Ofset, İstanbul, (1991).
  • [12] Yükler A. İ., “Kaynak metali’’, MÜTEF Matbaası, İstanbul, (1994).
  • [13] Özden N., “Kaynağın ısıl işlemi” Nurettin Uycan Cilt ve Basım Sanayii A.S., İstanbul, (1985).
  • [14] Oğuz B., “Ark kaynağı”, Oerlikon Yayını, İstanbul, (1989).
  • [15] Underwater Cutting & Welding Manual, Publıshed By Dırectıon Of Commander, Naval Sea Systems Command, Chapter 3/1-25, Chapter 4/1-20 (2002).
  • [16] Anık S., Tülbentçi K., “Elektrik ark kaynağı”, Gedik Holding Yayını, İstanbul, (1986).
  • [17] Oğuz B., Karbonlu ve alaşımlı çeliklerin kaynağı, , Oerlikon Yayını, (1985).
  • [18] Kalyoncu R., “Su Altı Kaynak-Kesme yöntemleri ve parametrelerinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (1997).
  • [19] Kasapoğlu H., “Su altı kaynak tekniğinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak, (1988).
  • [20] Ibarra S., Grupps C. E., Liu S., State-of-the-art and practice of underwater wet welding of steel, International Workshop on Under- water Welding of Marine Structures, New Orleans, Lousiana, 49-67, (1994).
  • [21] Christensen N., “The Metallurgy of MMA Hyperbaric Welding”, SINTEF Report No. STF34 F83032, Trondheim (1983).
  • [22] Pessoa E. C. P., Bracarense A. Q., Zica E. M., Liu S., Guerrero F. P., “Porosity variation along multipass underwater wet welds and its influence on mechanical properties” Journal of Materials Processing Technology, 179: 239-243, (2006).
  • [23] Callister W. D., Rethwish D. G., “Materials Science and Engineering”, Çeviri: Genel K., Malzeme bilimi ve mühendisliği, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, (2015).
  • [24] Shitong W., Shanping L., “Effects of multiple normalizing processes on the microstructure and mechanical properties of low carbon steel weld metal with and without Nb”, Materials and Design, 35: 43-54, (2012).
  • [25] Liu S., Pope,A. M., Daemen R., “Welding consumables and weldability”, International Workshop on Underwater Welding of Marine Structures, Lousiana, USA, 321-350, (1994).

An Investigation on Joinability of Grade A Ship Steel Through Shielded Metal Arc Welding Method in Underwater and Atmospheric Conditions

Yıl 2018, , 543 - 552, 01.09.2018
https://doi.org/10.2339/politeknik.428975

Öz

In this study, Grade A ship steel was joined at both the atmospheric
conditions and underwater at various depths through shielded metal arc welding
method using paraffin coated shielded rutile type electrode conforming to E
6013 standard. In order to determine the mechanical properties of welded joints
hardness and tensile tests were carried out. In addition, microstructural
examinations were performed on the welded specimens in order to observe
structural the changes and transformations occurring in the welding zone. The
hardness test results showed that the highest hardness values are seen for the
weld metal and these are followed by heat affected zone (HAZ) and base
material. After the tensile tests, it was seen that all the specimens fractured
at the meld metal and that strength of the joints lower than that of base
material. It was observed from the microstructural examinations that first
passes are fine grained isotropic while the last passes are fine grained
columnar. In addition, martensitic transformation due to rapid cooling was seen
in the specimens joined at underwater. When the experimental results are
generally evaluated, it is seen that the specimens joined through underwater
arc welding method exhibited 30 % lower elongation and 12 % lower tensile
strength than those joined at the atmospheric conditions.

Kaynakça

  • [1] Kaya Y., “Patlamalı kaynak yöntemi ile üretilen Grade A gemi sacı-paslanmaz çelik kompozitlerin mikroyapı, mekanik ve korozyon özelliklerinin incelenmesi”, Doktora Tezi, Karabük Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük, (2014).
  • [2] Hayat F., “Masif ve özlü kaynak telleri ile birleştirilen çift-fazlı çeliklerin mekanik ve mikroyapı özellikleri”, Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya, (2009).
  • [3] Özalp T., “Gemi elemanları”, Matbaa Teknisyenleri Basımevi, İstanbul, (1964).
  • [4] Ay T., Özsaraç U., Aslanlar S., “Gemi saclarına uygulanan kaynaklı bağlantıların mekanik özelliklerinin incelenmesi”, Sakarya Kaynak Teknolojisi IV. Ulusal Kongresi, Kocaeli, 19-29, (2003).
  • [5] İmdat K., “Grade A gemi sacının örtülü elektrod ark kaynak yöntemi ile su altı ve atmosferik şartlarda birleştirilmesi ve kaynaklı birleştirmelerin mekanik/mikroyapı özelliklerinin karşılaştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük, (2017).
  • [6] Kahraman N., Gülenç B., ‘‘Modern kaynak teknolojisi’’, Epa-Mat Basım Yayın Ltd. Şti., Ankara, (2016).
  • [7] Anık S., Tülbentçi K., Kulaç E., “Örtülü elektrod ile elektrik ark kaynağı”, Gedik Holding Yayını, İstanbul, (1991).
  • [8] Eryürek B. İ., “Kaynak teknolojisi” FSF Matbaacılık, Kocaeli, (2008).
  • [9] Ünlü B. S., Sargın F., Çivi C., “Elektrik ark kaynağı ile farklı akımlarda birleştirilmiş TS-Fe 37 çeliğinin kaynak bölgesinin mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi” III. Ulusal Kaynak Sempozyumu Bildiri Kitabı, Manisa, 1082-1091 (2014).
  • [10] Gourd L. M., “Fundamentals of welding technology” Çeviri: Dikicioğlu A., Bodur O., Eryürek B., “Kaynak teknolojisinin esasları” Birsen Yayınevi, İstanbul, (1996).
  • [11] Gültekin N., “Kaynak tekniği” Engin Ofset, İstanbul, (1991).
  • [12] Yükler A. İ., “Kaynak metali’’, MÜTEF Matbaası, İstanbul, (1994).
  • [13] Özden N., “Kaynağın ısıl işlemi” Nurettin Uycan Cilt ve Basım Sanayii A.S., İstanbul, (1985).
  • [14] Oğuz B., “Ark kaynağı”, Oerlikon Yayını, İstanbul, (1989).
  • [15] Underwater Cutting & Welding Manual, Publıshed By Dırectıon Of Commander, Naval Sea Systems Command, Chapter 3/1-25, Chapter 4/1-20 (2002).
  • [16] Anık S., Tülbentçi K., “Elektrik ark kaynağı”, Gedik Holding Yayını, İstanbul, (1986).
  • [17] Oğuz B., Karbonlu ve alaşımlı çeliklerin kaynağı, , Oerlikon Yayını, (1985).
  • [18] Kalyoncu R., “Su Altı Kaynak-Kesme yöntemleri ve parametrelerinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (1997).
  • [19] Kasapoğlu H., “Su altı kaynak tekniğinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak, (1988).
  • [20] Ibarra S., Grupps C. E., Liu S., State-of-the-art and practice of underwater wet welding of steel, International Workshop on Under- water Welding of Marine Structures, New Orleans, Lousiana, 49-67, (1994).
  • [21] Christensen N., “The Metallurgy of MMA Hyperbaric Welding”, SINTEF Report No. STF34 F83032, Trondheim (1983).
  • [22] Pessoa E. C. P., Bracarense A. Q., Zica E. M., Liu S., Guerrero F. P., “Porosity variation along multipass underwater wet welds and its influence on mechanical properties” Journal of Materials Processing Technology, 179: 239-243, (2006).
  • [23] Callister W. D., Rethwish D. G., “Materials Science and Engineering”, Çeviri: Genel K., Malzeme bilimi ve mühendisliği, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, (2015).
  • [24] Shitong W., Shanping L., “Effects of multiple normalizing processes on the microstructure and mechanical properties of low carbon steel weld metal with and without Nb”, Materials and Design, 35: 43-54, (2012).
  • [25] Liu S., Pope,A. M., Daemen R., “Welding consumables and weldability”, International Workshop on Underwater Welding of Marine Structures, Lousiana, USA, 321-350, (1994).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kadir İmdat Bu kişi benim

Yakup Kaya

Nizamettin Kahraman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA İmdat, K., Kaya, Y., & Kahraman, N. (2018). Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması. Politeknik Dergisi, 21(3), 543-552. https://doi.org/10.2339/politeknik.428975
AMA İmdat K, Kaya Y, Kahraman N. Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması. Politeknik Dergisi. Eylül 2018;21(3):543-552. doi:10.2339/politeknik.428975
Chicago İmdat, Kadir, Yakup Kaya, ve Nizamettin Kahraman. “Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi Ile Sualtı Ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması”. Politeknik Dergisi 21, sy. 3 (Eylül 2018): 543-52. https://doi.org/10.2339/politeknik.428975.
EndNote İmdat K, Kaya Y, Kahraman N (01 Eylül 2018) Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması. Politeknik Dergisi 21 3 543–552.
IEEE K. İmdat, Y. Kaya, ve N. Kahraman, “Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması”, Politeknik Dergisi, c. 21, sy. 3, ss. 543–552, 2018, doi: 10.2339/politeknik.428975.
ISNAD İmdat, Kadir vd. “Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi Ile Sualtı Ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması”. Politeknik Dergisi 21/3 (Eylül 2018), 543-552. https://doi.org/10.2339/politeknik.428975.
JAMA İmdat K, Kaya Y, Kahraman N. Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması. Politeknik Dergisi. 2018;21:543–552.
MLA İmdat, Kadir vd. “Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi Ile Sualtı Ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması”. Politeknik Dergisi, c. 21, sy. 3, 2018, ss. 543-52, doi:10.2339/politeknik.428975.
Vancouver İmdat K, Kaya Y, Kahraman N. Grade A Gemi Sacının Örtülü Elektrod Ark Kaynak Yöntemi ile Sualtı ve Atmosferik Şartlarda Birleştirilebilirliğinin Araştırılması. Politeknik Dergisi. 2018;21(3):543-52.
 
TARANDIĞIMIZ DİZİNLER (ABSTRACTING / INDEXING)
181341319013191 13189 13187 13188 18016 

download Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.