Hurda lastikler doğada çözülemeyen atıklardandır. Her geçen gün artan araç sayısı ve buna bağlı olarak lastik üretimindeki artış ile
birlikte ortaya çıkan hurda lastik miktarı da çevresel problemlere neden olmaktadır. Küresel açıdan düşünüldüğünde, geri
dönüşümü sağlanmayan ve açık alanlara herhangi bir işleme tabi tutulmadan bırakılan hurda lastiklerin atık yönetimi hususu da
oldukça önemli hale gelmiştir. Bu nedenle bu atıkların uygun bir şekilde ekonomiye geri kazandırılması ile ekolojik ve ekonomik
fayda sağlanabilecektir. Bu çalışmada, çeşitli çevre problemlerine neden olan hurda lastiklerden geri dönüşümü sağlanan çelik lifler
kullanılarak üretilen SIFCON kompozitlerin mekanik özellikleri üzerine bağlayıcı türünün etkisi araştırılmıştır. SIFCON
üretiminde bağlayıcı olarak kalsiyum alüminatlı çimento (CAC), CEM I 42.5R ve CEM IV/B (P) 32.5 N çimentoları ayrı ayrı
kullanılmıştır. Üretilen SIFCON kompozitler üzerinde birim ağırlık, ultrases geçiş hızı, eğilme ve basınç dayanımı deneyleri
gerçekleştirilmiştir. Bağlayıcı türü, SIFCON numunelerin mekanik özelliklerinde % 40’a ulaşan oranda değişim göstermiştir. Atık
çelik liflerle elde edilen SIFCON numunelerinde 41.1 MPa basınç dayanımına, 25.3 MPa eğilme dayanımına ulaşılmıştır. Elde
edilen bu sonuçlar atık çelik liflerin SIFCON üretiminde değerlendirilebileceğini göstermiştir.
hurda lastik SIFCON eğilme dayanımı basınç dayanımı atık çelik lif
Scrap tires are not biodegradable waste materials. The increase in the number of vehicles and in parallel with increased number of
produced tyres are caused to environmental concerns about the increased amount of scrap tires. Waste management of the disposed
scrap tires to landfills without any recovery process is become a very important ecologic topic globally. For this reason, the proper
recovery of these wastes can provide economic and ecologic benefits. In this study, the influence of binder type on the mechanical
properties of SIFCON composites produced with the waste steel fibres recovered from the scrap tires which cause several
environmental problems. CAC, CEM I 42.5R and CEM IV/B (P) 32.5 N cements are used as binders for the production of SIFCON
composites. The influence of the binder types on the unit weight, ultrasonic pulse velocity, flexural and compressive strength of
the manufactured SIFCON composites are investigated. The type of binder has changed up to 40% in the mechanical properties of
SIFCON. SIFCON produced with waste steel fibers reached a compressive strength of 41.1 MPa and a flexural strength of 25.3
MPa. The test results indicate that the waste steel fibres can be utilized for the production of SIFCON composites.
Waste steel fibre scrap tyres SIFCON flexural strength compressive strength
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.