Today LPG (liquefied petroleum gas) is a type of fuel used in Spark Plug-fired engines as an alternative to gasoline. It is preferred by many car users in our country because it is economic and environmental. For this reason, LPG’s use in Spark Plug-fired engines is becoming increasingly common. With the development of engine technology, spark plug-fired engines, turbocharged systems and direct-jet injector systems into the cylinder have started to be used. In parallel with these developments, LPG kit manufacturers have started to integrate their systems and produce kits suitable for engines with this type of technology. In this study, the effects of LPG assembly on engine performance and emissions in vehicles with TSI (turbocharged stratified injection) technology, unlike other LPG applications, were tested in vehicle dynamometer. Vehicle for this purpose 2000, 2500, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 and motor power, engine torque and exhaust emission (CO, CO2 and HC) values were measured by running at engine speeds of 5500 rpm. The study measured 2.5% in maximum engine power and 2.25% in maximum engine torque with LPG use. However, it has been found that all emission values have been reduced compared to gasoline. In the vehicle acceleration test, it reached a speed of 60 km to 210 km with gasoline+LPG fuel 4 seconds later than gasoline.
Günümüzde LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) buji ateşlemeli motorlarda, benzine alternatif olarak kullanılan bir yakıt türüdür. Ekonomik olması ve çevreci olması nedeniyle ülkemizde de birçok araç kullanıcısı tarafından tercih edilmektedir. Bu nedenle LPG’nin buji ateşlemeli motorlarda kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Gelişen motor teknolojisi ile birlikte buji ateşlemeli motorlarda, turbo şarjlı sistemler ve silindir içerisine direk püskürtmeli enjektör sitemleri kullanılmaya başlanmıştır. Bu gelişmelere paralel olarak da LPG kiti üreticileri sistemlerini entegre ederek bu tür teknolojiye sahip motorlara uygun kit üretmeye başlamışlardır. Bu çalışmada diğer LPG uygulamalarından farklı olarak TSİ (turbocharged stratified injection) teknolojili bir motora sahip taşıtta LPG montajının motor performansı ve emisyonlar açısından etkileri taşıt dinamometresinde test edilmiştir. Bu amaçla araç 2000, 2500, 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 ve 5500 d/dak motor hızlarında çalıştırılarak motor gücü, motor torku ve egzoz emisyon (CO, CO2 ve HC) değerleri ölçülerek kayıt altına alınmıştır. Yapılan çalışmada LPG kullanımı ile maksimum motor gücünde %2,5 ve maksimum motor torkunda %2,25’lik bir düşüş ölçülmüştür. Fakat tüm emisyon değerlerinde benzine göre azalma kaydedildiği tespit edilmiştir. Taşıt hızlanma testinde ise 60 km’den 210 km hıza benzin+LPG yakıtı ile benzine göre 4 saniye daha geç ulaşmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.