İnsanlar günlük yaşantılarında sürekli olarak enerji tüketmektedirler. İnsanlar kullandıkları, cihazlarda, taşıtlarda vb. enerjinin verimli olarak kullanılmasını talep etmektedirler. Enerji verimliliği sadece insanların kullandığı araç ve gereçlerde değil enerjinin üretilip kullanıldığı tüm sektörlerde önemlidir. Isıtma ve soğutma işlemleri için kullanılan donanımlardan birisi de ısı değiştiricilerdir. Çeşitli tiplerde farklı amaçlar için kullanılan ısı değiştiriciler mevcuttur. Bu çalışmada eş eksenli çift borulu bir ısı değiştirici ele alınmıştır. İçteki boru içerisine eklenen kanatçık ile ısı transferinin artırılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada, boru içinden geçen havanın ısıtılması için yapılan gözenekli bir kanatçığın yakma havasının akışına ve sıcaklığına olan etkisi incelenmiştir. Kanatçığın yüksekliğinin etkisi (h =3 mm, 5 mm, 7 mm), gözenekliliği ( = 0.1, 0.2, 0.3), akışın laminer (Re = 100, 250, 500) ve türbülanslı (Re = 25000, 45000, 60000) olma durumu incelenmiştir. Yapılan bu çalışmada elde edilen sonuçlar incelendiğinde, sürtünme faktörünün akış hızı ile azaldığı, kanatçık yüksekliğinin artışı ile arttığı görülmüştür. Laminer şartlarda akış hızının artışı ile sıcaklık farkı azalırken, türbülanslı akışlarda ise kanatçık yüksekliğinin artışı ile sıcaklık farkının arttığı belirlenmiştir.
Energy is consumed continuously by people in their daily lives. People use energy in the devices, vehicles, etc. they demand efficient use of energy. Energy efficiency is important not only in the tools and equipment used by people, but also in all sectors where energy is produced and used. One of the equipment used for heating and cooling processes is heat exchangers. There are various types of heat exchangers used for different purposes. In this study, a double pipe heat exchanger is considered. It is aimed to increase the heat transfer with the fin added to the inner tube. In this study, the effect of a porous fin made for heating the air passing through the pipe on the flow and temperature of the combustion air was investigated. The effect of the height of the fin (h =3 mm, 5 mm, 7 mm), its porosity (= 0.1, 0.2, 0.3), and the laminar (Re = 100, 250, 500) and turbulent (Re = 25000, 45000, 60000) flow have been investigated. When the friction factor is examined, it decreases with the flow velocity and increases with the height of the fin. While the flow velocity and temperature difference decreases under laminar conditions, the height of the blade increases with the temperature difference in turbulent flows.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.