Contact mechanics problem between a rigid punch and a homogenous half-plane is examined considering frictional heat generation. Friction between the sliding rigid punch and the surface of the half-plane leads to a frictional heat which directly flows towards the half-plane material without a loss, and it changes the material’s thermoelastic properties. Calculation of subsurface stresses is crucial in the aspect of mechanical design of components since most of failures arise from fatigue and fracture at regions where subsurface stresses reach higher levels. In order to solve the problem, an iterative algorithm is developed based on the finite element method. Steady state subsurface contact stresses are obtained once the frictional heat on the contact surface reaches equilibrium. Subsurface stresses are calculated for different values of punch sliding velocity and coefficient of friction. It is observed that difference between subsurface contact stresses calculated based on temperature dependent and temperature independent properties is remarkable. Higher values of punch velocity and coefficient of friction leads to greater amount of heat generation, and percent difference between stresses reaches significant level especially near the contact surface. The utilization of temperature dependent material properties provides better approximation in assessing fatigue and fracture behavior of machine parts subjected to frictional contact with heat generation.
Contact mechanics friction heat generation subsurface stress finite element analysis
Rijit bir zımba ile homojen bir yarı-düzlem arasındaki temas mekaniği sürtünme ısı üretimi düşünülerek incelenmiştir. Kayan rijit zımba ile yarı-düzlem yüzeyi arasındaki sürtünme yarı-düzlem malzemeye doğru kayıp olmadan akan bir sürtünme ısısına yol acar, ve bu malzemenin termoelastik özelliklerini değiştirir. Yüzey altı gerilmelerin hesaplanması bileşenlerin mekanik tasarımı açısından çok önemlidir çünkü hasarların çoğu yüzey altı gerilmelerin daha yüksek seviyelere ulaştığı bölgelerdeki yorulma ve kırılmadan kaynaklanmaktadir. Problemi çözmek için sonlu elemanlar yöntemine dayanan iteratif bir algoritma geliştirilmiştir. Kararlı durum yüzey altı temas gerilmeleri temas yüzeyindeki sürtünme ısısı dengeye ulaştığında elde edilir. Yüzeyaltı temas gerilmeleri zımba kayma hızının ve sürtünme katsayısının çeşitli değerleri için elde edilmiştir. Sıcaklığa bağlı ve sıcaklıktan bağımsız özelliklere göre hesaplanan yüzey altı temas gerilmeleri arasındaki farkın dikkat çekici olduğu görülmektedir. Daha yüksek zımba hızı ve sürtünme katsayısı değerleri daha fazla miktarda ısı oluşumuna neden olur ve gerilmeler arasındaki yüzde fark özellikle temas bölgesinin yakınında önemli seviyeye ulaşır. Sıcaklığa bağlı malzeme özelliklerinin kullanılması, ısı üretimi ile sürtünme temasına maruz kalan makine parçalarının yorulma ve kırılma davranışının değerlendirilmesinde daha iyi bir yaklaşım sağlar.
Temas mekaniği sürtünme ısı üretimi sonlu elemanlar analizi yüzeyaltı gerilme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.