Doğal çevre tahribatının etkileri, son yıllarda dünya denizleri üzerinde ciddi şekilde hissedilmektedir. Çalışmalar, gerek plastik gibi insan kaynaklı kirleticilerin gerekse istilacı türler gibi deniz canlılarının artık denizlerimizde yoğun şekilde bulunduğunu göstermektedir. Diğer bir yandan gemilerin kritik bir unsuru olan soğutma suyu sistemleri, gemi kinistin sandıklarından emilen deniz suyu ile hayat bulmaktadır. Deniz kirliliği kaynaklı yaşanacak kinistin tıkanıklığı, geminin ana ve yardımcı makinelerini çalışamaz duruma getirerek, gemiyi manevra kabiliyetinden mahrum bırakacaktır. Ana makine gücünü ve dolayısıyla manevra yeteneği kaybeden gemi ise muhtemel çarpma, çatışma, karaya oturma, yangın ve patlama gibi felaketlerle yüzleşecektir. Bu çalışma ile deniz kirliliğinin görünmeyen tehlikesi olan kinistin sandığı tıkanıklığı üzerine bir risk analizi yürütülmüştür. Çalışmada hem klasik Hata Türü Etkileri Analizi (FMEA) hem de bulanık FMEA yöntemleri kullanılarak, hata modlarına ilişkin riskler Risk Öncelik Sayısı (RPN) ve bulanık RPN (FRPN) puanlarıyla beraber sayısal olarak hesaplanmıştır. Klasik FMEA bulgularına göre, en riskli 3 hata modu, HM006 - Ana Makine Yüksek Yağlama Yağı Sıcaklığı (143.520), HM007 - Ana Makine Yüksek HTFW Sıcaklığı (111.720), HM014 - Yangın Pompası Düşük Çıkış Basıncı ve Debisi (100.590) olarak tespit edilmiştir. Bulanık FMEA sonuçlarında ise en riskli 3 hata modu HM006 - Ana Makine Yüksek Yağlama Yağı Sıcaklığı (5.58), HM014 - Yangın Pompası Düşük Çıkış Basıncı ve Debisi (5.51) ve HM013 – Kazan Yetersiz Buhar Yoğuşma Verimliliği (5.47) olarak ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular ile deniz kirliliğinin gemi sistemleri üzerine etkileri sayısal olarak ortaya konulmuştur. Böylece gemi adamları, denizcilik şirketleri, denetleme otoriteleri, gemi inşa sektörü gibi temel denizcilik paydaşlarına ileride oluşması muhtemel kinistin sandığı tıkanıklığı kaynaklı büyük deniz kazalarını önlemek adına veri sağlanmıştır.
Deniz kirliliği risk analizi kinistin sandığı gemi makine sistemleri
In recent years, natural environmental destruction has had a significant impact on the world's oceans. According to studies, human-made pollutants like plastic and aquatic organisms like invasive species have begun to accumulate in our oceans. On the other hand, the cooling water systems, an essential part of the ships, are activated by the seawater that is absorbed by the sea chests. Due to marine pollution, a clogged sea chest can make the ship's main and auxiliary engines inoperable, eliminating the ship's maneuverability. The ship, which has lost its main engine power and thus its maneuverability, may face catastrophes including possible allision, collision, grounding, fire, and explosion. In this study, a risk assessment of a clogged sea chest, an unseen danger of marine pollution, was performed. The risks of 15 failure modes were computed numerically using both classical Failure Mode Effects Analysis (FMEA) and fuzzy FMEA methodologies, along with the Risk Priority Number (RPN) and fuzzy RPN (FRPN) scores. According to traditional FMEA findings, the three highest-risk failure modes are HM006 - Main Engine High Lubricating Oil Temperature (143.520), HM007 - Main Engine High HTFW Temperature (111.720), and HM014 - Fire Pump Low Outlet Pressure and Flow Rate (100.590). On the other side, fuzzy FMEA results show that the top three risky failure modes are HM006 for the Main Engine High Lubricating Oil Temperature (5.58), HM014 - Fire Pump Low Outlet Pressure and Flow Rate (5.51), and HM013 - Insufficient Boiler Steam Condensate Efficiency (5.47). The effects of marine pollution on ship systems have been illustrated numerically using the obtained findings. Consequently, findings have been provided to key maritime stakeholders such as seafarers, maritime companies, supervising authorities, and the shipbuilding industry to prevent future crucial maritime accidents.
Marine pollution risk analysis sea chest ship machinery systems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik, Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 ERKEN GÖRÜNÜM |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.