Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapısal Eşitlik Modellemesi ile Sinema Hizmet Performans Endeksi (MTSPI) Hesaplaması İçin Bir Model Önerisi ve Uygulaması

Yıl 2024, Cilt: 27 Sayı: 2, 575 - 585, 27.03.2024
https://doi.org/10.2339/politeknik.1154751

Öz

Bu araştırmada sinema salonu hizmetleri için bir performans endeksi oluşturulması amaçlanmıştır. Endeksi oluşturmak için öncelikle sinema salonu hizmetleri için bir kavramsal model oluşturulmuştur. İkinci olarak, fiziksel kanıt, sosyal fayda, müşteri memnuniyeti ve ambiyans gizil değişkenler olarak belirlenmiş ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile doğrulanmıştır. Gizli değişkenler arasındaki ilişkiler, Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılarak belirlenmiştir. Daha sonra sinema hizmetleri için gizil değişkenlerin ağırlıkları ve puanları kullanılarak Eğlence Performans Endeksi geliştirilmiş ve hesaplanmıştır. Eğlence Performans Endeksi, sinema hizmetleri sektöründe performans düzeyinin belirlenmesi ve hizmet kalitesi açıklarının azaltılmasına yönelik önerilerde bulunmak amacıyla kullanılmaktadır. Ayrıca, gelir yönetimi uygulamalarından yararlanma sıklığına göre farklı müşteri grupları için memnuniyet düzeyleri karşılaştırılmıştır. Senaryoda kendinizi hissetmek ve sinema atmosferinde duyguları daha yoğun hissetmekle ilgili ambiyans boyutu bu çalışmada geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Eker E., “Hizmet Süreci Kalitesindeki Değişimlerin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisinin Servqual Yöntemiyle Ölçümü ve Servis Hizmetlerine Yönelik Bir Uygulama”, Yüksek Lisans, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2007).
  • [2] Tang L. L., Chen S. H., and Lin C. C., “Integrating FMEA and the Kano Model to Improve the Service Quality of Logistics Centers”, Processes, 9:51, (2020).
  • [3] Aktepe A., “Bulanık Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleriyle Bir Toplam Performans Ölçüm Modelinin Kurulması ve Uygulanması”, Yüksek Lisans, Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2011).
  • [4] Aktepe A., “Müşteri Memnuniyet Endeks Hesaplamasi İçin Model Önerisi: Bir Yerel Yönetim Uygulamasi”, Doktora, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2015).
  • [5] Tan F. B. and Chou J. P. C., “The Relationship Between Mobile Service Quality, Perceived Technology Compatibility, and Users’ Perceived Playfulness in the Context of Mobile Information and Entertainment Services”, Int. J. Hum. Comput. Interact., 24: 649–671, (2008).
  • [6] Šubrt O., “Relationship of Work-Related Stress and Offline Social Leisure on Political Participation of Voters in the United States”, Soc. Sci., 11: 206, (2022).
  • [7] Martínez-Martínez A. M., Roith C., Aguilar-Parra J. M., Manzano-León A., Rodríguez-Ferrer J. M. and López-Liria R., “Relationship between Emotional Intelligence, Victimization, and Academic Achievement in High School Students”, Soc. Sci., 11: 247, (2022).
  • [8] Gök B., “Üniversitelerde Uzaktan Eğitim Programlarinin Hizmet Kalitesi Ve Etkinliğinin Değerlendirilmesi”, Doktora, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2017).
  • [9] Daniali S. M. et al., “Exploring UTAUT Model in Mobile 4.5G Service: Moderating Social–Economic Effects of Gender and Awareness”, Soc. Sci., 11: 187, (2022).
  • [10] Ibrahim A. N. H., Borhan M. N., Mat Yazid M. R., Rahmat R. A. and Yukawa S., “Factors Influencing Passengers’ Satisfaction with the Light Rail Transit Service in Alpha Cities: Evidence from Kuala Lumpur, Malaysia Using Structural Equation Modelling”, Mathematics, 9: 1954, (2021).
  • [11] Ibrahim A. N. H., Borhan M. N., Osman M. H., Mat Yazid M. R. and Rohani M. M., “The Influence of Service Quality on User’s Perceived Satisfaction with Light Rail Transit Service in Klang Valley, Malaysia”, Mathematics, 10: 2213, (2022).
  • [12] Kuo C. S. and Hsu C. C., “Continuance Intention to Use and Perceived Net Benefits as Perceived by Streaming Platform Users: An Application of the Updated IS Success Model”, Behav. Sci. (Basel)., 12: 124, (2022).
  • [13] He X. and Luo J. M., “Relationship among Travel Motivation, Satisfaction and Revisit Intention of Skiers: A Case Study on the Tourists of Urumqi Silk Road Ski Resort”, Adm. Sci., 10: 56, (2020).
  • [14] Badman R. P. et al., “Trust in Institutions, Not in Political Leaders, Determines Compliance in COVID-19 Prevention Measures within Societies across the Globe”, Behav. Sci. (Basel)., 12: 170, (2022).
  • [15] Ogbuji C. N., Onuoha O. A. and Abdul U., “Spatial Layout and Customer Patronage of Cinema Firms in Port Harcourt Nigeria”, Int. J. Res. Bus. Stud. Manag., 3: 44–50, (2016).
  • [16] Koçak C. and Karakurt H. B., “Yapay Sinir Ağları İle Kablosuz Yerel Alan Ağlarında Veri Trafiği Optimizasyonu”, J. Polytech., 22: 737-747, (2019).
  • [17] Lumentut P. I., Pangemanan S. S. and Rumokoy F. S., “Analyzıng The Servıce Qualıty Of Movıe Theater In Manado Usıng Importance And Performance Analysıs (Ipa) Case Study”, J. EMBA, 4: 266–276, (2016).
  • [18] Achhnani B. and Garg P., “A Comparative Study of Service Quality of Two Major Multiplexes in Rajkot: Application of Servqual Model”, SFIMAR Res. Rev., 9, (2014).
  • [19] Parasuraman P. A., Zeithaml V. A. and Berry L. L., “SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring customer perceptions of Service Quality”, J. Retail., 64, (1988).
  • [20] Ashwini A. K. and Shrivastava A., “Services Cape Elements In Leisure Service Settings: A Study Of Movie Theatres And Restaurants”, Int. J. Hosp. Tour. Syst., 7: 69–73, (2014).
  • [21] Lee S. I., Park Y., Jın Y. and Zhang Y., “A Comparison between Korean and Chinese Consumers in Service Quality Evaluation: Focused on the Multiplex Cinema”, J. Distrib. Sci., 18: 89–102, (2020).
  • [22] Cronin J. J. and Taylor S. A., “Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension”, J. Mark., 56: 55, (1992).
  • [23] Uslu T., “Havayolu taşımacılığında gelir yönetimi uygulamaları hakkında müşteri algısı üzerine bir araştırma”, Doktora, Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2018).
  • [24] Unurlu Ç., “Otel İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yildizli Otellerde Bir Uygulama,” Yüksek Lisans, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2010).
  • [25] Gür Ç., “Gelir Yönetimi Uygulamaları: Ankaradaki Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Yüksek Lisans, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2014).
  • [26] Choi C., Jeong M. and Mattila A. S., “Revenue management in the context of movie theaters: Is it fair?”, J. Revenue Pricing Manag., 14: 72–83, (2015).
  • [27] Dewenter R. and Westermann M., “Cinema Demand In Germany”, J. Cult. Econ., 29: 213–231, (2005).
  • [28] Kim S. and Park D., “Addictive behavior in cinema demand: evidence from Korea”, Nanyang Technological University Economic Growth Centre, Singapore, 1002, (2010).
  • [29] Dur R., Koçer S. and Dündar Ö., “Evaluation of Customer Loss Analysis for Marketing Campaigns in the Banking Sector”, J. Polytech., (2022).
  • [30] Aydın M. A., “Müşteri Kaybı Tahmininde Sınıf Dengesizliği Problemi”, J. Polytech., (2020).
  • [31] Chen K. S., Hsu C. H. and Hsu T. H., “Attribute Service Performance Index Based on Poisson Process”, Mathematics, 9: 3144, (2021).
  • [32] Jöreskog K. G. and Sörbom D., “LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language”, 2nd ed., Scientific Software International, Chicago, (1993).
  • [33] Taylor S. A. and Baker T. L., “An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers’ purchase intentions”, J. Retail., 70: 163–178, (1994).
  • [34] Gremler D. D. and Gwinner K. P., “Customer-Employee Rapport in Service Relationships”, J. Serv. Res., 3: 82–104, (2000).
  • [35] Yazicioglu Y. and Erdogan S., “SPSS applied scientific research methods”, 4th ed, Detay Publishing, Ankara, (2014).
  • [36] George D. and Mallery P., “SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference”, 6th ed., Pearson, Boston, (2005).
  • [37] Murphy K. R. and Davidshofer C. O., “Psychological Testing: Principles and Applications”, 6th ed., Pearson, New Jersey, (2004).
  • [38] Weston R. and Gore P. A., “A Brief Guide to Structural Equation Modeling”, Couns. Psychol., 34: 719–751, (2006).
  • [39] Jöreskog K. G. and Sörbom D., “LISREL 8 User’s Reference Guide”, 2nd ed., Scientific Software International, Chicago, (1996).
  • [40] Meydan C. H. and Şeşen H., “Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları”, Detay Yayıncılık, Ankara, (2011).
  • [41] Yener H., “Personel Performansına Etki Eden Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli (Yem) ile İncelenmesi ve Bir Uygulama,”, Doktora, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2007).
  • [42] Anderson J. C. and Gerbing D. W., “Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach”, Psychol. Bull., 103: 411–423, (1988).

A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application

Yıl 2024, Cilt: 27 Sayı: 2, 575 - 585, 27.03.2024
https://doi.org/10.2339/politeknik.1154751

Öz

In this research, the objective is to create a performance index for movie theater services. In order to create the index, firstly the conceptual model for movie theater services was created. Secondly, physical evidence, social benefit, customer satisfaction and ambiance are determined as latent variables and verified with Confirmatory Factor Analysis (CFA). The relationships among latent variables are determined using the Structural Equation Model (SEM). Then Entertainment Performance Index is developed and calculated by using weights and scores of latent variables for movie theater services. Entertainment Performance Index is used for determining the level of performance and for proposing suggestions for decreasing the level of service quality gaps in movie theater services sector. In addition, satisfaction levels for different customer groups are compared according to the frequency of benefiting from revenue management applications. The ambiance dimension, which is about feeling yourself in the script and feeling the emotions more intensely in the movie theater atmosphere, was developed in this study.

Kaynakça

  • [1] Eker E., “Hizmet Süreci Kalitesindeki Değişimlerin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisinin Servqual Yöntemiyle Ölçümü ve Servis Hizmetlerine Yönelik Bir Uygulama”, Yüksek Lisans, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2007).
  • [2] Tang L. L., Chen S. H., and Lin C. C., “Integrating FMEA and the Kano Model to Improve the Service Quality of Logistics Centers”, Processes, 9:51, (2020).
  • [3] Aktepe A., “Bulanık Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleriyle Bir Toplam Performans Ölçüm Modelinin Kurulması ve Uygulanması”, Yüksek Lisans, Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2011).
  • [4] Aktepe A., “Müşteri Memnuniyet Endeks Hesaplamasi İçin Model Önerisi: Bir Yerel Yönetim Uygulamasi”, Doktora, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2015).
  • [5] Tan F. B. and Chou J. P. C., “The Relationship Between Mobile Service Quality, Perceived Technology Compatibility, and Users’ Perceived Playfulness in the Context of Mobile Information and Entertainment Services”, Int. J. Hum. Comput. Interact., 24: 649–671, (2008).
  • [6] Šubrt O., “Relationship of Work-Related Stress and Offline Social Leisure on Political Participation of Voters in the United States”, Soc. Sci., 11: 206, (2022).
  • [7] Martínez-Martínez A. M., Roith C., Aguilar-Parra J. M., Manzano-León A., Rodríguez-Ferrer J. M. and López-Liria R., “Relationship between Emotional Intelligence, Victimization, and Academic Achievement in High School Students”, Soc. Sci., 11: 247, (2022).
  • [8] Gök B., “Üniversitelerde Uzaktan Eğitim Programlarinin Hizmet Kalitesi Ve Etkinliğinin Değerlendirilmesi”, Doktora, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2017).
  • [9] Daniali S. M. et al., “Exploring UTAUT Model in Mobile 4.5G Service: Moderating Social–Economic Effects of Gender and Awareness”, Soc. Sci., 11: 187, (2022).
  • [10] Ibrahim A. N. H., Borhan M. N., Mat Yazid M. R., Rahmat R. A. and Yukawa S., “Factors Influencing Passengers’ Satisfaction with the Light Rail Transit Service in Alpha Cities: Evidence from Kuala Lumpur, Malaysia Using Structural Equation Modelling”, Mathematics, 9: 1954, (2021).
  • [11] Ibrahim A. N. H., Borhan M. N., Osman M. H., Mat Yazid M. R. and Rohani M. M., “The Influence of Service Quality on User’s Perceived Satisfaction with Light Rail Transit Service in Klang Valley, Malaysia”, Mathematics, 10: 2213, (2022).
  • [12] Kuo C. S. and Hsu C. C., “Continuance Intention to Use and Perceived Net Benefits as Perceived by Streaming Platform Users: An Application of the Updated IS Success Model”, Behav. Sci. (Basel)., 12: 124, (2022).
  • [13] He X. and Luo J. M., “Relationship among Travel Motivation, Satisfaction and Revisit Intention of Skiers: A Case Study on the Tourists of Urumqi Silk Road Ski Resort”, Adm. Sci., 10: 56, (2020).
  • [14] Badman R. P. et al., “Trust in Institutions, Not in Political Leaders, Determines Compliance in COVID-19 Prevention Measures within Societies across the Globe”, Behav. Sci. (Basel)., 12: 170, (2022).
  • [15] Ogbuji C. N., Onuoha O. A. and Abdul U., “Spatial Layout and Customer Patronage of Cinema Firms in Port Harcourt Nigeria”, Int. J. Res. Bus. Stud. Manag., 3: 44–50, (2016).
  • [16] Koçak C. and Karakurt H. B., “Yapay Sinir Ağları İle Kablosuz Yerel Alan Ağlarında Veri Trafiği Optimizasyonu”, J. Polytech., 22: 737-747, (2019).
  • [17] Lumentut P. I., Pangemanan S. S. and Rumokoy F. S., “Analyzıng The Servıce Qualıty Of Movıe Theater In Manado Usıng Importance And Performance Analysıs (Ipa) Case Study”, J. EMBA, 4: 266–276, (2016).
  • [18] Achhnani B. and Garg P., “A Comparative Study of Service Quality of Two Major Multiplexes in Rajkot: Application of Servqual Model”, SFIMAR Res. Rev., 9, (2014).
  • [19] Parasuraman P. A., Zeithaml V. A. and Berry L. L., “SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring customer perceptions of Service Quality”, J. Retail., 64, (1988).
  • [20] Ashwini A. K. and Shrivastava A., “Services Cape Elements In Leisure Service Settings: A Study Of Movie Theatres And Restaurants”, Int. J. Hosp. Tour. Syst., 7: 69–73, (2014).
  • [21] Lee S. I., Park Y., Jın Y. and Zhang Y., “A Comparison between Korean and Chinese Consumers in Service Quality Evaluation: Focused on the Multiplex Cinema”, J. Distrib. Sci., 18: 89–102, (2020).
  • [22] Cronin J. J. and Taylor S. A., “Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension”, J. Mark., 56: 55, (1992).
  • [23] Uslu T., “Havayolu taşımacılığında gelir yönetimi uygulamaları hakkında müşteri algısı üzerine bir araştırma”, Doktora, Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2018).
  • [24] Unurlu Ç., “Otel İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yildizli Otellerde Bir Uygulama,” Yüksek Lisans, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2010).
  • [25] Gür Ç., “Gelir Yönetimi Uygulamaları: Ankaradaki Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Yüksek Lisans, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (2014).
  • [26] Choi C., Jeong M. and Mattila A. S., “Revenue management in the context of movie theaters: Is it fair?”, J. Revenue Pricing Manag., 14: 72–83, (2015).
  • [27] Dewenter R. and Westermann M., “Cinema Demand In Germany”, J. Cult. Econ., 29: 213–231, (2005).
  • [28] Kim S. and Park D., “Addictive behavior in cinema demand: evidence from Korea”, Nanyang Technological University Economic Growth Centre, Singapore, 1002, (2010).
  • [29] Dur R., Koçer S. and Dündar Ö., “Evaluation of Customer Loss Analysis for Marketing Campaigns in the Banking Sector”, J. Polytech., (2022).
  • [30] Aydın M. A., “Müşteri Kaybı Tahmininde Sınıf Dengesizliği Problemi”, J. Polytech., (2020).
  • [31] Chen K. S., Hsu C. H. and Hsu T. H., “Attribute Service Performance Index Based on Poisson Process”, Mathematics, 9: 3144, (2021).
  • [32] Jöreskog K. G. and Sörbom D., “LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language”, 2nd ed., Scientific Software International, Chicago, (1993).
  • [33] Taylor S. A. and Baker T. L., “An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers’ purchase intentions”, J. Retail., 70: 163–178, (1994).
  • [34] Gremler D. D. and Gwinner K. P., “Customer-Employee Rapport in Service Relationships”, J. Serv. Res., 3: 82–104, (2000).
  • [35] Yazicioglu Y. and Erdogan S., “SPSS applied scientific research methods”, 4th ed, Detay Publishing, Ankara, (2014).
  • [36] George D. and Mallery P., “SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference”, 6th ed., Pearson, Boston, (2005).
  • [37] Murphy K. R. and Davidshofer C. O., “Psychological Testing: Principles and Applications”, 6th ed., Pearson, New Jersey, (2004).
  • [38] Weston R. and Gore P. A., “A Brief Guide to Structural Equation Modeling”, Couns. Psychol., 34: 719–751, (2006).
  • [39] Jöreskog K. G. and Sörbom D., “LISREL 8 User’s Reference Guide”, 2nd ed., Scientific Software International, Chicago, (1996).
  • [40] Meydan C. H. and Şeşen H., “Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları”, Detay Yayıncılık, Ankara, (2011).
  • [41] Yener H., “Personel Performansına Etki Eden Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli (Yem) ile İncelenmesi ve Bir Uygulama,”, Doktora, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (2007).
  • [42] Anderson J. C. and Gerbing D. W., “Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach”, Psychol. Bull., 103: 411–423, (1988).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra İpek Özek 0000-0002-9481-8262

Adnan Aktepe 0000-0002-3340-244X

Süleyman Ersöz 0000-0002-7534-6837

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 3 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özek, K. İ., Aktepe, A., & Ersöz, S. (2024). A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application. Politeknik Dergisi, 27(2), 575-585. https://doi.org/10.2339/politeknik.1154751
AMA Özek Kİ, Aktepe A, Ersöz S. A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application. Politeknik Dergisi. Mart 2024;27(2):575-585. doi:10.2339/politeknik.1154751
Chicago Özek, Kübra İpek, Adnan Aktepe, ve Süleyman Ersöz. “A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation With Structural Equation Modeling and Application”. Politeknik Dergisi 27, sy. 2 (Mart 2024): 575-85. https://doi.org/10.2339/politeknik.1154751.
EndNote Özek Kİ, Aktepe A, Ersöz S (01 Mart 2024) A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application. Politeknik Dergisi 27 2 575–585.
IEEE K. İ. Özek, A. Aktepe, ve S. Ersöz, “A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application”, Politeknik Dergisi, c. 27, sy. 2, ss. 575–585, 2024, doi: 10.2339/politeknik.1154751.
ISNAD Özek, Kübra İpek vd. “A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation With Structural Equation Modeling and Application”. Politeknik Dergisi 27/2 (Mart 2024), 575-585. https://doi.org/10.2339/politeknik.1154751.
JAMA Özek Kİ, Aktepe A, Ersöz S. A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application. Politeknik Dergisi. 2024;27:575–585.
MLA Özek, Kübra İpek vd. “A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation With Structural Equation Modeling and Application”. Politeknik Dergisi, c. 27, sy. 2, 2024, ss. 575-8, doi:10.2339/politeknik.1154751.
Vancouver Özek Kİ, Aktepe A, Ersöz S. A Model Proposal for Movie Theater Service Performance Index (MTSPI) Calculation with Structural Equation Modeling and Application. Politeknik Dergisi. 2024;27(2):575-8.
 
TARANDIĞIMIZ DİZİNLER (ABSTRACTING / INDEXING)
181341319013191 13189 13187 13188 18016 

download Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.