Antonio Vivaldi'nin (1678-1741) Dört Mevsim konçertolarını (Op. 8 No.1-4; RV 269,315,293,297) disiplinlerarası bir yaklaşımla ele almayı hedefleyen bu çalışma, eserin bestelendiği çevreye odaklanmaktadır. Tarihi, diğer disiplinlerle iş birliği yaparak ele almayı hedefleyen Annales Okulu'nun coğrafya, iklim, toplum ve tarih odaklı tarihçilik anlayışı, bu bağlamda müzik eserini var eden kültürel yapıyı incelemek için model alınmıştır. Annales Okulu temsilcisi Fernand Braudel'in (1902-1985), coğrafya-iklim-toplum-tarih bağlantısının, coğrafya-iklim-toplum-müzik modeline uyarlanması olarak da yorumlanabilecek olan bu çalışma, klasik Batı müziği kanonunda popüler bir unsur haline gelmiş olan Dört Mevsim Konçertoları'nın, kültürel bir okuması olarak da değerlendirilebilir. Literatürde yer alan çalışmaların, eserin biçimsel özelliklerinin analizi veya metin-müzik ilişkisine yoğunlaştığı, ancak kültürel içeriğin yeterince irdelenmediği tespit edilmiştir. Coğrafya, çevre ve iklim ilişkisi bu kültürel yapının ortaya çıkarılması için, temel unsurlar olarak belirlenmiştir. Küçük Buzul Çağı olarak tanımlanan 15. ve 19. yüzyıl arasındaki iklimsel fenomenin, eserin bestelendiği Venedik şehri ve Kuzey İtalya coğrafyasıyla ilişkisi, zamanın ruhu, coğrafi özellikler, tarımsal üretim, şehir kültürü, konçertoyu sözel olarak betimleyen soneler ve müziğin kendisi, eserin bütüncül bir şekilde ele alınması için incelenen unsurlardır. Çevresel faktörlerin müziğe somut olarak nasıl yansıdığını göstermek için partisyonlar da kullanılmıştır. İçerik analizi yönteminin uygulandığı bu çalışmada öncelenen; coğrafya, iklim ve kültür ile bağlantılı olan çevresel unsurlar olmuştur. Bununla bağlantılı olarak, Annales Okulu mensubu tarihçi Fernand Braudel'in, çevreyi önceleyerek Akdeniz coğrafyasını ele aldığı yayınlar, Avrupa, Kuzey İtalya ve Venedik'in iklim tarihine ilişkin çalışmalar, klimatoloji araştırmaları ve görsel veriler (resim, gravür, 3D görüntü), coğrafya, iklim, tarım, toplum ve müzik ilişkisini kanıtlamak için kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, 15. ve 19. yüzyıl arasındaki Küçük Buzul Çağı olarak yorumlanan olgu, Venedik şehrinin zorlu coğrafyası, İtalyan köylülerinin doğadan duydukları korku, afet belleği, tarımsal üretim, festivaller, avcılık ve şehir kültürleri, müzik eserini var eden önemli unsurlar olarak değerlendirilmiştir. Konçerto, insan ve doğanın ortak üretimi olarak yorumlanmıştır.
This study aiming to deal with Antonio Vivaldi's (1678-1741) The Four Seasons (Op. 8 No.1-4; RV 269,315,293,297) with an interdisciplinary approach focuses on the environment in which the work was composed. The geography, climate, society and history-oriented historiography of the Annales School, which aims to deal with history in cooperation with other disciplines, has been adopted as a model to examine the cultural structure that creates the musical work. This study which can also be interpreted as the adaptation of the connection of geography-climate-society-history by Annales School representative Fernand Braudel (1902-1985) to the model of geography-climate-society-music, can be defined as cultural perusal of The Four Seasons, which has become a popular element of Western classical music canon. It has been determined that the studies in the literature focus on the analysis of the formal features of the work or the textmusic relationship, however, the cultural content is not adequately examined. The relationship between geography, environment and climate have been determined as the basic elements to reveal this cultural structure. The relation of the climatic phenomenon, namely Li le Ice Age between the 15. and 19. century with the city of Venice and Northern Italy where the work was composed, the spirit of the time, geographical features, agricultural production, urban culture, sonnets that describing the concerto verbally and the music itself are the elements that are examined in order to deal with the work in a holistic approach. Sheet music is also used to show how environmental factors are reflected in the music concretely. In this study, in which the content analysis method has been applied, environmental factors associated with geography, climate and culture have been prioritized. The publications in which Fernand Braudel dealt with the Mediterranean geography by prioritizing the environment, visual data (painting, engraving, 3D image), climatology treatises and studies on the climate history of Europe, Northern Italy and Venice have been used to prove the relationship between geography, climate, agriculture, society and music. As a result of the study, it has been determined that the climatic phenomenon, namely Li le Ice Age between the 15. and 19. century, the difficult geography of the city of Venice, the fear of the Italian villagers from nature, the memory of disaster, agricultural production, festivals, hunting and urban cultures are significant elements that make up the musical work. The concerto has been interpreted as the joint production of human and nature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 23 |