Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları

Yıl 2022, Sayı: 23, 23 - 68, 29.12.2022

Öz

Antonio Vivaldi'nin (1678-1741) Dört Mevsim konçertolarını (Op. 8 No.1-4; RV 269,315,293,297) disiplinlerarası bir yaklaşımla ele almayı hedefleyen bu çalışma, eserin bestelendiği çevreye odaklanmaktadır. Tarihi, diğer disiplinlerle iş birliği yaparak ele almayı hedefleyen Annales Okulu'nun coğrafya, iklim, toplum ve tarih odaklı tarihçilik anlayışı, bu bağlamda müzik eserini var eden kültürel yapıyı incelemek için model alınmıştır. Annales Okulu temsilcisi Fernand Braudel'in (1902-1985), coğrafya-iklim-toplum-tarih bağlantısının, coğrafya-iklim-toplum-müzik modeline uyarlanması olarak da yorumlanabilecek olan bu çalışma, klasik Batı müziği kanonunda popüler bir unsur haline gelmiş olan Dört Mevsim Konçertoları'nın, kültürel bir okuması olarak da değerlendirilebilir. Literatürde yer alan çalışmaların, eserin biçimsel özelliklerinin analizi veya metin-müzik ilişkisine yoğunlaştığı, ancak kültürel içeriğin yeterince irdelenmediği tespit edilmiştir. Coğrafya, çevre ve iklim ilişkisi bu kültürel yapının ortaya çıkarılması için, temel unsurlar olarak belirlenmiştir. Küçük Buzul Çağı olarak tanımlanan 15. ve 19. yüzyıl arasındaki iklimsel fenomenin, eserin bestelendiği Venedik şehri ve Kuzey İtalya coğrafyasıyla ilişkisi, zamanın ruhu, coğrafi özellikler, tarımsal üretim, şehir kültürü, konçertoyu sözel olarak betimleyen soneler ve müziğin kendisi, eserin bütüncül bir şekilde ele alınması için incelenen unsurlardır. Çevresel faktörlerin müziğe somut olarak nasıl yansıdığını göstermek için partisyonlar da kullanılmıştır. İçerik analizi yönteminin uygulandığı bu çalışmada öncelenen; coğrafya, iklim ve kültür ile bağlantılı olan çevresel unsurlar olmuştur. Bununla bağlantılı olarak, Annales Okulu mensubu tarihçi Fernand Braudel'in, çevreyi önceleyerek Akdeniz coğrafyasını ele aldığı yayınlar, Avrupa, Kuzey İtalya ve Venedik'in iklim tarihine ilişkin çalışmalar, klimatoloji araştırmaları ve görsel veriler (resim, gravür, 3D görüntü), coğrafya, iklim, tarım, toplum ve müzik ilişkisini kanıtlamak için kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, 15. ve 19. yüzyıl arasındaki Küçük Buzul Çağı olarak yorumlanan olgu, Venedik şehrinin zorlu coğrafyası, İtalyan köylülerinin doğadan duydukları korku, afet belleği, tarımsal üretim, festivaller, avcılık ve şehir kültürleri, müzik eserini var eden önemli unsurlar olarak değerlendirilmiştir. Konçerto, insan ve doğanın ortak üretimi olarak yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Ackroyd, P. (2009). Venice Pure City. New York: Anchor Books.
  • Alfani, G. (2010). Climate, Population Ang Famine in Northern Italy: General Tendencies And Malthusian Crisis, ca. 1450-1800. Annales de Démographie Historique, 2(120), 23-54. http://www.jstor.org/stable/26251245 adresinden alınmıştır
  • Allen, A. (2011). Ecomusicology: Ecocriticism and Musicology. Journal of the American Musicological Society, 391-394. doi:https://doi.org/10.1525/jams.2011.64.2.391
  • Allen, A. S. (2017). Greening the Curriculum: Beyond a Short Music History in Ecomusicology. Journal of Music History Pedagogy, XIII(1), 91-109. http://www.amsnet.org/ojs/index.php/jmhp/article/view/218 adresinden alınmıştır
  • Andrews, H. (1986). The Early Life of Paul Vidal de la Blache and the Makings of Modern Geography. Transactions of the Institute of British Geographers, 11(2), 174-182. doi:https://doi.org/10.2307/622004
  • Anonim. Klägliche und erbarmliche newe Zeitung, Von der uberauß schrecklichen und grossen Wasserfluth, welchesich in diesem 1651 Jahr, nit allein im Röm... Bayerische Staatsbibliothek, München. https://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0010/bsb00106529/images/index.html adresinden alınmıştır.
  • Anonim. (1933). Diario ferrarese dall’anno 1409 sino al 1502. (L. Muratori, Dü.) Bologna: Nicola Zanichelli. https://archive.org/details/p7rerumitalicarums24card/page/274/mode/2up?view=theater adresinden alınmıştır.
  • Arbel, B. (2006). Venice and Kytherian falcons: Ecological aspects of Renaissance Colonialism. Eighth International Congress of Pan-Ionian Studies (Kythera, 21-25 May 2006), (s. 38-46). Kythera.
  • Arslangiray, E. (2021). Vivaldi, Venedik, Violin. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Atasayar, B. (2021). A.Vivaldi’nin Mevsimler Başlıklı Eserinde Metin ve Müzik İlişkisi ve “İlkbahar” Konçertosundaki Programlı Müzik Özelliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Başkent Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Ana Sanat Dalı / Performans Sanat Dalı.
  • Augusto, P. R. (2015). Il Cimento Dell’armonia e Dell’Inventione: The Four Seasons by Antonio Vivaldi. Revista Interfaces, 22(1), 29-44. https://revistas.ufrj.br/index.php/interfaces/article/view/29707 adresinden alınmıştır.
  • Avcı, M. (2022). Etnomüzikolojide Ses ve Ses Alanı (Soundscape) Çalışmaları. U. Özdemir, M. Demir, & E. H. Öğüt içinde, Etnomüzikoloji: Kültürler ve Müzikler (s. 264-298). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bainbridge, W. (2017). Titian Country: Josiah Gilbert (1814–1893) and the Dolomite Mountains. Journal of Historical Geography, 56, 22-42. doi:https://doi.org/10.1016/j.jhg.2016.12.006
  • Bainbridge, W. (2020). Topographic Memory and Victorian Travellers in the Dolomite Mountains: Peaks of Venice. Amsterdam: Amsterdam University Press. https://c399a8cacbe8ba4d6968a32e2982a6f39164de3f.vetisonline.com/core/books/topographic-memory-and-victorian-travellers-in-the-dolomitemountains/1AD7456462BE3FEB4B4961280C1CA733 adresinden alınmıştır.
  • Barnett, L. (2015). The Theology of Climate Change: Sin as Agency in the Enlightenment’s Anthropocene. Environmental History, 20(2), 217-237. http://www.jstor.org/stable/24690729 adresinden alınmıştır.
  • Beard, D., & Gloag, K. (2005). Musicology Key Concepts. Abingdon: Routledge.
  • Berens, E. M. (2021). Antik Yunan ve Roma’nın Mitleri ve Efsaneleri. (P. Gülmez, Çev.) İstanbul: Kanon Kitap.
  • Blacking, J. (2000). How Musical Is Man? Seattle&London: University of Washington Press.
  • Bloch, M. (2015). Feodal Toplum. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Braudel, F. (2016). Tarih Üzerine Yazılar. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınevi.
  • Braudel, F. (2017a). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası I. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Braudel, F. (2017b). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası II. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Braudel, F. (2021). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası III. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Brittanica. (2022, Mayıs 10). anomaly weather: https://www.britannica.com/science/anomaly-weather adresinden alınmıştır.
  • Burke, P. (2014). Annales Okulu. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Camuffo, D., & Enzi, S. (1991). Locust Invasions and Climatic Factors from the Middle Ages to 1800. Theoretical and Applied Climatology, 43(1), 43-73. doi:https://doi.org/10.1007/BF00865041
  • Camuffo, D., & Enzi, S. (1992). Reconstructing the climate of northern Italy from archive sources. R. Bradley, & P. Jones içinde, Climate since 1500 A.D. London: Routledge.
  • Camuffo, D., Becherini, F., & Della Valle, A. (2020). Temperature observations in Florence, Italy, after the end of the Medici Network (1654–1670): the Grifoni record (1751–1766). Climatic Change, 162(2), 943-963.
  • Camuffo, D., Becherini, F., & Della Valle, A. (2021). Daily temperature observations in Florence at the mideighteenth century: the Martini series (1756–1775). Climatic Change, 1-19.
  • Camuffo, D., Bertolin, C., & Schenal, P. (2017). A novel proxy and the sea level rise in Venice, Italy, from 1350 to 2014. Climatic Change, 143(1/2), 73-86. doi:https://doi.org/10.1007/s10584-017-1991-3
  • Camuffo, D., Della Valle, A., Chiara, B., & Santorelli, E. (2017). Temperature observations in Bologna, Italy, from 1715 to 1815: a comparison with other contemporary series and an overview of three centuries of changing climate. Climatic Change, 142(1/2), 7-22.
  • Carpaccio, V. Hunting on the Lagoon. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles. https://www.getty.edu/art/ collection/object/103REK adresinden alınmıştır.
  • Ciriacono, S. (2006). Building on Water: Venice, Holland and the Construction of the European Landscape in Early Modern Times. New York: Berghahn Books.
  • Cohen, S. (1978). Structuralism and the writing of intellectual history. History & Theory, 17(2), 174-206.
  • Combarieu, J. (1910). Music It’s Laws and Evolution. London: Kegan Paul, Trench, Trübner&Co. Ltd.
  • Crouzet-Pavan, E. (2002). Venice Triumphant The Horizons of a Myth. Baltmiore and London: The Johns Hopkins University Press.
  • Crouzet-Pavan, E. (2014). Venice And Its Surroundings. E. R. Dursteler içinde, A Companion to Venetian History, 1400-1797. Boston: Brill.
  • Dağ, M. (2020). Annales Tarih Ekolü ve Türkiye`de Yerel Tarih Yazım (1939-2000). Pamukkale Üniversitesi, Tarih Anabilim Dalı Doktora Tezi. Denizli.
  • Dahlhaus, C. (1983). Foundations of Music History. (J. Robinson, Çev.) Cambridge: Cambridge University Press.
  • Diodato, N., Büntgen, U., & Bellocchi, G. (2018). Mediterranean winter snowfall variability over the past millennium. International Journal of Climatology, 39(1), 384-394. doi:https://doi.org/10.1002/joc.5814
  • Emilio, S. (1997). History of the Italian Agricultural Landscape. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Environment&Society Portal. (2022, Nisan 4). Broadsheet: “The Great and Terrible Flood,” January 1651. https://www.environmentandsociety.org/mml/broadsheet-great-and-terrible-flood-january-1651 adresinden alınmıştır.
  • Enzi, S., & Camuffo, D. (1995). Documentary sources of the sea surges in Venice fromad 787 to 1867. Natural Hazards, 12(3), 225-287. doi:https://doi.org/10.1007/BF00596222
  • Fallows, D. (2011, 03 26). New Musicology. Oxford Companion to Music. içinde Oxford University Press. 03 26, 2022 tarihinde https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199579037.001.0001/acref-9780199579037-e-4712. adresinden alındı.
  • Feld, S. (1984). Sound Structure as Social Structure. Ethnomusicology, 28(3), 383-409. doi:https://doi.org/10.2307/851232
  • Fernando, D.-C., Santisteban, J., Barriendos, M., & Mediavilla, R. (2008). Reconstruction of drought episodes for central Spain from rogation ceremonies recorded at the Toledo Cathedral from 1506 to 1900: A methodological approach. Global and Planetary Change, 63(2), 230-242. doi:https://doi.org/10.1016/j.gloplacha.2008.06.002
  • Fertonani, C. (1992). Antonio Vivaldi, La simbologia musicale nei concerti a programma. Pordenone: Edizioni Studio Tesi.
  • Forster, R. (1978). Achievements of the Annales School. The Journal of Economic History, 38(1), 58-76. http://www.jstor.org/stable/2119315 adresinden alınmıştır.
  • Frogley, A. (1995). Beethoven’s Struggle for Simplicity in the Sketches for the Third Movement of the Pastoral Symphony. Beethoven Forum (University of Nebraska Press), 4(1), 100-134. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=6440990&lang=tr&site=ehost-live adresinden alınmıştır.
  • Fubini, E. (2003). Müzikte Estetik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Furlanetto, P., & Bondesan, A. (2015). Geomorphological evolution of the plain between the Livenza and Piave Rivers in the sixteenth and seventeenth centuries inferred by historical maps analysis (Mainland of Venice, Northeastern Italy). Journal of Maps, 11(2), 261-266. doi:10.1080/17445647.2014.947341
  • Gatto, P., & Carbognin, L. (2009). The Lagoon of Venice: natural environmental trend and man-induced modification. Hydrological Sciences Journal, 26(4), 379-391.
  • Gazimihal, M. R. (2017). Anadolu Türküleri ve Musiki İstikbalimiz. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
  • Goldner, G. R. (1980). A Late Fifteenth Century Venetian Painting of a Bird Hunt. The J. Paul Getty Museum Journal, 8, 23–32. http://www.jstor.org/stable/4166409 adresinden alınmıştır.
  • Harsgor, M. (1978). Total History: The Annales School. Journal of Contemporary History, 13(1), 1-13. http://www.jstor.org/stable/260089 adresinden alınmıştır.
  • Hawkins, S. J. (1875). A General History of the Science and Practice of Music, Vol. II. London: Novello,Ewer&Co.
  • Heller, K. (1997). The Red Priest of Venice. Hong Kong: Amadeus Press.
  • Hongur, G. (2017). Structuralist Paradigm And Music. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 155-171. doi:https://doi.org/10.20304/humanitas.318508
  • Housley, R., Ammerman, A., & McClennen, C. (2004). That Sinking Feeling: Wetland Investigations of the Origins of Venice. Journal of Wetland Archaeology, 4(1), 139-153. doi:https://doi.org/10.1179/jwa.2004.4.1.139
  • Huss, F. (2009). The Construction of Nature in the Music of E. J. Moeran. Tempo, 63(248), 35-44. http://www.jstor.org/stable/40496057 adresinden alınmıştır.
  • Işıltan, A. (2019). Müzikolojide Yenilik ve Eleştirellik Bağlamında ‘Yeni Müzikoloji’. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalı.
  • Jeong Min Joo (정민주, 2007). A study on “Winter” of the Four Seasons by Antonio Vivaldi. Yüksek Lisans Tezi. Seoul, Güney Kore: Ewha Womans University. https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173352
  • Jeromel, M., Malačič, V., & Rakovec, J. (2009). Weibull distribution of bora and sirocco winds in the northern Adriatic Sea. Geofizika, 26(1), 85-100. https://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db=asn&AN=43582611&lang=tr&site=ehost-live adresinden alınmıştır.
  • Kellner, H. (1979). Disorderly conduct: Braudel’s Mediterranean satire. History & Theory, 18(2), 197-222. doi:https://doi.org/10.2307/2504756
  • Kelly, M. & Grada, C. Ó. (2014). “The Waning of the Li le Ice Age: Climate Change in Early Modern Europe”, The Journal of Interdisciplinary History, 44(3):301-325)
  • Kerman, J. (1985). Contemplating Music. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Kinser, S. (1981). Annaliste Paradigm? The Geohistorical Structuralism of Fernand Braudel. The American Historical Review, 86(1), 63-105. doi:https://doi.org/10.2307/1872933
  • Kishlansky, M., Geary, P., & O’Brien, P. (2010). Civilization in the West. New Jersey: Pearson.
  • Launchbury, S. (2010). Le Quattro Stagioni: The Four Seasons Concertos For Violin, Strings and Basso continuo, Op.8/1-4 (RV 269,315,293,297). (S. Launchbury, Dü.) London: Eulenburg.
  • Lazić, L., & Tošić, I. (1998). A real data simulation of the Adriatic bora and the impact of mountain height on bora trajectories. Meteorology and Atmospheric Physics, 66(3), 143-155. doi:https://doi.org/10.1007/BF01026630
  • Le Goff, J. (2017). Ortaçağ Batı Uygarlığı. (H. Güven, & U. Güven, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Le Roy Ladurie, E. (2021). Kısa İklim Tarihi. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Leyshon, A., Matless, D., & Revill, G. (1995). The Place of Music: [Introduction]. Transactions of the Institute of British Geographers, 20(4), 423-433. doi:https://doi.org/10.2307/622973
  • Liu, J. (2010). Introduction to the Structural History of Music. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 41(1), 73-89. http://www.jstor.org/stable/27822864 adresinden alınmıştır.
  • Livingstone, D. (2002). Race, space and moral climatology: notes toward a genealogy. Journal of Historical Geography, 28(2), 159-180. doi:https://doi.org/https://doi.org/10.1006/jhge.2001.0397
  • Lockey, N. (2017). Antonio Vivaldi and The Sublime Seasons: Sonority And Texture As Expressive Devices In Early Eighteenth-Century Italian Music. Eighteenth Century Music, 14 (2) 265-283. https://www.cambridge.org/core/journals/eighteenth-centurymusic/article/abs/antonio-vivaldi-and-thesublime-seasons-sonority-and-texture-as-expressive-devices-inearlyeighteenthcenturyitalianmusic/6AD14437E4F346C06896C04AEDC79C51
  • Lorenzetti, G. (1961). Venice And Its Lagoon. Roma: Istituto Poligrafico Dello Stato.
  • Luterbacher, J., Rıcklı, R., Xoplaki, E., Tinguely, C., Beck, C., Pfister, C., & Wanner, H. (2001). The Late Maunder Minimum (1675-1715)--A Key Period For Studying Decadal Scale Climatic Change In Europe. Climatic Change, 49(4), 441-462. doi:https://doi.org/10.1023/A:1010667524422
  • Luterbacher, J., Xoplaki, E., Dietrich, D., Rickli, D., Jacobeit, R., Beck, C., . . . Wanner, H. (2002). Reconstruction of sea level pressure fields over the Eastern North Atlantic and Europe back to 1500. Climate Dynamics, 18(7), 545-561. doi:https://doi.org/10.1007/s00382-001-0196-6
  • Machiavelli, N. (2011). Orta Elçilikler, Mektuplar. (A. Tolga, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Machiavelli, N. (2017). Titus Livius’un İlk On Kitabı Üzerine Söylevler. (A. Tolga, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Megill, A. (1979). Foucault, structuralism, and the ends of history. Journal of Modern History, 451-503. doi:https://doi.org/10.1086/241947
  • Mensing, S., Tunno, I., Cifani, G., Pasigli, S., Noble, P., Archer, C., & Piovesan, G. (2016). Human and climatically induced environmental change in the Mediterranean during the Medieval Climate Anomaly and Little Ice Age: A case from Central Italy. Anthropocene, 49-59. doi:doi.org/10.1016/j.ancene.2016.01.003
  • Merriam, A. (1964). Antrophology of Music. Illinois: Northwestern University Press.
  • Morris, J. (1960). Venice. London: Faber And Faber.
  • Muir, E. (2014). The Antrophology Of Venice. E. R. Dursteler içinde, A Companion to Venetian History, 1400-1797. Boston: Brill.
  • Neuberger, H., & Thornes, J. (2005). Art and Climate. J. E. Oliver içinde, Encyclopedia of World Climatology (s. 94-102). Dordrecht: Springer Netherlands. doi:https://doi.org/10.1007/1-4020-3266-8_18
  • Onart, A. (1973). Değişik Yönleriyle Yapısalcılık ve Yapı Kavramı. XXVIII, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 232-260.
  • Ossi, M. (2016). Musical Representation and Vivaldi’s Concerto Il Proteo, ò Il mondo al rovverscio, RV544/572. Journal of the American Musicological Society, 69(1), 111–177. https://www.jstor.org/stable/26417241 adresinden alınmıştır.
  • Owens, M., Lockwood, M., Hawkins, E., Usoskin, I., Jones, G., Barnard, L., . . . Fasullo, J. (2017). The Maunder minimum and the Little Ice Age: an update from recent reconstructions and climate simulations. J. Space Weather Space Clim., 7(A33), 1-10. doi:https://doi.org/10.1051/swsc/2017034
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özdemir, U. (2019). Ekoeleştirel ve Doğakültürel Bir Müzikoloji Yaklaşımı Olarak Ekomüzikoloji. Konservatoryum, 117-137. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVNE1UUTNOdz09/ekoelestirel-vedogakulturel-bir-muzikoloji-yaklasimi-olarak-ekomuzikoloji adresinden alınmıştır.
  • Özgün, E. Ş. (2012). “The Sounds of Political Actions in The Streets of Istanbul”. Doktora Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Paige, K. (2017). Wagnerian Climatic Fantasies: Sound, Space, Breath. European Romantic Review, 28(3), 343-348. doi:https://doi.org/10.1080/10509585.2017.1314672
  • Paige, K. (2019). “Art and Climate” and the Atmospheric Politics of Wagnerian Theater. The Opera Quarterly, 35(3), 147-178. doi:https://doi.org/10.1093/oq/kbz019
  • Pedelty, M., Aaron, S., Chiang, C.-W., Dirksen, R., & Kinnear, T. (2022). Ecomusicology: Tributaries and Distributaries of an Integrative Field. Music Research Annual, 3, 1-36. https://musicresearchannual.org/pedelty-et-al-ecomusicology-tributaries-and-distributaries-of-an-integrative-field-2/ adresinden alınmıştır.
  • Pezzolo, L. (2014). The Venetian Economy. E. R. Dursteler içinde, A Companion to Venetian History, 1400-1797. Boston: Brill.
  • Pfister, C. (2011). “The Monster Swallows You”: Disaster Memory and Risk Culture in Western Europe 1500-2000. Münich: Rachel Carson Center for Enviroment and Society.
  • Pirazzoli, P., & Tomasin, A. (2013). Sea-Level Surges in the Northern Adriatic and Their Impact on the “Functional Height” Estimation of Archaeological Markers. Geoarchaeology, 28(6), 557-562. doi:https://doi.org/10.1002/gea.21453
  • Pirenne, H. (1984). Hz. Muhammed ve Charlemagne. Ankara: Birey ve Toplum Yayıncılık.
  • Revill, G. (2012). Landscape, music and the cartography of sound. P. Howard, I. Thompson, & E. Waterson içinde, Companion to Landscape Studie (s. 231-240). Routledge. http://oro.open.ac.uk/32387/ adresinden alınmıştır.
  • Rice, T. (2013). Ethnomusicology: A Very Short Introduction. Oxford University Press.
  • Rice, T. (2014). Ethnomusicology In Times Of Trouble. Yearbook for Traditional Music, 46, 191-209. doi:https://doi.org/10.5921/yeartradmusi.46.2014.0191
  • Roche, E. (2003). Italian Seasoning. Early Music, 31(2), 301.
  • Rohde, E. (2020). Psykhe: Yunanlarda Ruhlar Kültü ve Ölümsüzlük İnancı. (Ö. Orhan, Çev.) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Silvers, M. B. (2012). Sounding Ceará: Music and the Environment in Northeastern Brazil. Doktora Tezi. University Of California. https://escholarship.org/uc/item/69m6m60q adresinden alınmıştır.
  • Talbot, M. (1978). Vivaldi’s Venice. The Musical Times, 119(1622), 314-319. doi:https://doi.org/10.2307/958343
  • Taylor, B. (2016). Seascape in the Mist: Lost in Mendelssohn’s Hebrides. 19th-Century Music, 39(3), 187-222. https://www.jstor.org/stable/26348862 adresinden alınmıştır.
  • Trevor-Hoper, H. (1972). Fernand Braudel, the Annales, and the Mediterranean. The Journal of Modern History, 44(4), 468-479. http://www.jstor.org/stable/1876805 adresinden alınmıştır.
  • Uluç, M. Ö. (2006). Müzik Sözlüğü. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Venturati, A. (2018). Reconstruction of rainy and drought periods for the town of Pesaro (Central Italy) from rogation ceremonies during the XVII century. Реконструкция на дъждовните и сухите периоди за гр. Песаро (Централна Италия) от книгата за церемонии и шествия през 17 век (s. 173-174). Bulgarian Geological Society. https://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db=asn&AN=138286768&lang=tr&site=ehost-live adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). La Primavera. (G. F. Malipiero, Dü.) Milano, İtalya: G.Ricordi & Co. https://imslp.hk/files/imglnks/euimg/f/f2/IMSLP386586-PMLP126432-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_22_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). L’Autunno. (G. F. Malipiero, Dü.) Milano, İtalya: G. Ricordi & Co. https://imslp.eu/files/imglnks/euimg/0/04/IMSLP387079-PMLP126434-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_24_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). L’estate. (G. F. Malipiero, Dü.) Milano, İtalya: G.Ricordi & Co. https://imslp.hk/files/imglnks/euimg/c/c9/IMSLP386648-PMLP126433-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_23_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). L’Inverno. (G. F. Malipiero, Dü.) G. Ricordi & Co. https://imslp.hk/files/imglnks/euimg/c/cd/IMSLP387080-PMLP126435-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_25_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivo, F. (2016). Walking in Sixteenth-Century Venice: Mobilizing the Early Modern City. I Tatti Studies in the Italian Renaissance, 19(1), 115-141. doi:10.1086/685830
  • Waley, D., & Dean, T. (2014). İtalyan Şehir Cumhuriyetleri. (H. Çalışkan, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Xoplaki, E., Maheras, P., & Luterbacher, J. (2001). Variability Of Cliamate In Meridional Balkans During The Periods 1675-1715 And 1780-1830 And Its Impact On Human Life. Climatic Change, 48(4), 581-615. doi:https://doi.org/10.1023/A:1005616424463
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 정민주. (2007). A. Vivaldi의 사계 중 「겨울」 분석연구. Yüksek Lisans Tezi. Seoul, Güney Kore: Ewha Womans University. https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173352 adresinden alınmıştır.

Vivaldi’s The Four Seasons From the Framework of The Annales School

Yıl 2022, Sayı: 23, 23 - 68, 29.12.2022

Öz

This study aiming to deal with Antonio Vivaldi's (1678-1741) The Four Seasons (Op. 8 No.1-4; RV 269,315,293,297) with an interdisciplinary approach focuses on the environment in which the work was composed. The geography, climate, society and history-oriented historiography of the Annales School, which aims to deal with history in cooperation with other disciplines, has been adopted as a model to examine the cultural structure that creates the musical work. This study which can also be interpreted as the adaptation of the connection of geography-climate-society-history by Annales School representative Fernand Braudel (1902-1985) to the model of geography-climate-society-music, can be defined as cultural perusal of The Four Seasons, which has become a popular element of Western classical music canon. It has been determined that the studies in the literature focus on the analysis of the formal features of the work or the textmusic relationship, however, the cultural content is not adequately examined. The relationship between geography, environment and climate have been determined as the basic elements to reveal this cultural structure. The relation of the climatic phenomenon, namely Li le Ice Age between the 15. and 19. century with the city of Venice and Northern Italy where the work was composed, the spirit of the time, geographical features, agricultural production, urban culture, sonnets that describing the concerto verbally and the music itself are the elements that are examined in order to deal with the work in a holistic approach. Sheet music is also used to show how environmental factors are reflected in the music concretely. In this study, in which the content analysis method has been applied, environmental factors associated with geography, climate and culture have been prioritized. The publications in which Fernand Braudel dealt with the Mediterranean geography by prioritizing the environment, visual data (painting, engraving, 3D image), climatology treatises and studies on the climate history of Europe, Northern Italy and Venice have been used to prove the relationship between geography, climate, agriculture, society and music. As a result of the study, it has been determined that the climatic phenomenon, namely Li le Ice Age between the 15. and 19. century, the difficult geography of the city of Venice, the fear of the Italian villagers from nature, the memory of disaster, agricultural production, festivals, hunting and urban cultures are significant elements that make up the musical work. The concerto has been interpreted as the joint production of human and nature.

Kaynakça

  • Ackroyd, P. (2009). Venice Pure City. New York: Anchor Books.
  • Alfani, G. (2010). Climate, Population Ang Famine in Northern Italy: General Tendencies And Malthusian Crisis, ca. 1450-1800. Annales de Démographie Historique, 2(120), 23-54. http://www.jstor.org/stable/26251245 adresinden alınmıştır
  • Allen, A. (2011). Ecomusicology: Ecocriticism and Musicology. Journal of the American Musicological Society, 391-394. doi:https://doi.org/10.1525/jams.2011.64.2.391
  • Allen, A. S. (2017). Greening the Curriculum: Beyond a Short Music History in Ecomusicology. Journal of Music History Pedagogy, XIII(1), 91-109. http://www.amsnet.org/ojs/index.php/jmhp/article/view/218 adresinden alınmıştır
  • Andrews, H. (1986). The Early Life of Paul Vidal de la Blache and the Makings of Modern Geography. Transactions of the Institute of British Geographers, 11(2), 174-182. doi:https://doi.org/10.2307/622004
  • Anonim. Klägliche und erbarmliche newe Zeitung, Von der uberauß schrecklichen und grossen Wasserfluth, welchesich in diesem 1651 Jahr, nit allein im Röm... Bayerische Staatsbibliothek, München. https://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0010/bsb00106529/images/index.html adresinden alınmıştır.
  • Anonim. (1933). Diario ferrarese dall’anno 1409 sino al 1502. (L. Muratori, Dü.) Bologna: Nicola Zanichelli. https://archive.org/details/p7rerumitalicarums24card/page/274/mode/2up?view=theater adresinden alınmıştır.
  • Arbel, B. (2006). Venice and Kytherian falcons: Ecological aspects of Renaissance Colonialism. Eighth International Congress of Pan-Ionian Studies (Kythera, 21-25 May 2006), (s. 38-46). Kythera.
  • Arslangiray, E. (2021). Vivaldi, Venedik, Violin. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Atasayar, B. (2021). A.Vivaldi’nin Mevsimler Başlıklı Eserinde Metin ve Müzik İlişkisi ve “İlkbahar” Konçertosundaki Programlı Müzik Özelliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Başkent Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Ana Sanat Dalı / Performans Sanat Dalı.
  • Augusto, P. R. (2015). Il Cimento Dell’armonia e Dell’Inventione: The Four Seasons by Antonio Vivaldi. Revista Interfaces, 22(1), 29-44. https://revistas.ufrj.br/index.php/interfaces/article/view/29707 adresinden alınmıştır.
  • Avcı, M. (2022). Etnomüzikolojide Ses ve Ses Alanı (Soundscape) Çalışmaları. U. Özdemir, M. Demir, & E. H. Öğüt içinde, Etnomüzikoloji: Kültürler ve Müzikler (s. 264-298). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bainbridge, W. (2017). Titian Country: Josiah Gilbert (1814–1893) and the Dolomite Mountains. Journal of Historical Geography, 56, 22-42. doi:https://doi.org/10.1016/j.jhg.2016.12.006
  • Bainbridge, W. (2020). Topographic Memory and Victorian Travellers in the Dolomite Mountains: Peaks of Venice. Amsterdam: Amsterdam University Press. https://c399a8cacbe8ba4d6968a32e2982a6f39164de3f.vetisonline.com/core/books/topographic-memory-and-victorian-travellers-in-the-dolomitemountains/1AD7456462BE3FEB4B4961280C1CA733 adresinden alınmıştır.
  • Barnett, L. (2015). The Theology of Climate Change: Sin as Agency in the Enlightenment’s Anthropocene. Environmental History, 20(2), 217-237. http://www.jstor.org/stable/24690729 adresinden alınmıştır.
  • Beard, D., & Gloag, K. (2005). Musicology Key Concepts. Abingdon: Routledge.
  • Berens, E. M. (2021). Antik Yunan ve Roma’nın Mitleri ve Efsaneleri. (P. Gülmez, Çev.) İstanbul: Kanon Kitap.
  • Blacking, J. (2000). How Musical Is Man? Seattle&London: University of Washington Press.
  • Bloch, M. (2015). Feodal Toplum. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Braudel, F. (2016). Tarih Üzerine Yazılar. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınevi.
  • Braudel, F. (2017a). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası I. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Braudel, F. (2017b). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası II. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Braudel, F. (2021). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası III. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Brittanica. (2022, Mayıs 10). anomaly weather: https://www.britannica.com/science/anomaly-weather adresinden alınmıştır.
  • Burke, P. (2014). Annales Okulu. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Camuffo, D., & Enzi, S. (1991). Locust Invasions and Climatic Factors from the Middle Ages to 1800. Theoretical and Applied Climatology, 43(1), 43-73. doi:https://doi.org/10.1007/BF00865041
  • Camuffo, D., & Enzi, S. (1992). Reconstructing the climate of northern Italy from archive sources. R. Bradley, & P. Jones içinde, Climate since 1500 A.D. London: Routledge.
  • Camuffo, D., Becherini, F., & Della Valle, A. (2020). Temperature observations in Florence, Italy, after the end of the Medici Network (1654–1670): the Grifoni record (1751–1766). Climatic Change, 162(2), 943-963.
  • Camuffo, D., Becherini, F., & Della Valle, A. (2021). Daily temperature observations in Florence at the mideighteenth century: the Martini series (1756–1775). Climatic Change, 1-19.
  • Camuffo, D., Bertolin, C., & Schenal, P. (2017). A novel proxy and the sea level rise in Venice, Italy, from 1350 to 2014. Climatic Change, 143(1/2), 73-86. doi:https://doi.org/10.1007/s10584-017-1991-3
  • Camuffo, D., Della Valle, A., Chiara, B., & Santorelli, E. (2017). Temperature observations in Bologna, Italy, from 1715 to 1815: a comparison with other contemporary series and an overview of three centuries of changing climate. Climatic Change, 142(1/2), 7-22.
  • Carpaccio, V. Hunting on the Lagoon. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles. https://www.getty.edu/art/ collection/object/103REK adresinden alınmıştır.
  • Ciriacono, S. (2006). Building on Water: Venice, Holland and the Construction of the European Landscape in Early Modern Times. New York: Berghahn Books.
  • Cohen, S. (1978). Structuralism and the writing of intellectual history. History & Theory, 17(2), 174-206.
  • Combarieu, J. (1910). Music It’s Laws and Evolution. London: Kegan Paul, Trench, Trübner&Co. Ltd.
  • Crouzet-Pavan, E. (2002). Venice Triumphant The Horizons of a Myth. Baltmiore and London: The Johns Hopkins University Press.
  • Crouzet-Pavan, E. (2014). Venice And Its Surroundings. E. R. Dursteler içinde, A Companion to Venetian History, 1400-1797. Boston: Brill.
  • Dağ, M. (2020). Annales Tarih Ekolü ve Türkiye`de Yerel Tarih Yazım (1939-2000). Pamukkale Üniversitesi, Tarih Anabilim Dalı Doktora Tezi. Denizli.
  • Dahlhaus, C. (1983). Foundations of Music History. (J. Robinson, Çev.) Cambridge: Cambridge University Press.
  • Diodato, N., Büntgen, U., & Bellocchi, G. (2018). Mediterranean winter snowfall variability over the past millennium. International Journal of Climatology, 39(1), 384-394. doi:https://doi.org/10.1002/joc.5814
  • Emilio, S. (1997). History of the Italian Agricultural Landscape. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Environment&Society Portal. (2022, Nisan 4). Broadsheet: “The Great and Terrible Flood,” January 1651. https://www.environmentandsociety.org/mml/broadsheet-great-and-terrible-flood-january-1651 adresinden alınmıştır.
  • Enzi, S., & Camuffo, D. (1995). Documentary sources of the sea surges in Venice fromad 787 to 1867. Natural Hazards, 12(3), 225-287. doi:https://doi.org/10.1007/BF00596222
  • Fallows, D. (2011, 03 26). New Musicology. Oxford Companion to Music. içinde Oxford University Press. 03 26, 2022 tarihinde https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199579037.001.0001/acref-9780199579037-e-4712. adresinden alındı.
  • Feld, S. (1984). Sound Structure as Social Structure. Ethnomusicology, 28(3), 383-409. doi:https://doi.org/10.2307/851232
  • Fernando, D.-C., Santisteban, J., Barriendos, M., & Mediavilla, R. (2008). Reconstruction of drought episodes for central Spain from rogation ceremonies recorded at the Toledo Cathedral from 1506 to 1900: A methodological approach. Global and Planetary Change, 63(2), 230-242. doi:https://doi.org/10.1016/j.gloplacha.2008.06.002
  • Fertonani, C. (1992). Antonio Vivaldi, La simbologia musicale nei concerti a programma. Pordenone: Edizioni Studio Tesi.
  • Forster, R. (1978). Achievements of the Annales School. The Journal of Economic History, 38(1), 58-76. http://www.jstor.org/stable/2119315 adresinden alınmıştır.
  • Frogley, A. (1995). Beethoven’s Struggle for Simplicity in the Sketches for the Third Movement of the Pastoral Symphony. Beethoven Forum (University of Nebraska Press), 4(1), 100-134. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=6440990&lang=tr&site=ehost-live adresinden alınmıştır.
  • Fubini, E. (2003). Müzikte Estetik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Furlanetto, P., & Bondesan, A. (2015). Geomorphological evolution of the plain between the Livenza and Piave Rivers in the sixteenth and seventeenth centuries inferred by historical maps analysis (Mainland of Venice, Northeastern Italy). Journal of Maps, 11(2), 261-266. doi:10.1080/17445647.2014.947341
  • Gatto, P., & Carbognin, L. (2009). The Lagoon of Venice: natural environmental trend and man-induced modification. Hydrological Sciences Journal, 26(4), 379-391.
  • Gazimihal, M. R. (2017). Anadolu Türküleri ve Musiki İstikbalimiz. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
  • Goldner, G. R. (1980). A Late Fifteenth Century Venetian Painting of a Bird Hunt. The J. Paul Getty Museum Journal, 8, 23–32. http://www.jstor.org/stable/4166409 adresinden alınmıştır.
  • Harsgor, M. (1978). Total History: The Annales School. Journal of Contemporary History, 13(1), 1-13. http://www.jstor.org/stable/260089 adresinden alınmıştır.
  • Hawkins, S. J. (1875). A General History of the Science and Practice of Music, Vol. II. London: Novello,Ewer&Co.
  • Heller, K. (1997). The Red Priest of Venice. Hong Kong: Amadeus Press.
  • Hongur, G. (2017). Structuralist Paradigm And Music. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 155-171. doi:https://doi.org/10.20304/humanitas.318508
  • Housley, R., Ammerman, A., & McClennen, C. (2004). That Sinking Feeling: Wetland Investigations of the Origins of Venice. Journal of Wetland Archaeology, 4(1), 139-153. doi:https://doi.org/10.1179/jwa.2004.4.1.139
  • Huss, F. (2009). The Construction of Nature in the Music of E. J. Moeran. Tempo, 63(248), 35-44. http://www.jstor.org/stable/40496057 adresinden alınmıştır.
  • Işıltan, A. (2019). Müzikolojide Yenilik ve Eleştirellik Bağlamında ‘Yeni Müzikoloji’. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalı.
  • Jeong Min Joo (정민주, 2007). A study on “Winter” of the Four Seasons by Antonio Vivaldi. Yüksek Lisans Tezi. Seoul, Güney Kore: Ewha Womans University. https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173352
  • Jeromel, M., Malačič, V., & Rakovec, J. (2009). Weibull distribution of bora and sirocco winds in the northern Adriatic Sea. Geofizika, 26(1), 85-100. https://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db=asn&AN=43582611&lang=tr&site=ehost-live adresinden alınmıştır.
  • Kellner, H. (1979). Disorderly conduct: Braudel’s Mediterranean satire. History & Theory, 18(2), 197-222. doi:https://doi.org/10.2307/2504756
  • Kelly, M. & Grada, C. Ó. (2014). “The Waning of the Li le Ice Age: Climate Change in Early Modern Europe”, The Journal of Interdisciplinary History, 44(3):301-325)
  • Kerman, J. (1985). Contemplating Music. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Kinser, S. (1981). Annaliste Paradigm? The Geohistorical Structuralism of Fernand Braudel. The American Historical Review, 86(1), 63-105. doi:https://doi.org/10.2307/1872933
  • Kishlansky, M., Geary, P., & O’Brien, P. (2010). Civilization in the West. New Jersey: Pearson.
  • Launchbury, S. (2010). Le Quattro Stagioni: The Four Seasons Concertos For Violin, Strings and Basso continuo, Op.8/1-4 (RV 269,315,293,297). (S. Launchbury, Dü.) London: Eulenburg.
  • Lazić, L., & Tošić, I. (1998). A real data simulation of the Adriatic bora and the impact of mountain height on bora trajectories. Meteorology and Atmospheric Physics, 66(3), 143-155. doi:https://doi.org/10.1007/BF01026630
  • Le Goff, J. (2017). Ortaçağ Batı Uygarlığı. (H. Güven, & U. Güven, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Le Roy Ladurie, E. (2021). Kısa İklim Tarihi. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Leyshon, A., Matless, D., & Revill, G. (1995). The Place of Music: [Introduction]. Transactions of the Institute of British Geographers, 20(4), 423-433. doi:https://doi.org/10.2307/622973
  • Liu, J. (2010). Introduction to the Structural History of Music. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 41(1), 73-89. http://www.jstor.org/stable/27822864 adresinden alınmıştır.
  • Livingstone, D. (2002). Race, space and moral climatology: notes toward a genealogy. Journal of Historical Geography, 28(2), 159-180. doi:https://doi.org/https://doi.org/10.1006/jhge.2001.0397
  • Lockey, N. (2017). Antonio Vivaldi and The Sublime Seasons: Sonority And Texture As Expressive Devices In Early Eighteenth-Century Italian Music. Eighteenth Century Music, 14 (2) 265-283. https://www.cambridge.org/core/journals/eighteenth-centurymusic/article/abs/antonio-vivaldi-and-thesublime-seasons-sonority-and-texture-as-expressive-devices-inearlyeighteenthcenturyitalianmusic/6AD14437E4F346C06896C04AEDC79C51
  • Lorenzetti, G. (1961). Venice And Its Lagoon. Roma: Istituto Poligrafico Dello Stato.
  • Luterbacher, J., Rıcklı, R., Xoplaki, E., Tinguely, C., Beck, C., Pfister, C., & Wanner, H. (2001). The Late Maunder Minimum (1675-1715)--A Key Period For Studying Decadal Scale Climatic Change In Europe. Climatic Change, 49(4), 441-462. doi:https://doi.org/10.1023/A:1010667524422
  • Luterbacher, J., Xoplaki, E., Dietrich, D., Rickli, D., Jacobeit, R., Beck, C., . . . Wanner, H. (2002). Reconstruction of sea level pressure fields over the Eastern North Atlantic and Europe back to 1500. Climate Dynamics, 18(7), 545-561. doi:https://doi.org/10.1007/s00382-001-0196-6
  • Machiavelli, N. (2011). Orta Elçilikler, Mektuplar. (A. Tolga, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Machiavelli, N. (2017). Titus Livius’un İlk On Kitabı Üzerine Söylevler. (A. Tolga, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Megill, A. (1979). Foucault, structuralism, and the ends of history. Journal of Modern History, 451-503. doi:https://doi.org/10.1086/241947
  • Mensing, S., Tunno, I., Cifani, G., Pasigli, S., Noble, P., Archer, C., & Piovesan, G. (2016). Human and climatically induced environmental change in the Mediterranean during the Medieval Climate Anomaly and Little Ice Age: A case from Central Italy. Anthropocene, 49-59. doi:doi.org/10.1016/j.ancene.2016.01.003
  • Merriam, A. (1964). Antrophology of Music. Illinois: Northwestern University Press.
  • Morris, J. (1960). Venice. London: Faber And Faber.
  • Muir, E. (2014). The Antrophology Of Venice. E. R. Dursteler içinde, A Companion to Venetian History, 1400-1797. Boston: Brill.
  • Neuberger, H., & Thornes, J. (2005). Art and Climate. J. E. Oliver içinde, Encyclopedia of World Climatology (s. 94-102). Dordrecht: Springer Netherlands. doi:https://doi.org/10.1007/1-4020-3266-8_18
  • Onart, A. (1973). Değişik Yönleriyle Yapısalcılık ve Yapı Kavramı. XXVIII, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 232-260.
  • Ossi, M. (2016). Musical Representation and Vivaldi’s Concerto Il Proteo, ò Il mondo al rovverscio, RV544/572. Journal of the American Musicological Society, 69(1), 111–177. https://www.jstor.org/stable/26417241 adresinden alınmıştır.
  • Owens, M., Lockwood, M., Hawkins, E., Usoskin, I., Jones, G., Barnard, L., . . . Fasullo, J. (2017). The Maunder minimum and the Little Ice Age: an update from recent reconstructions and climate simulations. J. Space Weather Space Clim., 7(A33), 1-10. doi:https://doi.org/10.1051/swsc/2017034
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özdemir, U. (2019). Ekoeleştirel ve Doğakültürel Bir Müzikoloji Yaklaşımı Olarak Ekomüzikoloji. Konservatoryum, 117-137. https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVNE1UUTNOdz09/ekoelestirel-vedogakulturel-bir-muzikoloji-yaklasimi-olarak-ekomuzikoloji adresinden alınmıştır.
  • Özgün, E. Ş. (2012). “The Sounds of Political Actions in The Streets of Istanbul”. Doktora Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Paige, K. (2017). Wagnerian Climatic Fantasies: Sound, Space, Breath. European Romantic Review, 28(3), 343-348. doi:https://doi.org/10.1080/10509585.2017.1314672
  • Paige, K. (2019). “Art and Climate” and the Atmospheric Politics of Wagnerian Theater. The Opera Quarterly, 35(3), 147-178. doi:https://doi.org/10.1093/oq/kbz019
  • Pedelty, M., Aaron, S., Chiang, C.-W., Dirksen, R., & Kinnear, T. (2022). Ecomusicology: Tributaries and Distributaries of an Integrative Field. Music Research Annual, 3, 1-36. https://musicresearchannual.org/pedelty-et-al-ecomusicology-tributaries-and-distributaries-of-an-integrative-field-2/ adresinden alınmıştır.
  • Pezzolo, L. (2014). The Venetian Economy. E. R. Dursteler içinde, A Companion to Venetian History, 1400-1797. Boston: Brill.
  • Pfister, C. (2011). “The Monster Swallows You”: Disaster Memory and Risk Culture in Western Europe 1500-2000. Münich: Rachel Carson Center for Enviroment and Society.
  • Pirazzoli, P., & Tomasin, A. (2013). Sea-Level Surges in the Northern Adriatic and Their Impact on the “Functional Height” Estimation of Archaeological Markers. Geoarchaeology, 28(6), 557-562. doi:https://doi.org/10.1002/gea.21453
  • Pirenne, H. (1984). Hz. Muhammed ve Charlemagne. Ankara: Birey ve Toplum Yayıncılık.
  • Revill, G. (2012). Landscape, music and the cartography of sound. P. Howard, I. Thompson, & E. Waterson içinde, Companion to Landscape Studie (s. 231-240). Routledge. http://oro.open.ac.uk/32387/ adresinden alınmıştır.
  • Rice, T. (2013). Ethnomusicology: A Very Short Introduction. Oxford University Press.
  • Rice, T. (2014). Ethnomusicology In Times Of Trouble. Yearbook for Traditional Music, 46, 191-209. doi:https://doi.org/10.5921/yeartradmusi.46.2014.0191
  • Roche, E. (2003). Italian Seasoning. Early Music, 31(2), 301.
  • Rohde, E. (2020). Psykhe: Yunanlarda Ruhlar Kültü ve Ölümsüzlük İnancı. (Ö. Orhan, Çev.) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Silvers, M. B. (2012). Sounding Ceará: Music and the Environment in Northeastern Brazil. Doktora Tezi. University Of California. https://escholarship.org/uc/item/69m6m60q adresinden alınmıştır.
  • Talbot, M. (1978). Vivaldi’s Venice. The Musical Times, 119(1622), 314-319. doi:https://doi.org/10.2307/958343
  • Taylor, B. (2016). Seascape in the Mist: Lost in Mendelssohn’s Hebrides. 19th-Century Music, 39(3), 187-222. https://www.jstor.org/stable/26348862 adresinden alınmıştır.
  • Trevor-Hoper, H. (1972). Fernand Braudel, the Annales, and the Mediterranean. The Journal of Modern History, 44(4), 468-479. http://www.jstor.org/stable/1876805 adresinden alınmıştır.
  • Uluç, M. Ö. (2006). Müzik Sözlüğü. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Venturati, A. (2018). Reconstruction of rainy and drought periods for the town of Pesaro (Central Italy) from rogation ceremonies during the XVII century. Реконструкция на дъждовните и сухите периоди за гр. Песаро (Централна Италия) от книгата за церемонии и шествия през 17 век (s. 173-174). Bulgarian Geological Society. https://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db=asn&AN=138286768&lang=tr&site=ehost-live adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). La Primavera. (G. F. Malipiero, Dü.) Milano, İtalya: G.Ricordi & Co. https://imslp.hk/files/imglnks/euimg/f/f2/IMSLP386586-PMLP126432-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_22_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). L’Autunno. (G. F. Malipiero, Dü.) Milano, İtalya: G. Ricordi & Co. https://imslp.eu/files/imglnks/euimg/0/04/IMSLP387079-PMLP126434-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_24_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). L’estate. (G. F. Malipiero, Dü.) Milano, İtalya: G.Ricordi & Co. https://imslp.hk/files/imglnks/euimg/c/c9/IMSLP386648-PMLP126433-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_23_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivaldi, A. (1950). L’Inverno. (G. F. Malipiero, Dü.) G. Ricordi & Co. https://imslp.hk/files/imglnks/euimg/c/cd/IMSLP387080-PMLP126435-Vivaldi,_Antonio-Opere_Ricordi_F_I_No_25_scan.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vivo, F. (2016). Walking in Sixteenth-Century Venice: Mobilizing the Early Modern City. I Tatti Studies in the Italian Renaissance, 19(1), 115-141. doi:10.1086/685830
  • Waley, D., & Dean, T. (2014). İtalyan Şehir Cumhuriyetleri. (H. Çalışkan, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Xoplaki, E., Maheras, P., & Luterbacher, J. (2001). Variability Of Cliamate In Meridional Balkans During The Periods 1675-1715 And 1780-1830 And Its Impact On Human Life. Climatic Change, 48(4), 581-615. doi:https://doi.org/10.1023/A:1005616424463
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 정민주. (2007). A. Vivaldi의 사계 중 「겨울」 분석연구. Yüksek Lisans Tezi. Seoul, Güney Kore: Ewha Womans University. https://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173352 adresinden alınmıştır.
Toplam 120 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Volkan Işılay 0000-0001-9385-7959

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Işılay, V. (2022). Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları. Porte Akademik Müzik Ve Dans Araştırmaları Dergisi(23), 23-68. https://doi.org/10.59446/porteakademik.1118341
AMA Işılay V. Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi. Aralık 2022;(23):23-68. doi:10.59446/porteakademik.1118341
Chicago Işılay, Volkan. “Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları”. Porte Akademik Müzik Ve Dans Araştırmaları Dergisi, sy. 23 (Aralık 2022): 23-68. https://doi.org/10.59446/porteakademik.1118341.
EndNote Işılay V (01 Aralık 2022) Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi 23 23–68.
IEEE V. Işılay, “Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları”, Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi, sy. 23, ss. 23–68, Aralık 2022, doi: 10.59446/porteakademik.1118341.
ISNAD Işılay, Volkan. “Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları”. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi 23 (Aralık 2022), 23-68. https://doi.org/10.59446/porteakademik.1118341.
JAMA Işılay V. Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi. 2022;:23–68.
MLA Işılay, Volkan. “Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları”. Porte Akademik Müzik Ve Dans Araştırmaları Dergisi, sy. 23, 2022, ss. 23-68, doi:10.59446/porteakademik.1118341.
Vancouver Işılay V. Annales Okulu Çerçevesinden Vivaldi’nin Dört Mevsim Konçertoları. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi. 2022(23):23-68.