Reklam harcamalarının yıllık yarım trilyon doları aşması, reklam etkinliği konusunda yapılan çalışmaların önemini de artırmaktadır. Reklam etkinliği ile ilgili yapılan araştırmalar incelendiğinde kan dokusu ve genetik üzerine bir çalışmanın yapılmadığı görülmekte ve bu durum çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Söz konusu çalışmada reklam etkinliği laboratuvar deneylerinden elde edilecek genetik yanıtlar ile değerlendirilerek, moleküler temelli biyolojik bir metodun geliştirilmesi amaçlanmıştır. Pozitif kontrol ve deney gruplarına yaklaşık 80 dakikalık bir film izletilmiş, ayrıca deney gruplarına film arasında 90 saniyelik bir reklam filmi izletilmiştir. Genetik yanıtlar için katılımcılardan film öncesinde ve reklamın gösteriminden 2 saat sonra kan örnekleri alınmış, bu kanlar Ribo Nükleik Asit RNA izolasyonu yapılarak Complementary Deoksiribo Nükleik Asit cDNA elde edilmiştir. Sonrasında her bir katılımcının gen ekspresyon değerleri hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırmada kullanılan genlerin, reklamı seyreden ve seyretmeyen grupları birbirinden ayırabildiği gibi, iki farklı reklamı seyreden grupları da birbirinden ayırabildiği görülmektedir
Reklam reklam etkinliği genetik hatırlama bellek nöropazarlama
The fact that advertising expenditures exceed half a trillion dollars annually increases the importance of the studies on advertising effectiveness. When the researches about advertising effectiveness are examined, it is seen that there is no study on blood tissue and genetics, and the situation is the starting point of the study. In this study, it is aimed to develop a molecular-based biological method by evaluating the genetic responses to be obtained from the laboratory experiments. An 80-minute film was shown to the positive control and experimental groups. Besides, a 90-second advertising film was shown to the experimental groups in the middle of the film. Blood samples were collected from the participants for genetic responses before the movie and 2 hours after the advertisement. The Ribonucleic Acid RNA was isolated in blood samples, and the Complementary Deoxyribonucleic Acid cDNA was obtained. Gene expression values of each participant were then calculated. As a result of the analyzes, it is seen that the genes used in the research can distinguish between the groups that are watching and not watching the advertisements, and they can distinguish the groups that watched two different advertisements
Advertising advertising effectiveness genetic recall memory neuromarketing
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 |