Günümüz rekabet ortamında işletmeler için tüketicileri anlamak ve onların bek‐ lentilerini karşılamak bir zorunluluk haline gelmiştir. Tüketici davranışlarını anlamanın, memnuniyet ve sadakat düzeyini arttırmanın en önemli yollarından birisi de tüketicilerin şikâyet davranışlarını ve bu davranışların altında yatan nedenleri anlamaktan geçmektedir. Bu çalışma şikâyet etme niyetini planlı dav‐ ranış teorisi temelinde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda kişisel tutum, öznel norm ve algılanan davranışsal kontrol bağımsız değişken, şikâyet etme niyeti bağımlı değişken olarak tanımlanmıştır. Araştırma kapsa‐ mında kuramsal olarak, tüketici şikâyet davranışının önemi, tüketici şikâyet davranışı ve belirleyicileri ile planlı davranış teorisi ve bileşenleri arasındaki ilişkiler kavramsal olarak incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, Ondokuz Ma‐ yıs Ünversitesi İşletme bölümü lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu araştır‐ mada planlı davranış teorisinin kişisel tutum, öznel norm ve algılanan davranış‐ sal kontrol değişkenlerinin tüketicilerin şikâyete yönelik niyetini etkilediği so‐ nucuna ulaşılmıştır
Şikâyet etme niyeti planlı davranış teorisi şikâyet tutum tüketici davranışı
In today’s intense environment of competition, it is essantial to understand consumer behaviours and respond to their expectations. One of the most important ways to understand consumer behaviour and increase consumer loyalty is to grasp consumer complaint behaviours and the underlying reasons for such behaviour. This study aims to examine complaint intention through planned behaviour model. Along these lines, personal attitude, subjective norm and perceived behavioural control have been defined as independent variables, whereas complaint intention has been defined as a dependent variable. Within the context of the study, the link between the significance of consumer complaint intention, consumer complaint behaviour and its determinants, and the planned behaviour theory and its components has been analyzed. The sample is comprised of undergraduate students enrolled in Ondokuz Mayıs University’s Management program. This research concludes that personal attitude, subjective norm and perceived behavioral control variables of the theory of planned behavior impact consumer intention to complain.
Complaint Intention theory of planned behaviour complaint attitude consumer behaviour
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 18 |