Bu çalışma ile Roman çocukların eğitimlerini konu alan Türkiye’de yayımlanmış lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi hedeflenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizinin tercih edildiği çalışmada 2004-2022 yıllarında yayımlanan toplam 13 tez çalışmasına ulaşılmıştır. Tezler YÖK Tez Merkezi veri tabanından taranmıştır. 13 tezin tamamı yüksek lisans tezi olup konu ile ilgili doktora tezi tespit edilmemiştir. Tezlerin 9’u nitel, 4’ü nicel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. 2010 yılına kadar sadece 4 tez çalışması yapılmışken 2010 yılından günümüze kadar 9 tez yayımlanması konunun akademik çevrelerce önemsendiğini göstermektedir. Tez yazarlarının yoğunluklu olarak alandaki problemler, çözüm önerileri, öğretmen, öğrenci ve aile görüşleri üzerine yoğunlaştıkları görülmektedir. Kadın araştırmacıların konu ile ilgili araştırma yapmaya daha istekli oldukları bir diğer tespit edilen bulgudur. İncelenen çalışmalar neticesinde araştırmacılara ve öğretmenlere konu ile ilgili yurt dışında yayımlanmış tezler ve makaleleri incelemeleri, okul çağında olup okula devam etmeyen Roman çocukların sosyal yaşamını derinlemesine araştırmaları, Roman kökenli önemli kişileri konu alan biyografi çalışmaları yapmaları, Roman çocukların eğitim kalitelerini ve okula devam sürelerini artıracak projeler üretmeleri, Roman çocuklara özgü okul kültürüne uyumu kolaylaştıran sağaltıcı eğitim programları hazırlamaları, ailelere çocuklarının eğitim hayatına daha aktif katılımlarını sağlayacak bilgilendirici seminerler vermeleri önerilebilir.
Beni ilk makalemi yazmaya teşvik eden, cesaretlendiren ve sorduğum her soruya içtenlikle cevap verip yol gösteren sayın hocam Doç. Dr. Gökhan ILGAZ'a, makalemin incelemesini yapıp bana değerli geri dönütler veren sayın Dr. Muhammed TAĞ'a teşekkür ederim.
With this study, it is aimed to examine the graduate thesis studies published in Turkey on the education of Roma children. A total of 13 thesis studies published in 2004-2022 were reached in the study where document analysis was preferred, one of the qualitative research methods. These were scanned from the YÖK thesis centre database. All 13 theses was a master's thesis and the doctoral thesis on the subject was not identified. 9 of the theses were qualitative and 4 of them were carried out by quantitative research methods. While only 4 theses were conducted until 2010, the publication of 9 theses since 2010 shows that the issue is cared about by academic circles. It is seen that authors focus on problems in the field, suggestions, and the opinions of teachers, students, and families. Another finding is that female researchers are more willing to research the subject. As a result of the studies examined, it is suggested that the researchers and teachers publish theses and articles abroad, research about the Roma children who do not attend school age by focusing on their social life make biography studies on important people of Roma origin, produce projects that will increase the quality of Roma children and their continuation of the school. Moreover, it can be recommended that they prepare training programs that facilitate compliance with Roma children's school culture, and give families informative seminars that will provide more active participation in their children's education life.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile ve Hanehalkı Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |