Telgrafın ve sabit hatlı telefonların kullanıma sunulmasından beri teknoloji insanlara farklı iletişim yolları sunmuştur. İletişim kurmamanın mümkün olmadığı bir dünyada bilhassa son yıllarda iletişim teknolojilerindeki gelişmeler kişilerin yaşam biçimlerinde köklü değişikliklere yol açmış, sosyalleşme ve etkileşim kurma şeklini değiştirmiş; bilgiye erişim, bilginin işlenmesi ve paylaşılma şekli çok farklı bir boyuta evrilmiş, dijital araçlar hayatımıza çok yönlü bir şekilde girmiştir.
Bu çalışmada sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için dijital bağımlılık ölçeği ve katılımcı bilgi formu kullanılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin çeşitli demografik özellikleri ile dijital bağımlılık düzeyi arasındaki ilişki araştırılmış ve birtakım sonuçlara ulaşılmıştır. Bu araştırma tanımlayıcı tipte gerçekleştirilmiştir. Çalışma öncesi etik kurul izni, kurum izni ve katılımcılardan onam alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, 15 Mart 2024- 30 Nisan 2024 tarihleri arasında toplanmıştır. Çalışmada, kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya, araştırma kriterlerine uyan toplam 294 kişi dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında, Katılımcı Bilgi Formu ve Dijital Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Formlar, Google Forms üzerinden katılımcılara online olarak iletilmiştir. Verilerin analizinde SPSS (Versiyon 22) programlarından t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Analizlerde p<0,05 değeri anlamlı kabul edilmiştir
Ölçeğin güvenirlik hesaplamaları için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı, geçerliği için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) kullanılmıştır. Çalışmada yer alan katılımcıların %77.9’u kadın, %34,7’si birinci sınıf öğrencisidir. Araştırmaya en fazla katılımı sağlayan %37,8 oranla çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri bölümü öğrencileri olmuştur. Katılımcıların dijital bağımlılık düzeyleri konusunda cinsiyet, okudukları sınıf ve ekran başında geçirdikleri süreye göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Dijital bağımlılık Dijital cihazlar İnternet Üniversite öğrencileri
Bu çalışma Bitlis Eren Üniversitesi Etik İlkeleri ve Etik Kurulu tarafından 12.03.2024 tarihinde 2024/02 ve E.5205 sayılı kararla onaylanmıştır.
Since the introduction of the telegraph and landline phones, technology has offered people different ways of communicating. In a world where it is not possible not to communicate, developments in communication technologies, especially in recent years, have led to radical changes in people's lifestyles and changed the way they socialize and interact; The way of accessing, processing and sharing information has evolved to a very different dimension, and digital tools have entered our lives in a versatile way. The use of digital tools is becoming increasingly common both in business life and in people's private lives, and the time spent using these tools is increasing day by day. While this intensive use replaces face-to-face communication, it brings with it digital addiction and various negative consequences.
This study aimed to determine the digital addiction levels of university students studying at vocational schools of health services. For this purpose, the digital addiction scale and participant information form were used. In the study, the relationship between various demographic characteristics of students and their level of digital addiction was investigated and some results were obtained. T-test and ANOVA from SPSS (Version 22) programs were used to analyze the data. Cronbach Alpha reliability coefficient was used for reliability calculations of the scale, and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used for validity.
77.9% of the participants in the study are women and 34.7% are first-year students. The students who participated the most in the research were the students of the child care and youth services department, with a rate of 37.8%. Significant differences were detected in the digital addiction levels of the participants according to gender, grade and time spent in front of the screen.
Digital addiction Digital tools Internet University students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgi Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |