Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

COMMUNICATION AND SOCIAL MEDIA USE IN TOURISM

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 10, 04.07.2025

Öz

There is fierce competition in every field of business in the globalizing world. In order to maintain their existence and to stand out in this competitive environment, businesses have to use all kinds of public relations, promotion, marketing, advertising and communication environments. In this study, it is aimed to examine the impact of tourism communication and social media concepts on each other and the results of this impact within the scope of digital public relations and to examine the subject within the framework of current approaches.
In this compilation study, the literature studies on the subject were examined and the perspectives of the researchers on the subject and the results they obtained were evaluated.
According to the results reached as a result of these evaluations; media, especially social media, has an important place in tourism communication. With the development of internet and communication technologies, the use of social media has become more widespread and has become an important factor in businesses' ability to introduce themselves. Social media is a communication environment that can be used effectively and at a low cost in terms of creating brand awareness by developing the brand image, thus ensuring customer satisfaction and loyalty, and thus contributing to corporate sustainability and therefore profitability.
Today, social media is used to carry out digital public relations activities in the tourism sector, as in many sectors. This usage is quite important for both tourism businesses and individuals and groups performing tourism activities. While tourism businesses use social media to promote their institutions and activities, to learn about their customers' positive and negative opinions, demands and expectations about them, the decisions of individuals performing tourism activities to plan their actions in this regard, to determine destinations and accommodation centers are largely affected by the shares and comments of other individuals on social media. While the two-way communication, interaction, instantaneity, speed and economy features of social media contribute to individuals gaining an idea about the experiences of other individuals, it also has an important place in influencing the opinions and purchasing decisions of others by sharing their own experiences, positive and negative opinions.

Kaynakça

  • Aktan E. ve Koçyiğit M. (2016). Sosyal Medyanın Turizm Faaliyetlerindeki Rolü Üzerine Teorik Bir İnceleme, ICEBSS, Sosyal Bilimler Dergisi Özel Sayı, 62-73.
  • Akyol, B. ve Öztürk, Y. (2023). Turistlerin Tatil Seçimi Karar Verme Aşamalarında Sosyal Medyanın Rolü: Tripadvisor Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11 (2), 1581-1599.
  • Akyurt, H. ve Külekçi, S. (2022), Turizmde İletişim ve Medya, Gece Kitaplığı- 2022, 1. Baskı, Ankara.
  • Akyurt Kurnaz, H. (2020). Sosyal Medya Kullanımı ve Bolu, Bolu Turizm Potansiyelinin Turist Rehberleri Açısından Değerlendirilmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (1), 523-537.
  • Cheng, M. (2024). Social media and tourism geographies: mapping future research agenda, https://doi.org/10.1080/14616688.2024.2304782.
  • Civelek, M. ve Dalgın, T. (2013). Turizm Pazarlamasında Sosyal Medya, Turizm İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma Muğla Örneği 14. Ulusal Turizm Kongresi.
  • Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015). “Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya”, Akademik Bakış Dergisi, 50, 254-277.
  • Çavuş, M.N. (2024). Turizmde Dijital Pazarlama Bağlaminda Sosyal Medya Üzerine Yapilan Çalişmalarin Vosviewer ile Bibliyometrik AnaliziJournal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(1), 147-163
  • Dawley, L. (2009). “Social Nerwork Knowlage Construction: Emerging Virtual World Pedagogy”, On the Horizon the International Journal of Learning Futures, 17 (2), 109-121.
  • Duğan, Ö. ve Aydın, B. O. (2018), Sosyal Medyanın Turizmde Tanıtım Amaçlı Kullanımı: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Gedik, Yasemin (2.023). Turizm Sektöründe Sosyal Medya Pazarlaması Avantajları Zorlukları ve Stratejileri Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 297-316.
  • Ergin Çağatay, H.H. (2024). Türkiye'de Yönetişim ve Katılımcı Demokrasi Perspektifinden Valiliklerde Halkla İlişkiler Uygulamaları, Paradigma Akademi Yayınları, Çanakkale, 1. Baskı.
  • Ergin Çağatay, H.H. ve Özel, M. (2024). Türkiye'de Kaymakamlıkların Sosyal Medya Kullanımının Kurumsal İletişim Bakımından Değerlendirilmesi: İstanbul'daki Kaymakamlıklar Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 589-624.
  • Erkek, S. (2016). Kamu Kurumlarına Sosyal Medya Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Örneği*, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,35, 141-150.
  • Gülçay, H. Ve Balcı, E.V. (2018). Medya ve gelişim: yakın geleceği üzerine ön görsel değerlendirmeler, Anadolu Üniversitesi, iletişim Bilimleri Fakültesi uluslararası hakemli dergisi,26 (3), 238-247.
  • Güngör, N. (2020). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İmre, Nurettin (2020). Turizm sektöründe sosyal medya kullanımı üzerine bir değerlendirme, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 1.655-1.670.DOI:10.26677/TR1010.2020.418, https://www.tutad.org
  • Keelson, S.A., Bruce, E., Egala, S.B. and Jibril, A.B. (2024). Driving Forces of Social Media and İts İmpact on Tourists’ Destination Decisions: a uses and Gratification Theory, Cogent Social Sciences, 10 (1), 1-34. https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2318878.
  • Okay A. ve Okay A. (2013). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Süeröz, S. ve Doğdubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi, 9 Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27 (1), 133-157.
  • Thurau, T. H., Malthouse, E., Friege, C., Gensler, S., Lobschat, L., Rangaswamy, A. And Skiera, B. (2010). The Impact of New Media on Costumer Relationships, Journal of Service Research, 13 (3), 311-330, DOI: 101177/1094670510375460.
  • Tiryaki, S. (2015). Sosyal Medya ve Facebook Bağımlılığı. Konya: Literatürk Academia.
  • Tokatlı, M. (2016). “Yeni Medyanın Geleneksel Medya ve Halkla İlişkiler Meslek Alanı Üzerine Etkileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45). s.877-886.
  • https://www.clearvoice.com/resources/social-media-statistics/, Erişim Tarihi: 19.03.2025.
  • https://www.turizmgazetesi.com/haber/sosyal-medyanin-turizmdeki-etkisi-genisliyor/87896, Erişim Tarihi: 19.03.2025.

TURİZMDE İLETİŞİM VE SOSYAL MEDYA KULLANIMI

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 10, 04.07.2025

Öz

Küreselleşen dünyada her türlü iş alanında kıyasıya bir rekabet söz konusudur. İşletmeler bu rekabet ortamında varlıklarını koruyabilmek ve kendilerini öne çıkartabilmek için her türlü halkla ilişkiler, tanıtım, pazarlama, reklam ve iletişim ortamlarını kullanmak durumundadır. Bu çalışmada dijital halkla ilişkiler kapsamında turizm iletişimi ve sosyal medya kavramlarının birbirine olan etkisi ve bu etkinin sonuçları değerlendirilerek konunun güncel yaklaşımlar çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır.
Derleme niteliğinde olan bu çalışmada konuya ilişkin literatür çalışmaları incelenerek araştırmacıların konuya bakış açıları ve elde ettikleri sonuçlar değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Bu değerlendirmeler sonucunda ulaşılan sonuçlara göre; medya özellikle de sosyal medya turizm iletişiminde önemli bir yere sahiptir. İnternet ve iletişim teknolojilerinin gelişmesi ile sosyal medya kullanımı daha yaygın bir hale gelmiş, işletmelerin kendilerini tanıtabilmelerinde önemli bir faktör olmuştur. Marka imajını geliştirerek marka farkındalığı oluşturmak böylece müşteri memnuniyeti ve sadakatini sağlayarak kurumsal sürdürülebilirliğe dolayısıyla karlılığa katkı sağlama konusunda sosyal medya etkin ve düşük maliyetle kullanılabilecek bir iletişim ortamıdır.
Günümüzde sosyal medya birçok sektörde olduğu gibi turizm alanında da dijital halkla ilişkiler faaliyetlerini gerçekleştirmek için kullanılmaktadır. Bu kullanım gerek turizm işletmeleri gerekse turizm faaliyetlerini gerçekleştiren birey ve gruplar için oldukça önemlidir. Turizm işletmeleri sosyal medyayı kurumlarının ve faaliyetlerinin tanıtımı, müşterilerinin kendileri hakkındaki olumlu-olumsuz fikirlerini, talep ve beklentilerini öğrenmek için kullanırken turizm faaliyetlerini gerçekleştiren bireylerin bu konudaki eylemlerini planlama, destinasyon ve konaklama merkezlerini belirleme kararlarını sosyal medyada yer alan diğer bireylerin paylaşımları ve yorumları büyük ölçüde etkilemektedir. Sosyal medyanın çift yönlü iletişim, etkileşim, anındalık, hızlı ve ekonomik olma özelliği bireylerin diğer bireylerin deneyimleri konusunda fikir edinmelerine katkı sağlarken aynı zamanda kendi deneyimlerini, olumlu, olumsuz görüşlerini paylaşarak başkalarının fikirlerine ve satın alma kararlarına etki etmesinde önemli bir yere sahiptir.

Kaynakça

  • Aktan E. ve Koçyiğit M. (2016). Sosyal Medyanın Turizm Faaliyetlerindeki Rolü Üzerine Teorik Bir İnceleme, ICEBSS, Sosyal Bilimler Dergisi Özel Sayı, 62-73.
  • Akyol, B. ve Öztürk, Y. (2023). Turistlerin Tatil Seçimi Karar Verme Aşamalarında Sosyal Medyanın Rolü: Tripadvisor Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11 (2), 1581-1599.
  • Akyurt, H. ve Külekçi, S. (2022), Turizmde İletişim ve Medya, Gece Kitaplığı- 2022, 1. Baskı, Ankara.
  • Akyurt Kurnaz, H. (2020). Sosyal Medya Kullanımı ve Bolu, Bolu Turizm Potansiyelinin Turist Rehberleri Açısından Değerlendirilmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (1), 523-537.
  • Cheng, M. (2024). Social media and tourism geographies: mapping future research agenda, https://doi.org/10.1080/14616688.2024.2304782.
  • Civelek, M. ve Dalgın, T. (2013). Turizm Pazarlamasında Sosyal Medya, Turizm İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma Muğla Örneği 14. Ulusal Turizm Kongresi.
  • Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015). “Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya”, Akademik Bakış Dergisi, 50, 254-277.
  • Çavuş, M.N. (2024). Turizmde Dijital Pazarlama Bağlaminda Sosyal Medya Üzerine Yapilan Çalişmalarin Vosviewer ile Bibliyometrik AnaliziJournal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(1), 147-163
  • Dawley, L. (2009). “Social Nerwork Knowlage Construction: Emerging Virtual World Pedagogy”, On the Horizon the International Journal of Learning Futures, 17 (2), 109-121.
  • Duğan, Ö. ve Aydın, B. O. (2018), Sosyal Medyanın Turizmde Tanıtım Amaçlı Kullanımı: TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-13.
  • Gedik, Yasemin (2.023). Turizm Sektöründe Sosyal Medya Pazarlaması Avantajları Zorlukları ve Stratejileri Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 297-316.
  • Ergin Çağatay, H.H. (2024). Türkiye'de Yönetişim ve Katılımcı Demokrasi Perspektifinden Valiliklerde Halkla İlişkiler Uygulamaları, Paradigma Akademi Yayınları, Çanakkale, 1. Baskı.
  • Ergin Çağatay, H.H. ve Özel, M. (2024). Türkiye'de Kaymakamlıkların Sosyal Medya Kullanımının Kurumsal İletişim Bakımından Değerlendirilmesi: İstanbul'daki Kaymakamlıklar Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 589-624.
  • Erkek, S. (2016). Kamu Kurumlarına Sosyal Medya Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Örneği*, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,35, 141-150.
  • Gülçay, H. Ve Balcı, E.V. (2018). Medya ve gelişim: yakın geleceği üzerine ön görsel değerlendirmeler, Anadolu Üniversitesi, iletişim Bilimleri Fakültesi uluslararası hakemli dergisi,26 (3), 238-247.
  • Güngör, N. (2020). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İmre, Nurettin (2020). Turizm sektöründe sosyal medya kullanımı üzerine bir değerlendirme, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 1.655-1.670.DOI:10.26677/TR1010.2020.418, https://www.tutad.org
  • Keelson, S.A., Bruce, E., Egala, S.B. and Jibril, A.B. (2024). Driving Forces of Social Media and İts İmpact on Tourists’ Destination Decisions: a uses and Gratification Theory, Cogent Social Sciences, 10 (1), 1-34. https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2318878.
  • Okay A. ve Okay A. (2013). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Süeröz, S. ve Doğdubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi, 9 Eylül Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27 (1), 133-157.
  • Thurau, T. H., Malthouse, E., Friege, C., Gensler, S., Lobschat, L., Rangaswamy, A. And Skiera, B. (2010). The Impact of New Media on Costumer Relationships, Journal of Service Research, 13 (3), 311-330, DOI: 101177/1094670510375460.
  • Tiryaki, S. (2015). Sosyal Medya ve Facebook Bağımlılığı. Konya: Literatürk Academia.
  • Tokatlı, M. (2016). “Yeni Medyanın Geleneksel Medya ve Halkla İlişkiler Meslek Alanı Üzerine Etkileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45). s.877-886.
  • https://www.clearvoice.com/resources/social-media-statistics/, Erişim Tarihi: 19.03.2025.
  • https://www.turizmgazetesi.com/haber/sosyal-medyanin-turizmdeki-etkisi-genisliyor/87896, Erişim Tarihi: 19.03.2025.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hacer Hande Ergin Çağatay 0000-0002-3774-2572

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2025
Kabul Tarihi 31 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ergin Çağatay, H. H. (2025). COMMUNICATION AND SOCIAL MEDIA USE IN TOURISM. Rahva Journal of Technical and Social Studies, 5(1), 1-10.