BibTex RIS Kaynak Göster

1774 Tarihli Hâfız Abdülbakî'ye Ait Güfte Mecmuasının İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 68 - 88, 01.06.2014
https://doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00021

Öz

The lyrics journals (majmuas) areMusicology. Lyrics majmuas are included in the cone perspective they represent historical musicologyhistorical documents. From another perspective they contain theoretical subjects and poetictexts as part of systematic musicology and thus assume the identity of inter-disciplinarystudy. The word majmua means works of different sizes and from different texts that havebeen put together (compiled). Some of these majmuas which contain verse and prose articleshave been studied by researchers while there is another section that is still awaiting attentionof researchers on the dusty shelves of libraries. Researchers have stated that the number oflyric majmuas amounts to hundreds. This research investigates one of the important majmuaswaiting for the attention of researchers. The majmua in question is in the Mevlâna MuseumLibrary, Gölpınarlı Manuscripts, Number 81. The work studied starts with the Rast Makam and ends with Hüzzam. The work contains compositions of many composers from Itrî, Hâfız and Bekir Ağa to Müezzin Çelebi. It is considered that this aspect of the work represents an important reference for researchers in this field and that a study of this work is an importantstep in bringing the work to the focus of contemporary literature

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (1989). Türk Müziği Bilbliyografyası 9.yy-1928. İzmir: Ege Üniversitesi DTMK Yay. No:89.
  • Al-Muneccid, S. (1966). Arabça Yazmaların Neşir Kâideleri. A.Ü. İlahiyat Fakültesi
  • Dergisi , XIV, 245-262 Çeviren: Mehmet Hatipoğlu. Ateş, A. (1945). Metin Tenkidi Hakkında. Türkiyat Mecmuası , VII, 253-267.
  • Behar, C. (1992). Zaman, Mekân, Müzik. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Çetin, N. M. (1991). Yazma Eserlerin Tanınması. İlim ve Sanat (30), 59-64.
  • Çıpan, M. (2010). Dervîş Avnî Güfte ve Şiir Mecmuası. Konya: T.C. Konya Valiliği İl
  • Kültür ve Turizm Müd. Yayınları - 24. Çıpan, M. (1999). Osmanlı Dönemi Güfte Mecmuaları Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Osmanlı Dünyasında Şiir Uluslararası Sempzoyumu. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Doğrusöz, N. (1993). Hafız Post Güfte Mecmuası. İstanbul: İTÜ Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğrusöz, N. (2001). Hafız Post Mecmuasının Türk Müziği Eğitimi Tarihine Getirdikleri.
  • Müzikte 2000 Sempozyumu, (s. 139-147). Ankara.
  • Hasan, H. (1987). Saray-Bosna Kütüphanelerindeki Türkçe Yazmalarda Türküler. Ankara
  • Özcan, N. (1982). XVIII. Asırda Osmanlılarda Dinî Mûsikî. İstanbul: (Basılmamış Doktora Tezi), Marmara Üniv. Sosyal Bilimler Enst.
  • Özkeçeci, İ. (1992). Türk Tezhib Sanatı ve Tezyini Motifleri. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayın No:15.
  • Popescu - Judetz, E. (2007). A summary catalogue of the Turkish makams. İstanbul: Pan.
  • Uslu, R. (2007). Fâtih Sultan Mehmed Döneminde Mûsikî ve Şems-i Rûmî'nin Mecmûa-i
  • Güfte'si. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti. Uslu, R. (2006). Muzikolojinin Kaynakları. İstanbul: İTÜ Vakfı.
  • Uslu, R. (2001). Türk Müziği Eğitim Tarihinde Güfte Mecmuaları ve İnceleme Esasları
  • Üzerine Tespitler. Müzikte 2000 Sempozyumu (s. 158-165). Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Uzun, M. (2003). Mecmua. Diyanet İslam Ansiklopedisi (Cilt 28, s. 265-268). içinde
  • Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı. Üngör, E. R. (1981). Türk Musikisi Güfteler Antolojisi (Cilt I-II). İstanbul: Eren Yayınları.

1774 Tarihli Hâfız Abdülbakî'ye Ait Güfte Mecmuasının İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 68 - 88, 01.06.2014
https://doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00021

Öz

Güfte mecmuaları, müzikolojinin önemli kaynakları arasında yer almaktadır. Güfte Mecmualarının incelenmesi tarihi belge niteliği taşıması münasebetiyle Mecmualarının incelenmesi tarihi belge niteliği taşıması münasebetiyle Tarihsel Müzikoloji,nazarî konuları içermesi yönüyle Sistematikyönüyle de klâsik edebiyatın çalışma alanlarına girmekte ve böylece disiplinler arası bir çalışma hüviyeti kazanmaktadır. Mecmua’nın kelime manası farklı hacimlerde değişik tür çalışma hüviyeti kazanmaktadır. Mecmua’nın kelime manası farklı hacimlerde değişik tür metinlerden seçilmiş, bir araya getirilmiş (cem edilmiş) eserlerdir. Mecmua adıyla anılan metinlerden seçilmiş, bir araya getirilmiş (cem edilmiş) eserlerdir. Mecmua adıyla anılan manzum ve mensur pek çok nazım şekli ve türünün yer aldığı araştırmacılar tarafından çalışılmış, bir kısmı ise kütüphanelerin tozlu raflarında çalışılmayı araştırmacılar tarafından çalışılmış, bir kısmı ise kütüphanelerin tozlu raflarında çalışılmayı anzum ve mensur pek çok nazım şekli ve türünün yer aldığı yazma mecmuaların bir kısmı

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (1989). Türk Müziği Bilbliyografyası 9.yy-1928. İzmir: Ege Üniversitesi DTMK Yay. No:89.
  • Al-Muneccid, S. (1966). Arabça Yazmaların Neşir Kâideleri. A.Ü. İlahiyat Fakültesi
  • Dergisi , XIV, 245-262 Çeviren: Mehmet Hatipoğlu. Ateş, A. (1945). Metin Tenkidi Hakkında. Türkiyat Mecmuası , VII, 253-267.
  • Behar, C. (1992). Zaman, Mekân, Müzik. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Çetin, N. M. (1991). Yazma Eserlerin Tanınması. İlim ve Sanat (30), 59-64.
  • Çıpan, M. (2010). Dervîş Avnî Güfte ve Şiir Mecmuası. Konya: T.C. Konya Valiliği İl
  • Kültür ve Turizm Müd. Yayınları - 24. Çıpan, M. (1999). Osmanlı Dönemi Güfte Mecmuaları Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Osmanlı Dünyasında Şiir Uluslararası Sempzoyumu. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Doğrusöz, N. (1993). Hafız Post Güfte Mecmuası. İstanbul: İTÜ Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğrusöz, N. (2001). Hafız Post Mecmuasının Türk Müziği Eğitimi Tarihine Getirdikleri.
  • Müzikte 2000 Sempozyumu, (s. 139-147). Ankara.
  • Hasan, H. (1987). Saray-Bosna Kütüphanelerindeki Türkçe Yazmalarda Türküler. Ankara
  • Özcan, N. (1982). XVIII. Asırda Osmanlılarda Dinî Mûsikî. İstanbul: (Basılmamış Doktora Tezi), Marmara Üniv. Sosyal Bilimler Enst.
  • Özkeçeci, İ. (1992). Türk Tezhib Sanatı ve Tezyini Motifleri. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayın No:15.
  • Popescu - Judetz, E. (2007). A summary catalogue of the Turkish makams. İstanbul: Pan.
  • Uslu, R. (2007). Fâtih Sultan Mehmed Döneminde Mûsikî ve Şems-i Rûmî'nin Mecmûa-i
  • Güfte'si. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti. Uslu, R. (2006). Muzikolojinin Kaynakları. İstanbul: İTÜ Vakfı.
  • Uslu, R. (2001). Türk Müziği Eğitim Tarihinde Güfte Mecmuaları ve İnceleme Esasları
  • Üzerine Tespitler. Müzikte 2000 Sempozyumu (s. 158-165). Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Uzun, M. (2003). Mecmua. Diyanet İslam Ansiklopedisi (Cilt 28, s. 265-268). içinde
  • Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı. Üngör, E. R. (1981). Türk Musikisi Güfteler Antolojisi (Cilt I-II). İstanbul: Eren Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İnceleme
Yazarlar

F. Soysal Bu kişi benim

M. U. Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Soysal, F., & Arslan, M. U. (2014). 1774 Tarihli Hâfız Abdülbakî’ye Ait Güfte Mecmuasının İncelenmesi. Rast Müzikoloji Dergisi, 2(1), 68-88. https://doi.org/10.12975/rastmd.2014.02.01.00021

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.