The changes in the court life that had occurred after the Ottoman Dynasty wasrelocated in Dolmabahçe Palace during the second half of the 19th century had a certain effecton musical life in the court as well. The institutions in service of the court residents weretransformed in accordance with the standards of the new court resulting in a fundamentallydifferent organizational structure than that of the previous periods. In this structure, newensembles performing various musical genres were founded and served under Mûsikâ-yı Hümâyûn. This study focuses on one of these new ensembles that was commissioned toperform minstrel music (âşık mûsikîsi) namely, the Şâirân-ı Hâssa of which, in this article, we provide information regarding its structure (faculties) and staff based on relevant archivedocuments. This study has also unearthed some documents from the Ottoman Archives ofTurkish Prime Ministry about the members of the said ensemble. In conclusion, this studyaims to inform the reader on the performance style of the Şâirân-ı Hâssa using the limited amount of reference material
Minstrel Music (Âşık Mûsikîsi) Minstrel (Folk) Poet (Saz Şâiri) Ottoman Court
19. yüzyılın ikinci yarısında, Osmanlı hânedânının Dolmabahçe Sarayı’nda ikâmet etmeye başlamasının ardından, değişen saray yaşantısı, bu mekândaki mûsikî hayatını da etkilemiştir. Yeni sarayın şartlarına göre sarayda hizmet eden kurumlar da şekil değiştirmiş ve diğer dönemlerden çok farklı bir kurumsal yapı meydana gelmiştir. Bu yeni sistemde her biri farklı mûsikî türleri icrâ eden topluluklar kurulmuş ve Mûsikâ-yı Hümâyûn’a bağlı olarak hizmet vermişlerdir. Çalışmamız bu topluluklar arasında yer alan ve sarayda âşık mûsikîsi icrâ etmekle görevli olan Şâiran-ı Hâssa hakkında bilgiler vermektedir. Makalemizde bu topluluğun kurumsal yapısı ve mevcûdu hakkında arşiv belgelerine dayalı olarak sunulan bilgiler yer almaktadır. Ayrıca bu çalışmamızla Şâiran-ı Hâssa mensupları ile alâkalı ¨Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde¨ bulunan bazı belgeler gün yüzüne çıkarılmıştır. Son olarak Şâiran-ı Hâssa’nın icrâ şekli hakkında elde bulunan mahdûd sayıdaki kaynaklardan yararlanılarak bilgiler verilmeye çalışılmıştır
Âşık Mûsikîsi Saz Şâirleri Osmanlı Sarayı Türk Halk Müziği Mûsikâ- yı Hümâyûn Mâbeyn-i Hümâyûn
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orijinal araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.