Câmii Mûsikîsi’nin en önemli formlarından biri olan “Mahfel Sürmesi”, genellikle
Cumhûr Müezzinliği içerisinde değerlendirilmiştir. Mahfel Sürmesi’nin, Tesbîh ve Cumhûr
Müezzinliği içerisindeki diğer formlarından farklılığı, bu formun ayrı bir beste ve tertip üzere
olmasıdır. Bu forma ait tek beste de, XVII. yüzyıl sonları ve XVIII. yüzyıl başlarında yaşayan
Gülşenî tarikatının şeyhlerinden, İstanbul Eyüp Sultan Câmii Başmüezzini Abdülğanî Gülşenî
hazretlerine aittir. Beş bölümden oluşan bu eser, XX. yüzyılın başlarına kadar Eyüp Sultan
Câmiii’nde müezzinlerce icrâ edilmiştir. Günümüzde icrâ edilmeyen bu eseri, 1930’lu yıllarda
müezzinlerin yanlış okumalarından dolayı –unutulma ve orijinalini koruma amacıyla- Suphi
Ezgi tarafından notaya alınmıştır. Mahfel Sürmesi içerisinde okunan âyet ve duâlar, tamamen
Kur’ân Kırâati ile ilişkili olmasına rağmen, Ezgi tarafından kaleme alınan notada, prozodik ve
Kırâat hataları vardır. Makalemiz, Ezgi’nin notaya aldığı Mahfel Sürmesi’ni, Kur’ân Kırâati
kuralları çerçevesinde yeniden icrâya uygun hale getirmeyi amaçlamaktadır.
Dînî Mûsikî Câmii Mûsikîsi Mahfel Sürmesi Abdülğanî Gülşenî Suphi Ezgi Cumhûr Müezzinliği Tesbîh
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orijinal araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.