Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marching Band Studies and Compositions of Bando Lieutenant Colonel Halit Recep Arman in the Field of Military Music in Afghanistan

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 2444 - 2470, 28.12.2020
https://doi.org/10.12975/pp2444-2470

Öz

Age of Enlightenment and the French Revolution began with the idea of nationalism and modernism, influenced nation-states making the transition from a traditional society to a modern society such as Turkey and Afghanistan. Experts in various fields were sent to Afghanistan as a result of the reform movements and Turkish-Afghan friendly relations during the period of King Amanullah Khan (1862-1960) in Afghanistan. Within the framework of these bilateral relations, the military delegation sent within the scope of the modernization of the Afghan army, also included instructors in the field of military music. Military band conductor, music teacher and composer Halit Recep (Onut) Arman (1902-1981) was sent to Afghanistan twice between 1933-37 and 1938-42 as officer for military music. During his years in Afghanistan, he formed harmonica and fanfighter teams and gave music theory, note reading and instrument lessons to the band staff. He founded the royal band called Nümûne Mızıkası, opened the Harmonica School, and formed fanfare teams in the processions, opened music courses and was the conductor of the royal band. He wrote methods for instruments such as education, marching band and fanfare ceremonial posture and transition. Methods written in Persian for marching bands include fret and interval exercises for instruments, small morso’s, exercises, ceremonial situations, and more than twenty compositions of Arman. In the light of the Persian documents obtained in the Beşiktaş Naval Museum and Archive, first the documents were transcribed and the subject was examined on the basis of nation-state and modernization. As a result of this examination of the documents, 12 compositions by Halit Recep Arman, which were not available and unknown in the literature until now, and 12 small musical works called morso were determined. This article, written in the field of historical musicology, examines Arman’s new compositions, as well as his studies in the field of Afghan military music institutions, fanfaer and band ensembles that changed with modernization.

Kaynakça

  • Akman, Fatih (2012), “Halid Recep Arman’ın Çoksesli Türk Müziğinin Gelişimine ve Armoni Orkestrası Repertuvarlarına Katkıları” (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), T.C. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı Genel Müzikoloji Programı, Danışman: Gülper Refiğ, İstanbul
  • Akman, Fatih (2018), “1933-1942 Yılları Arasında Çoksesli Müziğin Afganistan’da Kurumsallaşması ve Halit Recep Arman’ın Bu Sürece Katkıları”, Etnomüzikoloji Derneği Uluslararası Etnomüzikloji Sempozyumu Müzik ve Politika Sempozyum Bildiri Kitabı, www.etnomüzikoloji.org, (erişim tarihi: 18.05.2020)
  • Aktüze, İrkin (2004), Müziği Anlamak Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, Pan Yayıncılık, İstanbul
  • Antep, Ersin (2011), “Türk Marşının Babası, Afganlar’ın Donizettisi”, Andante Dergisi, sayı:63, http://www.muzikoloji.org/kose/kose_yazisi_goster.aspx?yazi_id=16, (erişim tarihi: 17.05.2020)
  • Arman, H. Recep (1958), Tarihte Bahriye Mızıkaları, Deniz Kuvvetleri Kumandanlığı Meslek Kitapları DH 557-M/MG, Hizmete Özel, İstanbul
  • Bilgin, Bora (2010), “Bando Müziğinde THM Etkisi”, Musiki Dergisi, İstanbul, http://www.arsiv2007.musikidergisi.net/?p=259, (erişim tarihi: 16.05.2020)
  • Dönmez, Banu M. (2019), Etnomüzikolojinin Temel Kavramları, Bağlam Yayınları, İstanbul
  • Dünden Bugüne Silahlı Kuvvetler Bando Okulları Komutanlığı, (2009), Ankara
  • Fevzi, Firuz (2013), “Mustafa Kemal Atatürk ve Afgan Kralı Amanullah Han Bağlamında Türkiye Cumhuriyeti ve Afganistan Devleti Arasında ki Dostluk İlişkisi Üzerine,” Kuruluşunda 90. Yıla Türkiye Cumhuriyeti Uluslararası Sempozyumu 23-25 Ekim 2013 Eskişehir, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, https://www.atam.gov.tr/wp-content/uploads/KURULU%C5%9EUNDAN-90.-YILINA-T.C.-C.-II2.pdf, erişim tarihi: 15.10.2020
  • Gazimihal, Mahmut R. (1955), Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, Maarif Basımevi, İstanbul
  • Gazimihal Mahmut R. (1961), Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Havilan, William A. Vd. (2008), Kültürel Antropoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul
  • Haydon, Glen (1941), Introduction to Musicology, The University of North Carolina Press, Chapel Hill
  • Karakaya, Fikret (2006), “nefîr”, TDV İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, İstanbul
  • Mutçalı, Serdar (1995), Arapça-Türkçe Sözlük, Dağarcık Yayınları, İstanbul
  • Sanal, Haydar (1964), Mehter Musikisi Bestekar Mehterler-Mehter Havaları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Tekin, Erhan (2004), “Cumhuriyet Döneminde Çoksesli Türk Askeri Müziğmizin Gelişmesinde Etkili ve Önemli Olan Bir İsim: Halit Recep Arman”, Cumhuriyet Döneminde Askeri Müzik ve Gelişimi Sempozyumu, KK Basımevi ve Basılı Evrak Depo Müdürlüğü, Ankara
  • Toker, Halil (2007), “Peştu Dili”, TDV İslam Ansiklopedisi, cilt: 34, TDV Yayınları, İstanbul
  • Üngör, Etem (1965), Türk Marşları, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara
  • Üngör, Etem R. (1997), “Büyük Marş Bestekarı, İlk ve Tek Bando generalimiz Halit Recep Arman”, Musiki Mecmuası, yıl: 50, no: 458
  • https://www.dictionary.com/browse/morceau?s=t, (erişim tarihi: 18.05.2020)
  • https://www.merriam-webster.com/dictionary/morceau, (erişim tarihi: 18.05.2020)

Bando Yarbay Halit Recep Arman’ın Afganistan’da modernleşme bağlamında askeri müzik ve bando çalışmaları

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 2444 - 2470, 28.12.2020
https://doi.org/10.12975/pp2444-2470

Öz

Aydınlanma Çağı ve Fransız İhtilali ile başlayan milliyetçilik ve modernizm düşüncesi,
Türkiye ve Afganistan gibi geleneksel bir toplumdan modern bir topluma geçiş yapan ulusdevletleri
etkiledi. Afganistan’da Kral Amanullah Han (1862-1960) döneminde (1919-1929)
yapılan reform hareketleri ve Türk-Afgan dostluk ilişkileri sonucu çeşitli alanlarda uzmanlar
Afganistan’a gönderildi. Bu ikili ilişkiler çerçevesinde devam eden Afgan ordusunun
modernleşmesi kapsamında gönderilen askerî heyetin içerisinde askeri müzik alanında da
eğitici personel bulunmaktaydı. Askerî bando şefi, müzik öğretmeni ve besteci Halit Recep
(Önüt) Arman (1902-1981), 1933-37 ve 1938-42 yılları arasında iki kez Afganistan’a askeri
müzik ve bando çalışmaları için görevli olarak gönderildi. Afganistan’da bulunduğu yıllarda
mızıka ve fanfar takımları teşkil etmiş, bando personeline müzik teorisi, nota okuma ve
enstrüman dersleri verdi. Nümûne Mızıkası adlı kraliyet bandosunu kurdu, Mızıka Mektebi
açtı ve alaylarda fanfar takımları teşkil etti, müzik kursları açtı ve kraliyet bandosu şefliğini
yaptı. Eğitim-öğretim, bando ve fanfar takımları tören duruş ve geçişi gibi hususlarda
enstrümanlar için metotlar yazdı. Bando çalgıları için Farsça yazılan metotlarda, çalgılar
için perde ve aralık çalışmaları, küçük morsolar, egzersizler, tören vaziyetleri ve Arman’ın
yirmiden fazla bestesi bulunmaktadır. Beşiktaş Deniz Müzesi ve Arşivi’nde elde edilen Farsça
belgeler ışığında, önce belgelerin transkripsiyonları yapılarak ulus-devlet ve modernleşme
temeline dayalı olarak konu incelendi. Bu inceleme sonucunda şimdiye kadar literatürde
mevcut olmayan ve bilinmeyen Halit Recep Arman’ın 12 adet bestesi ve 12 adet morso
denilen küçük müzik eseri tespit edildi. Tarihsel müzikoloji alanında yazılan bu makalede,
Arman’ın yeni bestelerinin yanı sıra modernleşme ile değişen Afgan askeri müzik kurumları,
fanfar ve bando toplulukları alanında da yapılmış olan çalışmalar incelenmektedi.

Kaynakça

  • Akman, Fatih (2012), “Halid Recep Arman’ın Çoksesli Türk Müziğinin Gelişimine ve Armoni Orkestrası Repertuvarlarına Katkıları” (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), T.C. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı Genel Müzikoloji Programı, Danışman: Gülper Refiğ, İstanbul
  • Akman, Fatih (2018), “1933-1942 Yılları Arasında Çoksesli Müziğin Afganistan’da Kurumsallaşması ve Halit Recep Arman’ın Bu Sürece Katkıları”, Etnomüzikoloji Derneği Uluslararası Etnomüzikloji Sempozyumu Müzik ve Politika Sempozyum Bildiri Kitabı, www.etnomüzikoloji.org, (erişim tarihi: 18.05.2020)
  • Aktüze, İrkin (2004), Müziği Anlamak Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, Pan Yayıncılık, İstanbul
  • Antep, Ersin (2011), “Türk Marşının Babası, Afganlar’ın Donizettisi”, Andante Dergisi, sayı:63, http://www.muzikoloji.org/kose/kose_yazisi_goster.aspx?yazi_id=16, (erişim tarihi: 17.05.2020)
  • Arman, H. Recep (1958), Tarihte Bahriye Mızıkaları, Deniz Kuvvetleri Kumandanlığı Meslek Kitapları DH 557-M/MG, Hizmete Özel, İstanbul
  • Bilgin, Bora (2010), “Bando Müziğinde THM Etkisi”, Musiki Dergisi, İstanbul, http://www.arsiv2007.musikidergisi.net/?p=259, (erişim tarihi: 16.05.2020)
  • Dönmez, Banu M. (2019), Etnomüzikolojinin Temel Kavramları, Bağlam Yayınları, İstanbul
  • Dünden Bugüne Silahlı Kuvvetler Bando Okulları Komutanlığı, (2009), Ankara
  • Fevzi, Firuz (2013), “Mustafa Kemal Atatürk ve Afgan Kralı Amanullah Han Bağlamında Türkiye Cumhuriyeti ve Afganistan Devleti Arasında ki Dostluk İlişkisi Üzerine,” Kuruluşunda 90. Yıla Türkiye Cumhuriyeti Uluslararası Sempozyumu 23-25 Ekim 2013 Eskişehir, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, https://www.atam.gov.tr/wp-content/uploads/KURULU%C5%9EUNDAN-90.-YILINA-T.C.-C.-II2.pdf, erişim tarihi: 15.10.2020
  • Gazimihal, Mahmut R. (1955), Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, Maarif Basımevi, İstanbul
  • Gazimihal Mahmut R. (1961), Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Havilan, William A. Vd. (2008), Kültürel Antropoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul
  • Haydon, Glen (1941), Introduction to Musicology, The University of North Carolina Press, Chapel Hill
  • Karakaya, Fikret (2006), “nefîr”, TDV İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, İstanbul
  • Mutçalı, Serdar (1995), Arapça-Türkçe Sözlük, Dağarcık Yayınları, İstanbul
  • Sanal, Haydar (1964), Mehter Musikisi Bestekar Mehterler-Mehter Havaları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Tekin, Erhan (2004), “Cumhuriyet Döneminde Çoksesli Türk Askeri Müziğmizin Gelişmesinde Etkili ve Önemli Olan Bir İsim: Halit Recep Arman”, Cumhuriyet Döneminde Askeri Müzik ve Gelişimi Sempozyumu, KK Basımevi ve Basılı Evrak Depo Müdürlüğü, Ankara
  • Toker, Halil (2007), “Peştu Dili”, TDV İslam Ansiklopedisi, cilt: 34, TDV Yayınları, İstanbul
  • Üngör, Etem (1965), Türk Marşları, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara
  • Üngör, Etem R. (1997), “Büyük Marş Bestekarı, İlk ve Tek Bando generalimiz Halit Recep Arman”, Musiki Mecmuası, yıl: 50, no: 458
  • https://www.dictionary.com/browse/morceau?s=t, (erişim tarihi: 18.05.2020)
  • https://www.merriam-webster.com/dictionary/morceau, (erişim tarihi: 18.05.2020)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Orijinal araştırma
Yazarlar

Erhan Tekin 0000-0002-9823-6040

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekin, E. (2020). Bando Yarbay Halit Recep Arman’ın Afganistan’da modernleşme bağlamında askeri müzik ve bando çalışmaları. Rast Müzikoloji Dergisi, 8(2), 2444-2470. https://doi.org/10.12975/pp2444-2470

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.