Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk gençlerinin Türk halk müziği dinleme tercihleri ve Türk halk müziği sanatçısı Musa Eroğlu hakkındaki görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 27 - 42, 31.03.2022
https://doi.org/10.12975/rastmd.20221012

Öz

Türk halk müziği popüler müzik karşısında en  çok dinlenen müzik türünden birisidir. Ülkeler arasında sınırların giderek belirsizleştiği, kültürlerin giderek yozlaştığı bir Dünya
ile karşı karşıyayız. Nitekim yaptığımız araştırmada Türk halk müziğinin dinleme sıklığı
incelendiğinde; en düşük yaş ortalamasının nadiren dinleyenlerde olduğu görülmektedir.
Teknolojide yeni keşiflerle birlikte, müzik dinleme araçlarının  çoğalması artık insanların her
yerde, her şartta müzik dinleyebilme imkanını ortaya  çıkarmıştır. Bunun sonucunda, her ne
kadar, gerek müzik endüstrisi, gerekse siyasi otorite tarafından, müzik tercihlerine y nelik
dolaylı/direk müdahaleler yapılsa da, teknoloji ile birlikte gelen imkanlar sayesinde, insanlar
ne dinleyeceğine daha  çok kendileri karar verir olmuşlardır. Türk halk müziğinin yaşatılması
ve daha  çok kitleye ulaştırılması konusunda, Musa Eroğlu gibi bazı sanatçılar bayraktar
olmuşlardır. Musa Eroğlu tarafından, bağlama eğitimi vermek için müzik okulu kurulmuştur.
Bu okuldan mezun olan  öğrenciler arasından hem bağlama hem de ses sanatçıları  çıkmıştır.
Dolayısıyla bu hizmetlerin halk müziğinin dinlenilmesinde ve yayılmasında etkili olduğu
düşünülmektedir. Zira katılımcıların tamamına yakını (%70.0) Türk halk müziği sanatçısı
Musa Eroğlu’nu tanımakta, büyük  oğunluğu ise halk müziğini sevmelerinde, Musa Eroğlu
ve türkülerinin etkisi olduğunu bildirmişlerdir. Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Aralık 2021
tarihinde TOGU üniversitesinde  öğrenim gören 18-25 yaş arası bireylere yapılmıştır.

Kaynakça

  • Alpyıldız, E. (2012). Yerelden Ulusala Taşınan Müzik Belleği ve Yurttan Sesler. Milli Folklor Dergisi, 84-93.
  • Atasoy, M. U. (2019).  Öğretmen Adaylarının Müzik Dinleme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi (Kütahya İli  Örneği). 4(1), 14.
  • Bekki, S. (2018). Semahların Yaşattığı Ve Yansıttığı Değerler. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 85, 63-70.
  • Celepoğlu, S. (2021). Günümüz Aşıklık Geleneğinin Tekirdağ’da Bir Temsilcisi: Aşık Tekfuri. Kültür Araştırmaları Dergisi. https://doi.org/10.46250/kulturder.962167
  • Erdal, B., & Tepe, Y. K. (2021). Bireylerin Duygu Durum, İçedönük-Dışadönük Kişilik özelliği ve Müzik Tercihleri Arasındaki İlişkiler. Psikoloji  Çalışmaları, 41(2), 549-580.
  • Gerekten, S. E. (2021). Halk Müziğinin Aktarımında Kaynak Kişilerden Faydalanma; Musa Eroğlu ve Kaynaklık Ettiği Türküler  Üzerine Bir Anlatı Araştırması. Eurasian Journal of Music and Dance. https://doi.org/10.31722/ejmd.95664
  • Gökçen, G., Can,  Ü. K., & Bağci, H. (2021). Kocaeli İlinde Görev Yapan  Öğretmenlerin Müzik Dinleme Alışkanlıklarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2123-2136. https://doi.org/10.33206/mjss.875466
  • Greb, F., Schlotz, W., & Steffens, J. (2018). Personal and situational influences on the functions of music listening. Psychology of Music, 46(6), 763-794. https://doi.org/10.1177/0305735617724883
  • Güleryüz, Ş., & Gençdoğan, B. (2010). Türk Halk Müziği Dinleyici Profilinin İncelenmesi Erzurum İl  Örneği. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 373-379.
  • Haşhaş, S. (2017). Bağlama İcrasında Geleneksellik ve Yenilik ilik Konuları Üzerine Genel bir Değerlendirme. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1), 87-96. https://doi.org/10.22252/ijca.323911
  • Kabataş, M. (2009). Müzik Sektörümüzün Müzik Hayatımız Açısından Durumu ve Değerlendirmesi. İnönü Üniversitesi.
  • Kurubaş, B. (2021).  Üstadlar Harmanında Bağlamanın İcra  Serüveni. Efe Akademi Yayınları.
  • Markoff, I. (1990). The Ideology of Musical Practice and the Professional Turkish Folk Musician: Tempering the Creative Impulse. Asian Music, 22(1), 129. https://doi.org/10.2307/834293
  • Öztürk, O. M. (2012). Geleneksel Bağlama İcrasının Gelişiminde  Üstadlık Kültürünün Rolü ve Belirleyiciliği. 13.
  • Soysal, F. (2013). Music Culture of Islamic Civilization and Popular Culture in the 21st Century in Turkey. The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 2(6). https://doi.org/10.9761/ jasss_575
  • Stokes, M. (1992). The media and reform: The saz and elektrosaz in urban Turkish folk music. British Journal of Ethnomusicology, 1(1), 89-102. https://doi.org/10.1080/09681229208567201
  • Toprak,  . (2021). Medya ve Benzeşme Bağlamında Tercih Edilen Müzik Türleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), 8(74), 2368-2379. https://doi.org/10.26450/jshsr.2673
  • Ünür, E., & Tunar, A. (2021). Kuşaklarının Karakteristik  Özellikleriyle Müzik Tercihleri Arasındaki İlişki: Bebek Patlaması ve Z Kuşakları  Üzerine Python Analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. https://doi.org/10.47994/usbad.92375

Turkish Youth’s Preferences for Listening to Turkish Folk Music and Opinions about Turkish Folk Music Artist Musa Eroğlu

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 27 - 42, 31.03.2022
https://doi.org/10.12975/rastmd.20221012

Öz

Turkish folk music is one of the most listened to music genres with popular music. We are faced with
a world where the borders between countries are increasingly blurred and cultures are increasingly
degenerated. As a matter of fact, when the frequency of listening to Turkish folk music is examined
in our research; it is seen that the lowest average age is in those who rarely listen. With the
discoveries in technology, the reproduction of music listening tools has now revealed the opportunity
for people to listen to music anywhere, under any condition. As a result of this, although indirect/
direct interventions are made on music preferences by both the music industry and the political
authority, thanks to the opportunities that come with technology, people are more likely to decide
what to listen. Some artists, such as Musa Eroğlu, have become flag bearers for keeping Turkish folk
music alive and reaching a larger audience. A music school was established by Musa Eroğlu to give
baglama training. Among the students who graduated from this school, both baglama and vocal
artists emerged. It is thought to be effective in listening and spreading folk music because almost all
of the participants (70.0%) know Musa Eroğlu. This descriptive study was conducted on individuals
between the ages of 18-25 studying at TOGU University in December 2021.

Kaynakça

  • Alpyıldız, E. (2012). Yerelden Ulusala Taşınan Müzik Belleği ve Yurttan Sesler. Milli Folklor Dergisi, 84-93.
  • Atasoy, M. U. (2019).  Öğretmen Adaylarının Müzik Dinleme Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi (Kütahya İli  Örneği). 4(1), 14.
  • Bekki, S. (2018). Semahların Yaşattığı Ve Yansıttığı Değerler. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 85, 63-70.
  • Celepoğlu, S. (2021). Günümüz Aşıklık Geleneğinin Tekirdağ’da Bir Temsilcisi: Aşık Tekfuri. Kültür Araştırmaları Dergisi. https://doi.org/10.46250/kulturder.962167
  • Erdal, B., & Tepe, Y. K. (2021). Bireylerin Duygu Durum, İçedönük-Dışadönük Kişilik özelliği ve Müzik Tercihleri Arasındaki İlişkiler. Psikoloji  Çalışmaları, 41(2), 549-580.
  • Gerekten, S. E. (2021). Halk Müziğinin Aktarımında Kaynak Kişilerden Faydalanma; Musa Eroğlu ve Kaynaklık Ettiği Türküler  Üzerine Bir Anlatı Araştırması. Eurasian Journal of Music and Dance. https://doi.org/10.31722/ejmd.95664
  • Gökçen, G., Can,  Ü. K., & Bağci, H. (2021). Kocaeli İlinde Görev Yapan  Öğretmenlerin Müzik Dinleme Alışkanlıklarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2123-2136. https://doi.org/10.33206/mjss.875466
  • Greb, F., Schlotz, W., & Steffens, J. (2018). Personal and situational influences on the functions of music listening. Psychology of Music, 46(6), 763-794. https://doi.org/10.1177/0305735617724883
  • Güleryüz, Ş., & Gençdoğan, B. (2010). Türk Halk Müziği Dinleyici Profilinin İncelenmesi Erzurum İl  Örneği. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 373-379.
  • Haşhaş, S. (2017). Bağlama İcrasında Geleneksellik ve Yenilik ilik Konuları Üzerine Genel bir Değerlendirme. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(1), 87-96. https://doi.org/10.22252/ijca.323911
  • Kabataş, M. (2009). Müzik Sektörümüzün Müzik Hayatımız Açısından Durumu ve Değerlendirmesi. İnönü Üniversitesi.
  • Kurubaş, B. (2021).  Üstadlar Harmanında Bağlamanın İcra  Serüveni. Efe Akademi Yayınları.
  • Markoff, I. (1990). The Ideology of Musical Practice and the Professional Turkish Folk Musician: Tempering the Creative Impulse. Asian Music, 22(1), 129. https://doi.org/10.2307/834293
  • Öztürk, O. M. (2012). Geleneksel Bağlama İcrasının Gelişiminde  Üstadlık Kültürünün Rolü ve Belirleyiciliği. 13.
  • Soysal, F. (2013). Music Culture of Islamic Civilization and Popular Culture in the 21st Century in Turkey. The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 2(6). https://doi.org/10.9761/ jasss_575
  • Stokes, M. (1992). The media and reform: The saz and elektrosaz in urban Turkish folk music. British Journal of Ethnomusicology, 1(1), 89-102. https://doi.org/10.1080/09681229208567201
  • Toprak,  . (2021). Medya ve Benzeşme Bağlamında Tercih Edilen Müzik Türleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), 8(74), 2368-2379. https://doi.org/10.26450/jshsr.2673
  • Ünür, E., & Tunar, A. (2021). Kuşaklarının Karakteristik  Özellikleriyle Müzik Tercihleri Arasındaki İlişki: Bebek Patlaması ve Z Kuşakları  Üzerine Python Analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. https://doi.org/10.47994/usbad.92375
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Türk Müziği
Yazarlar

N. Fikri Soysal 0000-0003-3807-0154

Ali Orhan Dönmez 0000-0003-2721-7747

Erken Görünüm Tarihi 15 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Soysal, N. F., & Dönmez, A. O. (2022). Türk gençlerinin Türk halk müziği dinleme tercihleri ve Türk halk müziği sanatçısı Musa Eroğlu hakkındaki görüşleri. Rast Musicology Journal, 10(1), 27-42. https://doi.org/10.12975/rastmd.20221012

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.