Toplumsal cinsiyet eşitliği günümüzün en önemli kavramlarından birisidir. Erken yaşta toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimi almanın daha adil ve eşitlikçi bir toplum yapısı için önemi büyüktür. Bu çalışma bu kapsamda 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında (SBDÖP) yer alan amaçlar, içerik, öğrenme yaşantıları ve öğrenme kanıtları bağlamında toplumsal cinsiyet kavramı incelenmiştir. Nitel araştırma desenine uygun bir şekilde tasarlanan çalışmanın sınırları UNESCO’nun ‘’Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eylem Çerçevesi’’ (2021) başta olmak üzere, OECD (2022) ve Friedrich Naumann Vakfı (2019) gibi uluslararası belgeler ile Connell (2009) gibi akademik çalışmalardan yararlanılarak çizilmiştir. Veriler bu doğrultuda betimsel analize tabi tutulmuştur. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda ise 2024 SBDÖP’nın toplumsal cinsiyet açısından açıkça ayrımcı olmamakla birlikte, eşitliği güçlendiren yapısal öğeler bakımından yetersiz olduğunu ortaya çıkmıştır. Programda toplumsal cinsiyet eşitliğine doğrudan bir atıf olmamakla birlikte, toplumsal cinsiyet eşitliğini kapsayıcı ifadelere yer verilmiştir. Bu bağlamda programın toplumsal cinsiyet eşitliği temalarına doğrudan yer verilmesi ve daha bütünleştirici bir yaklaşımla sunulması önerilmektedir.
Gender equality is one of the most significant concepts of our time. Early education on gender equality plays a crucial role in establishing a more just and equitable society. Within this scope, the present study examines the concept of gender within the objectives, content, learning experiences, and assessment components of the 2024 Social Studies Curriculum. Designed as a qualitative study, the research framework is informed by international documents such as UNESCO’s "Gender Equality in Education Action Framework" (2021), OECD reports (2022), Friedrich Naumann Foundation publications (2019), and academic studies including Connell (2009). The data were subjected to descriptive analysis in line with this framework. The findings indicate that while the 2024 Social Studies Curriculum does not explicitly discriminate in terms of gender, it is insufficient in terms of structural elements that reinforce equality. Although the program lacks direct references to gender equality, inclusive expressions addressing gender equality are present. Accordingly, it is recommended that the curriculum explicitly incorporate gender equality themes and adopt a more integrative approach.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
| Bölüm | Derleme |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |