Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Veli Bilgilendirme Programının İlk Okuma Yazma Sürecine Katkısı Hakkındaki Veli ve Öğretmen Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 26, 30.06.2022

Öz

Bu araştırma, veli bilgilendirme programının ilk okuma yazma sürecine katkısını incelemek amacıyla nitel yaklaşıma dayalı hazırlanmış olup araştırmanın modeli özel durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim- öğretim yılında birinci sınıf okuyan 41 öğrenci, bu öğrencilerin velileri ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler betimsel analize uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırmada velilerin çocuklarını yanlış yönlendirme davranışından kaçındıkları, süreci daha bilinçli yönetmeye ve öğretmenle daha fazla iletişim kurmaya çalıştıkları gözlemlenmiştir. Bu durumun öğrencilere olumlu yansıdığı, öğrencilerin okuma yazmaya daha çabuk geçtiği, başaramıyorum gibi olumsuz benlik algısı geliştirmelerini önlediği tespit edilmiştir. Bu programa matematik dersi kazanımları da eklenerek velilerin ilk okuma ve yazma sürecine yönelik farkındalıkları artırılabilir. MEB tarafından tüm birinci sınıf velilerine kapsamlı bir el kitabı hazırlanabilir.

Destekleyen Kurum

RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ BAP BİRİMİ

Proje Numarası

2015.53002.105.01.03

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. ve Karacabey, F. (2010). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. E- Journal of New World Sciences, 4(3).
  • Ahioğlu, Ş. (2006). Öğretmen ve veli görüşlerine göre farklı sosyoekonomik düzeydeki ailelerin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma sürecini etkileme biçiminin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. (2012). İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 80-95.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: okul aile dayanışması. İlköğretim-Online, 2 (2), 28–34.
  • Çelenk, S. (2005). İlk okuma- yazma programı ve öğretimi. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Çelenk, S. (2006). Etkinlik temelli ilk okuma ve yazma öğretimi. İstanbul: Morpa.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gündüz, F. ve Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 379-398.
  • Güneş, F. (2005). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, sayı 69, 52-55.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Isaacs, B, (2012). Understanding the Montessori approach, early years education in practice. London: Routeldge.
  • Karaçay, B. (2011). Okuyan beyin. Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi, 526, 20-27.
  • Keskinkılıç, K. (2005). İlk okuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuş, E. (2003). Nicel nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ogano, J. A. (2012). Teaching learners with reading and writing problems in the classroom: an interview study with teachers in Norwegian schools. Master's thesis. Oslo University, Norway.
  • Öz, F. (2005). Uygulamalı ilk okuma yazma öğretimi (5.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbaş, M. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin ilköğretim birinci sınıf ailelerinin okul yaşamına katılım eğitimi konusundaki görevlerine ilişkin veli algıları. Eğitim ve Bilim, 38(170), 62-78.
  • Strickland, D. S. & Riley-Ayers, S. (2006). Early literacy: Policy and practice in the preschool years.
  • Tosunoğlu, M., Aköz, Y. ve Katrancı, M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilk okuma yazma öğretiminde başarıyı etkileyen faktörler. Millî Eğitim Dergisi, 183, 68-79.
  • Ünüvar, P. (2002). Burdur ili ilköğretim okullarında ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Yiğit, V. (2009). Ses temelli cümle yöntemi ile ilk okuma yazma öğretim sürecinde karşılaşılan güçlükler ve bu güçlüklerle baş etme stratejilerinin belirlenmesi: (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.

Parent and Teacher Views about the Contribution of Parent Informing Program to The First Reading and Writing Process

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 26, 30.06.2022

Öz

This research has been prepared based on a qualitative approach in order to examine the contribution of the parent information program to the initial literacy process, and the model of the research is a case study. The study group of the research, consists of 41 first- year students, their parents and classroom teachers in the 2016- 2017 academic year. The date were analyzed in accordance whit descriptive analysis. In the study, it was observed that parents avoided misdirecting their children, tired to manage the process more consciously and to communicate more whit the teacher. It has been determined that this situation reflects positively on the students, and it prevents them from developing negative self-perceptions such as I can’t succeed. By adding mathematics course outcomes to this program, parents' awareness of the first reading and writing process can be increased. A comprehensive handbook can be prepared by the Ministry of National Education for all first-year parents.

Proje Numarası

2015.53002.105.01.03

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. ve Karacabey, F. (2010). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. E- Journal of New World Sciences, 4(3).
  • Ahioğlu, Ş. (2006). Öğretmen ve veli görüşlerine göre farklı sosyoekonomik düzeydeki ailelerin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma sürecini etkileme biçiminin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. (2012). İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 80-95.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: okul aile dayanışması. İlköğretim-Online, 2 (2), 28–34.
  • Çelenk, S. (2005). İlk okuma- yazma programı ve öğretimi. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Çelenk, S. (2006). Etkinlik temelli ilk okuma ve yazma öğretimi. İstanbul: Morpa.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi kuram ve uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gündüz, F. ve Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 379-398.
  • Güneş, F. (2005). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, sayı 69, 52-55.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Isaacs, B, (2012). Understanding the Montessori approach, early years education in practice. London: Routeldge.
  • Karaçay, B. (2011). Okuyan beyin. Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi, 526, 20-27.
  • Keskinkılıç, K. (2005). İlk okuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuş, E. (2003). Nicel nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ogano, J. A. (2012). Teaching learners with reading and writing problems in the classroom: an interview study with teachers in Norwegian schools. Master's thesis. Oslo University, Norway.
  • Öz, F. (2005). Uygulamalı ilk okuma yazma öğretimi (5.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbaş, M. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin ilköğretim birinci sınıf ailelerinin okul yaşamına katılım eğitimi konusundaki görevlerine ilişkin veli algıları. Eğitim ve Bilim, 38(170), 62-78.
  • Strickland, D. S. & Riley-Ayers, S. (2006). Early literacy: Policy and practice in the preschool years.
  • Tosunoğlu, M., Aköz, Y. ve Katrancı, M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilk okuma yazma öğretiminde başarıyı etkileyen faktörler. Millî Eğitim Dergisi, 183, 68-79.
  • Ünüvar, P. (2002). Burdur ili ilköğretim okullarında ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Yiğit, V. (2009). Ses temelli cümle yöntemi ile ilk okuma yazma öğretim sürecinde karşılaşılan güçlükler ve bu güçlüklerle baş etme stratejilerinin belirlenmesi: (Şırnak ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurcan Kılıç Bu kişi benim 0000-0003-4231-7316

Yılmaz Geçit Bu kişi benim 0000-0002-7853-653X

Proje Numarası 2015.53002.105.01.03
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, N., & Geçit, Y. (2022). Veli Bilgilendirme Programının İlk Okuma Yazma Sürecine Katkısı Hakkındaki Veli ve Öğretmen Görüşleri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.