Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Kültür Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 60 - 79, 30.06.2022

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının “kültür” kavramına yönelik metaforik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu eğitim fakültesinde öğrenim gören 205 kadın ve 72 erkek olmak üzere toplam 277 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının kültüre yönelik algılarını belirlemek için “Kültür.................a/e benzer. Çünkü............” şeklindeki açık uçlu soru kullanılmıştır. Demografik bilgi edinmek amacıyla katılımcılara cinsiyet, bölüm ve sınıf düzeyi ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Araştırmada, öğretmen adayları 112 adet metafor üretmiştir. Öğretmen adayları tarafından üretilen bu metaforlar ortak özellikleri bakımından 11 kavramsal kategori altında toplanmaktadır. Araştırma sonucunda, öğretmen adayları tarafından “kültür” kavramının birbirlerinden farklı metaforlarla açıklandığı ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, M. ve Genç, İ. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültür kavramına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 249-268.
  • Akyol, C., ve Kızıltan, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının kültür kavramına ilişkin metaforları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 937-961.
  • Arıkan, R. A. (2021). Kimlik ve kültür. N. Tüfekçi ve diğerleri (Ed.), Eurasian Conference on Language and Social Sciences: Vol. XI. (s. 530-541) . Gjakova, Kosova.
  • Ay, T. S., Fidan, N. K. (2013). Öğretmen adaylarının “Kültürel Miras” kavramına ilişkin metaforları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1135-1152.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 1293-1322.
  • Bulut, S. (2019). TRT Türk Halk Müziği repertuvarındaki türkülerin müzik öğretim programındaki değerlere göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyükyıldız, H. Z. (2015). Türk halk müziği-Ulusal Türk müziği. İstanbul: Arı Sanat Yayınevi.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Erdoğan. G. (2018). Sivas’ta bağlama yapımı ve ustaları. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(23), 77-89.
  • Eroğlu, T. (2017). Türkü nedir?. Kesit Akademi Dergisi, 7, 78-91.
  • Erişti, S. D. ve Belet, Ş. D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimlerinde kültür algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 245-264.
  • Kuçuradi, İ. (2009). Uludağ konuşmaları-özgürlük, ahlak, kültür kavramları. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerde metafor. (Çev: G. Bulut). İstanbul, MESS Yayınları.
  • Noyes, A. (2004). (Re) Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243–256.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum (4. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kültür algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 77-92.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Uygulama Yönergesi.

Metaphorical Perceptions of Teacher Candidates towards the Concept of Culture

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 60 - 79, 30.06.2022

Öz

In this study, it was aimed to determine the metaphorical perceptions of teacher candidates towards the concepts of "culture". Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the research and the data were analyzed by content analysis technique. The study group of the research consists of a total of 277 pre-service teachers, 205 women and 72 men, studying at the faculty of education. An open-ended questionnaire was used to examine pre-service teachers’ metaphors for culture in which “Culture is like … because …” prompt exists. In the research, pre-service teachers produced 112 metaphors. These metaphors produced by pre-service teachers are grouped under 11 conceptual categories in terms of their common features. As a result of the research, it was revealed that the concept of "culture" was explained by different metaphors by the teacher candidates.

Kaynakça

  • Akpınar, M. ve Genç, İ. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültür kavramına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 249-268.
  • Akyol, C., ve Kızıltan, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının kültür kavramına ilişkin metaforları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 937-961.
  • Arıkan, R. A. (2021). Kimlik ve kültür. N. Tüfekçi ve diğerleri (Ed.), Eurasian Conference on Language and Social Sciences: Vol. XI. (s. 530-541) . Gjakova, Kosova.
  • Ay, T. S., Fidan, N. K. (2013). Öğretmen adaylarının “Kültürel Miras” kavramına ilişkin metaforları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1135-1152.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 1293-1322.
  • Bulut, S. (2019). TRT Türk Halk Müziği repertuvarındaki türkülerin müzik öğretim programındaki değerlere göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyükyıldız, H. Z. (2015). Türk halk müziği-Ulusal Türk müziği. İstanbul: Arı Sanat Yayınevi.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Erdoğan. G. (2018). Sivas’ta bağlama yapımı ve ustaları. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(23), 77-89.
  • Eroğlu, T. (2017). Türkü nedir?. Kesit Akademi Dergisi, 7, 78-91.
  • Erişti, S. D. ve Belet, Ş. D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimlerinde kültür algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 245-264.
  • Kuçuradi, İ. (2009). Uludağ konuşmaları-özgürlük, ahlak, kültür kavramları. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerde metafor. (Çev: G. Bulut). İstanbul, MESS Yayınları.
  • Noyes, A. (2004). (Re) Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243–256.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum (4. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kültür algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 77-92.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Uygulama Yönergesi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinan Bulut 0000-0002-9403-7909

Zülal Dinç Altun Bu kişi benim 0000-0002-3122-5160

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bulut, S., & Dinç Altun, Z. (2022). Öğretmen Adaylarının Kültür Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 60-79.