Within the scope of the study, the effect of place-based teaching on 7th grade social studies students' ability to perceive time and chronology was tried to be revealed. The study was carried out in the production, distribution and consumption learning domain. In this context, two different study groups were formed as an experimental group and a control group. In the experimental group, lessons were planned and taught according to place-based teaching for 5 weeks. In the control group, the official curriculum programme in accordance with the activity-based constructivist approach was applied for 5 weeks. The study is quantitative experimental research. The research design is a quasi-experimental design with a pre-test-post-test paired control group. Since the study group was selected from the students in the institution where the researcher worked, no separate sampling was done. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was preferred in the selection of the control group. This criterion is that the control group should be from a similar socioeconomic environment with the experimental group. ‘Time and Chronology Perception Skill Scale (TCPSS)’ was used as a data collection tool. Since the necessary conditions were met in the data analysis phase, parametric tests were used. As a result of the study, it was concluded that place-based teaching in the production, distribution, and consumption learning domain of the 7th grade social studies course was more effective on students' ability to perceive time and chronology compared to the official curriculum practices of the MoNE.
Social studies place place-based teaching time and chronology perception skills.
Çalışma kapsamında yer temelli öğretimin 7. sınıf sosyal bilgiler dersi üretim, dağıtım ve tüketim öğrenme alanında öğrencilerin zaman ve kronolojiyi algılama becerisine etkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda biri deney ve diğeri kontrol grubu olmak üzere iki çalışma grubu oluşturulmuştur. Bu gruplardan deney grubuna 5 hafta süresince dersler, yer temelli öğretime göre planlanıp işlenmiştir. Kontrol grubuna ise etkinlik temelli yapılandırmacı anlayışa uygun resmi müfredat programı 5 haftalık süreçte uygulanmıştır. Uygulama, 7. sınıf sosyal bilgiler dersi üretim, dağıtım ve tüketim öğrenme alanı kazanımlarına yönelik gerçekleştirilmiştir. Çalışma, yapısı gereği nicel bir deneysel araştırma çalışmasıdır. Çalışmanın deseni ön test son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen şeklindedir. Çalışma grubu seçimi için araştırmacının görev aldığı kurumdaki öğrencilerden seçildiğinden ayrıca bir örneklem tayinine gidilmemiştir. Kontrol grubunun seçiminde ise amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Bu ölçüt kontrol grubunun, deney grubu ile benzer sosyoekonomik çevreden olması, çalışmaya dahil edilen örneklem sayısının iki grupta da eşit ve ön test sonuçlarının benzer olmaları şeklindedir. Veri toplama araçları olarak geçerlik-güvenirlik çalışmaları yapılmış ve gerekli izinleri e-posta yoluyla alınmış olan “zaman ve kronolojiyi algılama beceri ölçeği (ZKABÖ)” dir. Verilerin analizi aşamasında, gerekli koşulların sağlanması ile parametrik testlerden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda ise yer temelli öğretimin; 7. Sınıf sosyal bilgiler dersinde üretim, dağıtım ve tüketim öğrenme alanında öğrencilerin zaman ve kronolojiyi algılama becerileri üzerinde resmi MEB müfredat uygulamalarına göre daha etkili olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
Sosyal bilgiler yer yer temelli öğretim beceri zaman ve kronoloji algılama becerisi.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |