AB entegrasyonu esasen malların, hizmetlerin, sermayenin ve kişilerin serbestdolaşımının sağlandığı bir iç pazar hedefine dayanmaktadır. İç pazar hedefiningerçekleşmesi açısından daha önceleri kamusal tekeller tarafından sunulanhizmetlerin serbestleştirme ile birlikte rekabet ortamında sunulması önemkazanmaktadır. Bu nedenle enerji ve telekomünikasyon gibi sektörlerde başlayanregülasyon ve serbestleştirme süreci son yıllarda demiryolu taşımacılığıpazarında devam etmektedir. Çalışmamızda da demiryolu taşımacılığındaserbestleştirme konusu, bu alanda önemli bir yeri olan Almanya örneğiçerçevesinde ele alınmıştır.Demiryolu taşımacılığı genellikle dikey bütünleşik bir yapının olduğu birpazardır. Dolayısıyla reform ve serbestleştirme çalışmaları açısından bu dikeybütünleşik yapının ayrıştırılması önem kazanmaktadır. Her ne kadar reform veserbestleştirme açısından ayrıştırma bir zorunluluk olmasa da, ayrıştırmanın bukonuda bir yöntem olarak kullanıldığını söyleyebiliriz. Ayrıştırma ve rekabetaçısından demiryolu altyapısı ile demiryolu taşıma faaliyetlerini yürütenteşebbüslerin farklı olması önemlidir. Bu durumda demiryolu raylarını dakapsayan demiryolu altyapı işletim hizmeti genellikle kamusal veya özel birteşebbüs tarafından yerine getirilirken, üçüncü taraf demiryolu taşımateşebbüslerinin de bu altyapıdan ayrımcı olmayan bir erişim hakkı kapsamındayararlanması öngörülmektedir. Erişim yükümlülüğü kapsamında altyapı açısından ayrımcı olmayan bir erişimhakkı aynı zamanda serbestleştirme ile öngörülen etkin ve işleyen bir rekabethedefinin gerçekleşmesi açısından da önem kazanmaktadır. Bu süreçte bir diğerönemli husus ise sektöre özel erişim hükümleri ile genel rekabet hukukuhükümleri arasındaki ilişkiler ve aynı zamanda sektör düzenleyici kurumlar ilerekabet otoritelerinin ilişkileridir
As it is already known, European Union integration bases on the integral marketconcept aiming the free movement of persons, goods, services and capital. Toprovide the services which were previously provided by public monopolies, in acompetitive environment become more important in realizing the integral marketconcept. Therefore the regulation and liberalization process commencedparticularly in energy and telecommunication markets is still continuing with therail transport market. This paper deals with the liberalization in rail transportmarket in the framework of German experience which took common attention anda leading position in this field. Vertical integration is the structure of the rail transport market. For regulationand liberalization, it is important to separate the vertical integration structure asa former step. In this case while public oriented undertakings providing theinfrastructure services including railway track construction, third party railtransport undertakings are predicted to use same infrastructure and relevantservices regarding to right of access without any means of discrimination.Practicing the right to access in anti-discriminatory way with in the scope ofaccession responsibility is also important to realize the active and effectivecompetition aim predicted by liberalization. In this process another crucial issueis the relation between regulatory bodies and competition authorities, confusionderiving from the application priority between special provision for a particularsector and general provisions of competition law
Unbundling Prohibition of Discrimination Rail Transport Railway
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 53 |