Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: Special Issue - Emerging Technologies and Technology Integration in Education, 55 - 73, 30.04.2023
https://doi.org/10.54535/rep.1254989

Öz

Kaynakça

  • Barlas Bozkuş, Ş. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye'de sanal müzelerin gelişimi [The development of virtual museums in Turkey: As perspectıve of culture and art communication]. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 329-344. https://doi.org/10.9761/JASSS2408
  • Bidyuk, N., Tserklevych, V., & Tretko, V. (2021). The virtual museum space as a platform for student research activities in the history of economics. Information Technologies and Learning Tools, 81(1). https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3385
  • Bolat, A., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamının 5. sınıf ‘Canlılar Dünyası’ ünitesinde öğrenci başarısına etkisi: Biyoçeşitlilik müzesi örneği [The effect of outdoor school learning environment on student achievement in 5th grade ‘World of Living’ Unit: example of biodiversity museum]. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi [Karaelmas Journal of Educational Sciences], 8(1), 42-54.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği [The assessment of the science centers of the pre-service science teachers in terms of science education: The case of Feza gürsey Science Center]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 21(1), 19-41.
  • Bozkurt, M. (2022). Ortaokul Fen Bilimleri dersinde sanal müze kullanımının öğrencilerin laboratuvar malzemelerini öğrenmeleri üzerine etkisi [The effect of using virtual museum in secondary school science course on students' learning of laboratory materials] [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12452/8877
  • Bulut Özek, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin sanal ortamları kullanımlarına ilişkin görüşleri [The secondary school students' opinions about the use of virtual environments]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 301-314.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods in education] (29th ed.). Pegem A.
  • Campos, L. C., Hermoza, A. F., Romaní, J. A. L., & Panaqué, C. R. (2016). Percepciones de estudiantes de secundaria sobre el uso del museo virtual 3d para el aprendizaje de la ciencia. Campus Virtuales, 5(1), 30-35.
  • Canlı, K. (2016). İlkokul 4. sınıf görsel sanatlar dersinde sanal müze uygulamasına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri [The views of teachers, students and parents about virtual museum application in the 4th grade primary school visual arts course]. [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12452/1115
  • Castro, K. M. D. S. A., Amado, T. F., Bidau, C. J., & Martinez, P. A. (2021). Studying natural history far from the museum: the impact of 3D models on teaching, learning, and motivation. Journal of Biological Education, 56:5, 598-608, https://doi.org/10.1080/00219266.2021.1877774
  • Conway, A. (2014). Students and teachers expectations and experiences on learning science in a science museum (Order No. 3629696). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1562522236). https://www.proquest.com/dissertations-theses/students-teachers-expectations-experiences-on/docview/1562522236/se-2
  • Creswell, J. W. (2021). A concise introduction to mixed methods research. SAGE publications.
  • Çalışkan, E., Önal, N. & Yazıcı, K. (2016). Öğretim etkinliklerinde sanal müzelerin kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adayları ne düşünüyor? [What do social studies pre-service teachers think about virtual museums for instructıonal activities?] Turkish Studies, 11 (3), 689-706. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.9275
  • Çetin, S. A. (2021). 8. sınıf öğrencilerinin dijital ortamlarda okuma davranışlarının değerlendirilmesi [Evaluatı̇on of 8th grade students' readı̇ng behavı̇ors ı̇n dı̇gı̇tal envı̇ronments]. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(3). https://doi.org/10.46291/ZfWT/130306
  • Çığrık, E., & Özkan, M. (2016). Bilim merkezi’nde yürütülen öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi ve motivasyon düzeyleriyle ilişkisi [The effect of science center learning activities on students’ science achievement and relationship with motivation level]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 29(2), 279-301.
  • Çiçek, Ö., & Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri [Science teachers' opinions about experience in out of school learning environments]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Ahi Evran University Kirsehir Education Faculty], 18(3), 504-522. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853396
  • Çil, E., & Yanmaz, D. (2016). İlkokul öğrencilerinin müze ziyareti deneyimleri [Museum visit experiences of primary school students]. XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu tam metin bildiriler kitabı [International participation primary school teacher education symposium full text proceedings book], 860-869.
  • D'Alba, A. (2012). Analyzing visitors' discourse, attitudes, perceptions, and knowledge acquisition in an art museum tour after using a 3D virtual environment (Order No. 3533572). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1223343662).
  • Demirbağ, İ. (2020). Üç boyutlu sanal dünyalar [Three-dimensional virtual worlds]. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 97-112. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/57638/777535
  • Dilli, R. (2017). Öğretmenlerin müzelerin öğrenme ortamı olarak kullanımına ilişkin görüşleri [Teachers’ point of view on museums as a learning environment]. Milli Eğitim Dergisi [Journal of National Education], 46(214), 303-316. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36135/405938
  • Donaldson, M. (2005). A case study of the effects of a virtual biology museum on middle school students' learning engagement and content knowledge (Order No. 3183747). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305447146).
  • Dönel Akgül, G. & Arabacı, S. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri [The views of science teachers on the use and application of out-of-school learning environments]. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi [International Journal of Scholars in Education], 3(2), 276-291.
  • Ermiş, B. (2010). İlköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde “üç boyutlu sanal müze ziyareti” etkinliğine ilişkin görüşleri [The point of views of the 6th class students about the “three dimensional virtual museum visit” activity in visual arts lesson] [Master’s thesis, Gazi University].
  • Gılıç, I. İ. (2020). Sanal müze destekli işbirlikli ingilizce öğrenme etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına ve sanal müze memnuniyetlerine etkisi [The effect of virtual museum supported cooperative English learning activities on reading comprehension achievement and virtual museum satisfaction levels of secondary school 7th grade students] [Master’s thesis, Mersin University].
  • Islek, D., & Danju, I. (2019). The effect of museum education practices carried out on virtual teaching environments on prospective teachers' views. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 67, 114. https://doi.org/10.33788/rcis.67.8
  • Ismaeel, D. A., & Al-Abdullatif, A. M. (2016). The impact of an ınteractive virtual museum on students’ attitudes toward cultural heritage education in the region of al hassa, saudi arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(04), 32–39. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i04.5300
  • Karataş, S., Yılmaz, A., Kapanoğlu, G. ve Meriçelli, M. (2016). Öğretmenlerin sanal müzelere dair görüşlerinin incelenmesi [An investigation of teachers’ opinions about virtual museums]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi [Journal of Research in Education and Teaching], 5 (1), 112-125.
  • Kartal, A., & Şeyhoğlu, A. (2020). Öğrenci bakış̧ açısıyla sosyal bilgilerde okul dışı öğrenme ortamları bağlamında “müzeler” [“Museums” as outdoor education environment in social studies from students’ perspective]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi [Gazi Journal of Education Sciences], 6(1), 128-146. https://doi.org/10.30855/gjes.2020.06.01.008
  • Kaya, R. & Okumuş, O. (2018). Sanal müzelerin tarih dersinde kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi [An evaluation of the use of virtual museums in history courses by student opinion]. Turkish History Education Journal, 7(1),113-153. https://doi.org/10.17497/tuhed.397476
  • Margetis, G., Apostolakis, K.C., Ntoa, S., Papagiannakis, G., Stephanidis, C. (2021). X-reality museums: unifying the virtual and real world towards realistic virtual museums. Applied Sciences, 11(1), 338. https://doi.org/10.3390/app11010338
  • Marth, M., & Bogner, F. X. (2018). Bionics: An out-of-school day at the zoo. The American Biology Teacher, 80(6), 429-435. https://doi.org/10.1525/abt.2018.80.6.429
  • Mertoğlu, H. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının farklı öğrenme ortamlarında gerçekleştirdikleri okul dışı etkinliklere ilişkin görüşleri [Opinions of science pre-service teachers on out-of-school activities conducted in different learning environments]. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi [Journal of Research in Informal Environments], 4(1), 37-60.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage. Okan, B. (2018). Günümüz müzecilik anlayışındaki yaklaşımlar ve müze oluşumunu etkileyen unsurlar [Approaches in contemporary museology and factors affecting museum formation]. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(4), 215-242.
  • Özcan, H., & Yılmaz, Ş. (2018). Planetaryum gezisi ile fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarındaki değişimin incelenmesi [Investigation of the preservice science teachers’ astronomy conceptions via planetarium trip]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi [Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education] 12(1), 392-418. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437815
  • Peker, N. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sanal müze kullanımı ve sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumları [Use of virtual museum in social studies and social studies teachers 'attitudes to use virtual museum of candidate] [Master’s thesis, Aksaray University].
  • Salar, H. C., Özçınar, H., Çolak, C., & Kitis, A. C. (2013). Online (virtual) exhibitions application in education. DESIDOC Journal of Library and Information Technology, 33(3). 176-182.
  • Sandelowski, M. (2010), What's in a name? Qualitative description revisited. Res. Nurs. Health, 33: 77-84. https://doi.org/10.1002/nur.20362
  • Schweibenz, W. (2004). Virtual museums. The Development of Virtual Museums, ICOM News Magazine, 3(3).
  • Sujarwo, & Tristanti, Dr. (2017). Out of school learning in study tour program for ımproving social competence students in Gembira Loka Zoo. 9th International Conference for Science Educators and Teachers. 718-722 https://doi.org/10.2991/icset-17.2017.119
  • Sungur T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri [The opinions of the prospective classroom teachers on the applications of virtual museum]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of the Faculty of Education], 19 (2), 652-666. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.46660-492112
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J., & Meisalo, V. (2006). Students' interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, 40(3), 124-129. https://doi.org/10.1080/00219266.2006.9656029
  • Uslu, Ö. (2008). İlköğretim ikinci kademesinde görsel sanatlar derslerinde müze ile eğitimin etkileşimli (interaktif) ortamda gerçekleştirilmesi [The realization of the museum education in the interactive medium in the primary education secont stage virsual arts classes] [Doctoral dissertation, Gazi University].
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersi Türk tarihinde yolculuk ünitesinde sanal müzelerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi [The effect of using virtual museum in “travel in history of Turkish” unit of primary education 7th grade social studies course on student’s academic success] [Master’s thesis, Gazi University].
  • Ünal, H., Kızılay E. & Hamalosmanoğlu, M. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen eğitiminde sanal müze kullanımına yönelik görüşleri [Opinions of pre-service science teachers on the use of virtual museums in science education]. Studies in Educational Research and Development, 6(1), 73-94.
  • Yener, D., Aksüt, P., Kiras, B., & Yener, Y. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim gezisi ve fen-teknoloji-toplum-çevre konusundaki görüşleri: “Müzede Bilim” örneği [Pre-service science teachers‘ opinions about science trip and science-technology-society-environment: The example of science in museum]. Başkent University Journal of Education, 5(2), 212-224.

Students’ Opinions on the Use of Virtual Museums in Science Teaching

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: Special Issue - Emerging Technologies and Technology Integration in Education, 55 - 73, 30.04.2023
https://doi.org/10.54535/rep.1254989

Öz

This study aims to present secondary school students’ opinions on a science learning process supported by virtual museum activities. The study was conducted with 29 5th grade students studying at a public school during the academic year 2021-2022. During the study, the science lessons were enriched with virtual museum activities in addition to the activities presented in line with the curriculum and the content of the textbook. As the virtual environment, researchers used the virtual museum of Smithsonian National Museum of Natural History in the USA. After the lessons, semi-structured interviews were held to identify the participants’ opinions on the virtual museum activity. It was observed that all the students had a positive impression and were satisfied with the process even though they addressed the virtual museum experience from different aspects. The students stated that they enjoyed both seeing the remains of creatures that lived in the past and getting information about the creatures they were familiar with. In addition, it was observed that they felt as if they had made a physical visit to the museum and related their learning with the achievements of the course. In the light of the findings, it is thought that virtual museums can be given more place in science lessons.

Kaynakça

  • Barlas Bozkuş, Ş. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye'de sanal müzelerin gelişimi [The development of virtual museums in Turkey: As perspectıve of culture and art communication]. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 329-344. https://doi.org/10.9761/JASSS2408
  • Bidyuk, N., Tserklevych, V., & Tretko, V. (2021). The virtual museum space as a platform for student research activities in the history of economics. Information Technologies and Learning Tools, 81(1). https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3385
  • Bolat, A., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamının 5. sınıf ‘Canlılar Dünyası’ ünitesinde öğrenci başarısına etkisi: Biyoçeşitlilik müzesi örneği [The effect of outdoor school learning environment on student achievement in 5th grade ‘World of Living’ Unit: example of biodiversity museum]. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi [Karaelmas Journal of Educational Sciences], 8(1), 42-54.
  • Bozdoğan, A. E. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği [The assessment of the science centers of the pre-service science teachers in terms of science education: The case of Feza gürsey Science Center]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 21(1), 19-41.
  • Bozkurt, M. (2022). Ortaokul Fen Bilimleri dersinde sanal müze kullanımının öğrencilerin laboratuvar malzemelerini öğrenmeleri üzerine etkisi [The effect of using virtual museum in secondary school science course on students' learning of laboratory materials] [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12452/8877
  • Bulut Özek, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin sanal ortamları kullanımlarına ilişkin görüşleri [The secondary school students' opinions about the use of virtual environments]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 301-314.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods in education] (29th ed.). Pegem A.
  • Campos, L. C., Hermoza, A. F., Romaní, J. A. L., & Panaqué, C. R. (2016). Percepciones de estudiantes de secundaria sobre el uso del museo virtual 3d para el aprendizaje de la ciencia. Campus Virtuales, 5(1), 30-35.
  • Canlı, K. (2016). İlkokul 4. sınıf görsel sanatlar dersinde sanal müze uygulamasına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri [The views of teachers, students and parents about virtual museum application in the 4th grade primary school visual arts course]. [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12452/1115
  • Castro, K. M. D. S. A., Amado, T. F., Bidau, C. J., & Martinez, P. A. (2021). Studying natural history far from the museum: the impact of 3D models on teaching, learning, and motivation. Journal of Biological Education, 56:5, 598-608, https://doi.org/10.1080/00219266.2021.1877774
  • Conway, A. (2014). Students and teachers expectations and experiences on learning science in a science museum (Order No. 3629696). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1562522236). https://www.proquest.com/dissertations-theses/students-teachers-expectations-experiences-on/docview/1562522236/se-2
  • Creswell, J. W. (2021). A concise introduction to mixed methods research. SAGE publications.
  • Çalışkan, E., Önal, N. & Yazıcı, K. (2016). Öğretim etkinliklerinde sanal müzelerin kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adayları ne düşünüyor? [What do social studies pre-service teachers think about virtual museums for instructıonal activities?] Turkish Studies, 11 (3), 689-706. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.9275
  • Çetin, S. A. (2021). 8. sınıf öğrencilerinin dijital ortamlarda okuma davranışlarının değerlendirilmesi [Evaluatı̇on of 8th grade students' readı̇ng behavı̇ors ı̇n dı̇gı̇tal envı̇ronments]. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(3). https://doi.org/10.46291/ZfWT/130306
  • Çığrık, E., & Özkan, M. (2016). Bilim merkezi’nde yürütülen öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi ve motivasyon düzeyleriyle ilişkisi [The effect of science center learning activities on students’ science achievement and relationship with motivation level]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 29(2), 279-301.
  • Çiçek, Ö., & Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri [Science teachers' opinions about experience in out of school learning environments]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Ahi Evran University Kirsehir Education Faculty], 18(3), 504-522. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853396
  • Çil, E., & Yanmaz, D. (2016). İlkokul öğrencilerinin müze ziyareti deneyimleri [Museum visit experiences of primary school students]. XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu tam metin bildiriler kitabı [International participation primary school teacher education symposium full text proceedings book], 860-869.
  • D'Alba, A. (2012). Analyzing visitors' discourse, attitudes, perceptions, and knowledge acquisition in an art museum tour after using a 3D virtual environment (Order No. 3533572). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1223343662).
  • Demirbağ, İ. (2020). Üç boyutlu sanal dünyalar [Three-dimensional virtual worlds]. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 97-112. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/57638/777535
  • Dilli, R. (2017). Öğretmenlerin müzelerin öğrenme ortamı olarak kullanımına ilişkin görüşleri [Teachers’ point of view on museums as a learning environment]. Milli Eğitim Dergisi [Journal of National Education], 46(214), 303-316. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36135/405938
  • Donaldson, M. (2005). A case study of the effects of a virtual biology museum on middle school students' learning engagement and content knowledge (Order No. 3183747). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305447146).
  • Dönel Akgül, G. & Arabacı, S. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri [The views of science teachers on the use and application of out-of-school learning environments]. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi [International Journal of Scholars in Education], 3(2), 276-291.
  • Ermiş, B. (2010). İlköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde “üç boyutlu sanal müze ziyareti” etkinliğine ilişkin görüşleri [The point of views of the 6th class students about the “three dimensional virtual museum visit” activity in visual arts lesson] [Master’s thesis, Gazi University].
  • Gılıç, I. İ. (2020). Sanal müze destekli işbirlikli ingilizce öğrenme etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına ve sanal müze memnuniyetlerine etkisi [The effect of virtual museum supported cooperative English learning activities on reading comprehension achievement and virtual museum satisfaction levels of secondary school 7th grade students] [Master’s thesis, Mersin University].
  • Islek, D., & Danju, I. (2019). The effect of museum education practices carried out on virtual teaching environments on prospective teachers' views. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 67, 114. https://doi.org/10.33788/rcis.67.8
  • Ismaeel, D. A., & Al-Abdullatif, A. M. (2016). The impact of an ınteractive virtual museum on students’ attitudes toward cultural heritage education in the region of al hassa, saudi arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(04), 32–39. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i04.5300
  • Karataş, S., Yılmaz, A., Kapanoğlu, G. ve Meriçelli, M. (2016). Öğretmenlerin sanal müzelere dair görüşlerinin incelenmesi [An investigation of teachers’ opinions about virtual museums]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi [Journal of Research in Education and Teaching], 5 (1), 112-125.
  • Kartal, A., & Şeyhoğlu, A. (2020). Öğrenci bakış̧ açısıyla sosyal bilgilerde okul dışı öğrenme ortamları bağlamında “müzeler” [“Museums” as outdoor education environment in social studies from students’ perspective]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi [Gazi Journal of Education Sciences], 6(1), 128-146. https://doi.org/10.30855/gjes.2020.06.01.008
  • Kaya, R. & Okumuş, O. (2018). Sanal müzelerin tarih dersinde kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi [An evaluation of the use of virtual museums in history courses by student opinion]. Turkish History Education Journal, 7(1),113-153. https://doi.org/10.17497/tuhed.397476
  • Margetis, G., Apostolakis, K.C., Ntoa, S., Papagiannakis, G., Stephanidis, C. (2021). X-reality museums: unifying the virtual and real world towards realistic virtual museums. Applied Sciences, 11(1), 338. https://doi.org/10.3390/app11010338
  • Marth, M., & Bogner, F. X. (2018). Bionics: An out-of-school day at the zoo. The American Biology Teacher, 80(6), 429-435. https://doi.org/10.1525/abt.2018.80.6.429
  • Mertoğlu, H. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının farklı öğrenme ortamlarında gerçekleştirdikleri okul dışı etkinliklere ilişkin görüşleri [Opinions of science pre-service teachers on out-of-school activities conducted in different learning environments]. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi [Journal of Research in Informal Environments], 4(1), 37-60.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage. Okan, B. (2018). Günümüz müzecilik anlayışındaki yaklaşımlar ve müze oluşumunu etkileyen unsurlar [Approaches in contemporary museology and factors affecting museum formation]. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(4), 215-242.
  • Özcan, H., & Yılmaz, Ş. (2018). Planetaryum gezisi ile fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarındaki değişimin incelenmesi [Investigation of the preservice science teachers’ astronomy conceptions via planetarium trip]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi [Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education] 12(1), 392-418. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437815
  • Peker, N. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sanal müze kullanımı ve sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumları [Use of virtual museum in social studies and social studies teachers 'attitudes to use virtual museum of candidate] [Master’s thesis, Aksaray University].
  • Salar, H. C., Özçınar, H., Çolak, C., & Kitis, A. C. (2013). Online (virtual) exhibitions application in education. DESIDOC Journal of Library and Information Technology, 33(3). 176-182.
  • Sandelowski, M. (2010), What's in a name? Qualitative description revisited. Res. Nurs. Health, 33: 77-84. https://doi.org/10.1002/nur.20362
  • Schweibenz, W. (2004). Virtual museums. The Development of Virtual Museums, ICOM News Magazine, 3(3).
  • Sujarwo, & Tristanti, Dr. (2017). Out of school learning in study tour program for ımproving social competence students in Gembira Loka Zoo. 9th International Conference for Science Educators and Teachers. 718-722 https://doi.org/10.2991/icset-17.2017.119
  • Sungur T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri [The opinions of the prospective classroom teachers on the applications of virtual museum]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of the Faculty of Education], 19 (2), 652-666. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.46660-492112
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J., & Meisalo, V. (2006). Students' interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, 40(3), 124-129. https://doi.org/10.1080/00219266.2006.9656029
  • Uslu, Ö. (2008). İlköğretim ikinci kademesinde görsel sanatlar derslerinde müze ile eğitimin etkileşimli (interaktif) ortamda gerçekleştirilmesi [The realization of the museum education in the interactive medium in the primary education secont stage virsual arts classes] [Doctoral dissertation, Gazi University].
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersi Türk tarihinde yolculuk ünitesinde sanal müzelerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi [The effect of using virtual museum in “travel in history of Turkish” unit of primary education 7th grade social studies course on student’s academic success] [Master’s thesis, Gazi University].
  • Ünal, H., Kızılay E. & Hamalosmanoğlu, M. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen eğitiminde sanal müze kullanımına yönelik görüşleri [Opinions of pre-service science teachers on the use of virtual museums in science education]. Studies in Educational Research and Development, 6(1), 73-94.
  • Yener, D., Aksüt, P., Kiras, B., & Yener, Y. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim gezisi ve fen-teknoloji-toplum-çevre konusundaki görüşleri: “Müzede Bilim” örneği [Pre-service science teachers‘ opinions about science trip and science-technology-society-environment: The example of science in museum]. Başkent University Journal of Education, 5(2), 212-224.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Articles
Yazarlar

Bekir Güler 0000-0002-5713-4347

Ezgi Cengiz 0000-0002-3723-5714

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: Special Issue - Emerging Technologies and Technology Integration in Education

Kaynak Göster

APA Güler, B., & Cengiz, E. (2023). Students’ Opinions on the Use of Virtual Museums in Science Teaching. Research on Education and Psychology, 7(Special Issue), 55-73. https://doi.org/10.54535/rep.1254989

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"