Geleceğin yetişkinlerinin daha ilk yıllardan itibaren amaçlı ve nitelikli yetiştirilmeleri gerekmektedir. Çünkü toplumların geleceği, yetiştirdikleri genç nesillere bağlıdır. Ülkenin ekonomik ve sosyal açıdan gelişebilmesi ve çağdaşlaşma seviyesine ulaşabilmesi, bedensel ve zihinsel açıdan güçlü, sağlıklı ve yetenekli bireylerin varlığı ile olanak bulacaktır. Bu bağlamda insan faktörünün önemi oldukça fazladır. İnsan gücünün ise en üst düzeyde tutulabilmesinin gereğinin, insanın sağlık durumu ile ilgili olduğunu söylemek mümkündür. Sağlıklı yaşamak için, insanların düzenli ve dengeli beslenmeleri, yeteri kadar beslenmeleri ve olumlu beslenme alışkanlıklarını kazanmaları gerekir. Bunu sağlamak ilk önce ailelerin sorumluluğundadır. Özellikle çocukluk yıllarında beslenme konusunda gerekli eğitimin verilmesi gerekir. Beslenme konusunda okulların da etkili olacağı söylenebilir. Türkiye'de bazı okullarda beslenme saati uygulaması yapılmaktadır. Bu uygulamaya ilişkin öğretmenlerin görüşlerini almak önemlidir. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ilkokul öğrencilerine uygulanan beslenme saatlerine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma, Sakarya ilinde 2013-2014 öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmaya gönüllü olarak 15 sınıf öğretmeni katılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Soru formundan elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Bu araştırmada, katılımcıların çoğunluğunun, ilkokulda beslenme saatlerinin olmasına ilişkin olumlu, bazılarının ise beslenme saati uygulamasına karşı olumsuz görüş belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların genel olarak beslenme saati uygulamasının öğrencilerin motivasyonlarına etkisinin olacağı yönünde görüşler dile getirildiği görülmüştür. Araştırma sonunda beslenme konusunda hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen eğitiminde beslenme konusunda gerekli eğitimin verilmesi önerilmiştir.
Beslenme beslenme alışkanlıkları beslenme saati sınıf öğretmeni
From the first years on, the adults of the future need to be educated purposeful and qualified. Because the future of the societies depend on the rising generation they have brought up. That the country can develop in terms of economic and social aspect and reach the level of modernization will be possible with the existence of the powerful, healthy and talented individuals in terms of physical and mental. In this sense, the importance of the human factor is pretty much. It is possible to say that the necessity of being kept at the highest level of man power is related to the people's health status. To live healthy, people requires to have a balanced and regular diet, eat enough, and gain the habit of positive eating. Providing this is firstly responsibility of the families. It is needed to provide necessity training for eating habits especially in the childhood years. It can be said that the schools will also be effective about eating habits. In the schools of Turkey, eating time implementation is conducted. It is important to take the opinions of the teachers about this implementation. The aim of this study is to find out the opinions of primary school teachers about the eating time implemented to primary school students. This study has conducted in Sakarya, in 2013-2014 school year. 15 primary school teachers have participated in this study as volunteers. Open-ended questionnaire developed by the researchers has been used in collecting data. In the analysis of data obtained from the questionnaire, the descriptive analysis technique has been used. In this study, researchers has found out that the majority of participants have positive opinions about the eating time in the primary schools while the others have negative opinions about it. Additionally, it has been seen that the participants have generally mentioned that the eating time will have affects on the motivation of the students. At the end of the study, it has been suggested that the necessary training on nutrition should be provided in pre-service and in-service teacher training
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.