İlkokul ve ortaokul programlarının temelini kavram, beceri ve değer öğretimi oluşturur. İlkokul ve ortaokulda kavramlar her dersin içeriğine, öğrenme alanına ve sınıf düzeyine göre farklılaşmakla birlikte genel anlamda basitten karmaşığa, somuttan soyuta doğru bir gidiş söz konusudur. Soyut kavramların verilmesine üçüncü sınıftan itibaren başlanmakta ve beşinci sınıfla birlikte kültürle ilgili kavramlar yer almaktadır. Bu düzeyde kültürle ilgili birçok farklı kavramı ele almak mümkündür: Kültür, kültürel zenginlik, kültürel farklılık, kültürel unsurlar, çok kültürlülük gibi. Bu araştırma kapsamında ele alınacak kavram olan kültürel zenginlik, bir toplumun ürettiği düşünce, inanç, sanat, toplumsal kurumlardan oluşan kültürlerinin toplamıdır. Yani örfü, adeti, geleneği, göreneği, yemekleri, türküleri, manileri, destanları, tarihi turistik yerleri, müzeleri, düğünleri, giysileri vs....dir. Bu araştırmada, öğretmen adaylarının kültürel zenginlik farkındalıklarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesinde sınıf öğretmenliği anabilim dalı üçüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada, veriler 35 öğretmen adayına uygulanan ve altı 6 sorudan oluşan açık uçlu soru formu yoluyla toplanmıştır. Veriler icerik analizi yoluyla değerlendirilmiş, elde edilen sonuçlara göre öneriler getirilmiştir
Concepts, skills and values training constitute the basis of primary and secondary school programs. In primary and secondary schools, concepts vary from the content and the learning areas of each course and vary from grade levels; generally it’s s a move from simple to complex and from abstract to concrete. Abstract concepts is beginning to be given from the third class and with the fifth grade cultural concepts are located. At this level it is possible to handle many different concepts about culture: culture, cultural enrichment, cultural factors, multiculturalism etc. In this research, the concept of cultural enrichment that should be handled, is the sum of cultures consisting of the idea, belief, art and social institutions that generates from a society. In other words, it’s “customary, customs, traditions, customs, food, folk, mania, epic, historic sights, museums, wedding, clothing” etc. In this study, we aimed to determine the awareness of “Culturel Enrichment” of teachers candidates. This research has been conducted in 2014-2015 academic year with the 3th grade Primary School Teacher candidates in the Faculty of Education of Hacı Bektaş Veli University. In the research, qualitative research methods were used and data were collected through open-ended questionnaire consisting of six questions. The questionnaire was applied to 35 teacher candidates. Data were processed through content analysis, suggestions were made based on the results obtained
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.