Günümüzde bilgi iletişim teknolojilerinin giderek daha yoğun olarak kullanılması, insan yaşamını kolaylaştırmasının yanı sıra yeni problemleri de beraberinde getirmektedir. Sanal ortamlarda küçük düşürücü saldırı olarak tanımlanabilen siberzorbalık kavramı kötü amaçlı bilgi iletişim teknolojileri kullanımının ortaya çıkardığı başlıca sorunlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının siber zorba davranışlara ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim ve öğretim yılının birinci yarıyılında, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi‟nde öğrenim görmekte olan 6 kız, 6 erkek 12 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel araştırma süreçlerine uygun olarak desenlenen araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve veriler tümevarım analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda araştırmaların bulguları, i öğretmen adaylarının siberzorbalığa maruz kalma durumları ii öğretmen adaylarının siberzorbalık uygulama durumu iii öğretmen adaylarının siberzorbalığa uğrama durumunda hissettikleri iv öğretmen adaylarının siberzorbalığın azaltılması ya da önlenmesine ilişkin görüş ve önerileri olmak üzere dört ana temada toplanmıştır
Nowadays, the intensive use of knowledge communication technology is not only making human life easier, but also brings about new problems. The concept of cyberbullying, which has been known as humiliating attack in cyber areas reveals in the misuse of knowledge communication technology and encounters us as the main issues. The aim of this study is the analysis of the opinions of teacher trainees towards cyberbullying behaviours. The study group comprises 12 teacher trainees 6 female,6 males receiving education from Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, during the first semester of the academic year 2013-2014. Through this study, the semi structured interview was applied relevant to the figured qualitative research processes and datas were analysed by using the inductive method. The result of the finding from the analysis of obtained datas was collected into four main themes, following as i the situations of teacher trainees exposed to cyberbullying ii the practice context of teacher trainees to cyberbullying iii the feeling of teacher trainees faced to cyberbullying ıv the opinions and suggestions of teacher trainees towards to the decrease or precaution of cyberbullying
teacher trainee knowledge communication technology cyberbullying
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.