BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETİM ELEMANLARININ YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 2, 14 - 25, 01.01.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretimi çalışmalarını yürüten öğretim elemanlarının yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan materyaller hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma, durum çalışması deseniyle kurgulanmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış, betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesinde yabancılara Türkçe öğretimi çalışmaları yürüten 10 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmada geçerlik ve güvenirliği artırmak için uzman görüşüne başvurulmuş ve çalışma doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Öğretim elemanları, yabancılara Türkçe öğretiminde kullandıkları materyallerin çeşitliliği, avantajları, karşılaştıkları sorunlar, kullanım süreci ve yabancılara Türkçe öğretiminde materyal kullanımına yönelik öneriler hakkında görüş bildirmişlerdir. Araştırmadan elde edilen verilere göre, öğretim elemanlarının yabancılara Türkçe öğretiminde en çok kitap, bilgisayar, defter-kalem-silgi materyallerini kullandıkları ortaya çıkmıştır. Günümüzde yabancı dil öğretimi için çevrimiçi programların ve teknoloji destekli araçların kullanımı her geçen gün artmasına rağmen öğretim elemanlarının geleneksel sınıflarda en sık kullanılan araçlardan vazgeçememeleri onların teknoloji tabanlı materyalleri içselleştiremediklerini göstermektedir

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve İşitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Artuç, S. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Bilişimden Yararlanma: Paragraf Çalışmaları, International Journal of Language Education and Teaching, 1, 80-91.
  • Doğan, Y. (2014). Yabancılara Türkçe Kelime Öğretiminde Market Broşürlerinden Yararlanma, Journal of Language and Linguistic Studies, 10(1), 89-98.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Er, O.; Biçer, N. ve Bozkırlı, K. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Hacıömeroğlu, M .S. (2007). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Kiplik Öğretimi Üzerine Materyal Geliştirme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ilgar, M. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde E-Öğrenim Yoluyla Kelime Öğretimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İnan, C. (2006). Matematik Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Kullanma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 7, 47-56.
  • ISTE (2008). The Iste Nets and Performance İndicators For Teachers (NETS-T). Erişim Adresi: http://www.iste.org/standards/nets-for-teachers/netsfor-teachers-2008.aspx Erişim Tarihi: 11 Ocak 2012.
  • Kabakçı-Yurdakul, I. (2011). Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliklerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımları Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 397-408.
  • Kablan, Z.; Topan, B.; Erkan, B. (2013). Sınıf İçi Öğretimde Materyal Kullanımının Etkililik Düzeyi: Bir Meta- Analiz Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644.
  • Kara, D. (2009). Fransızca Öğretiminde İletişim Bilişim Teknolojilerinin Kullanılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kartal, E. (2005). Bilişim-İletişim Teknolojileri Ve Dil Öğretim Endüstrisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 4(4), 82-87. www.tojet.net/articles/4411.pdf (Erişim Tarihi: 01.02.2011).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). California : SAGE Publications.
  • Saran M. ve Seferoğlu G. (2010). Yabancı Dil Sözcük Öğreniminin Çoklu Ortam Cep Telefonu İletileri İle Desteklenmesi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 38, 252-266.
  • Susar-Kırmızı, F. ve Akkaya, N. (2009). Türkçe Öğretimi Programında Yaşanan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 42-54.
  • Sülükçü, Y. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde (Temel Seviye A1) Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirme ve Bunun Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, Y. (2010). Yabancı Dil Öğrenen Öğrencilerin Bilgisayardan Yararlanmalarına İlişkin Görüşleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 307-316.
  • Şengül, M. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Kullanımı. İçinde: Abdullah Şahin (Editör), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi -Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler-. (Sayfa: 227-249), Ankara: Pegem Akademi.
  • Yanpar-Yelken, T. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2014). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Opinions of Lecturers About The Materials Used in Teaching Turkish For Foreigners

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 2, 14 - 25, 01.01.2015

Öz

The purpose of this research is to identify the opinions of lecturers about materials used in teaching Turkish for foreigners. The resaerch was built on case study. Data, in which qualitative research techniques were used, were collected through semi-structured interview form and analyzed by descriptive analysis. The sample consisted of 10 lecturers teaching Turkish for foreigners at Nevsehir Haci Bektas Veli University. In order to increase validity and reliability, expert opinions and direct citations were used. Lecturers declared about the variety and usage of teaching materials, advantages, problems and usage process. Research findings indicated that lecturers mostly used books, computer and notebook-pencil-eraser. Although nowadays the usage of online translation programs and technology based tools has increased, it shows that the lecturers’ not being able to abandon the usage of the mostly used tools in their traditional classes is their lackness of internalizing the technological materials

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve İşitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Artuç, S. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Bilişimden Yararlanma: Paragraf Çalışmaları, International Journal of Language Education and Teaching, 1, 80-91.
  • Doğan, Y. (2014). Yabancılara Türkçe Kelime Öğretiminde Market Broşürlerinden Yararlanma, Journal of Language and Linguistic Studies, 10(1), 89-98.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Er, O.; Biçer, N. ve Bozkırlı, K. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Hacıömeroğlu, M .S. (2007). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Kiplik Öğretimi Üzerine Materyal Geliştirme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ilgar, M. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde E-Öğrenim Yoluyla Kelime Öğretimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İnan, C. (2006). Matematik Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Kullanma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 7, 47-56.
  • ISTE (2008). The Iste Nets and Performance İndicators For Teachers (NETS-T). Erişim Adresi: http://www.iste.org/standards/nets-for-teachers/netsfor-teachers-2008.aspx Erişim Tarihi: 11 Ocak 2012.
  • Kabakçı-Yurdakul, I. (2011). Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliklerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımları Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 397-408.
  • Kablan, Z.; Topan, B.; Erkan, B. (2013). Sınıf İçi Öğretimde Materyal Kullanımının Etkililik Düzeyi: Bir Meta- Analiz Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644.
  • Kara, D. (2009). Fransızca Öğretiminde İletişim Bilişim Teknolojilerinin Kullanılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kartal, E. (2005). Bilişim-İletişim Teknolojileri Ve Dil Öğretim Endüstrisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 4(4), 82-87. www.tojet.net/articles/4411.pdf (Erişim Tarihi: 01.02.2011).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). California : SAGE Publications.
  • Saran M. ve Seferoğlu G. (2010). Yabancı Dil Sözcük Öğreniminin Çoklu Ortam Cep Telefonu İletileri İle Desteklenmesi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 38, 252-266.
  • Susar-Kırmızı, F. ve Akkaya, N. (2009). Türkçe Öğretimi Programında Yaşanan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 42-54.
  • Sülükçü, Y. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde (Temel Seviye A1) Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirme ve Bunun Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, Y. (2010). Yabancı Dil Öğrenen Öğrencilerin Bilgisayardan Yararlanmalarına İlişkin Görüşleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 307-316.
  • Şengül, M. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Kullanımı. İçinde: Abdullah Şahin (Editör), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi -Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler-. (Sayfa: 227-249), Ankara: Pegem Akademi.
  • Yanpar-Yelken, T. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2014). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Şengül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE K. Şengül, “ÖĞRETİM ELEMANLARININ YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN MATERYALLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, Researcher, c. 3, sy. 2, ss. 14–25, 2015.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.