Bu çalışmada, “Sınıf Öğretmenlerinin İlk Yardım Konusundaki Öz Güven Düzeylerinin Belirlenmesi” amaçlanmıştır. Tarama survey modeli ile gerçekleştirilen çalışmada, kullanılan ölçme aracı araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Geliştirilen anketin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı; 0.88 olarak bulunmuştur. Örneklem, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden tabakalı amaçsal örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma örneklemini, 2014-2015 ve 2015-2016 eğitim öğretim yılı Niğde il merkezi, ilçeler ve köylerde görev yapan 112’si kadın, 38’i erkek; toplam 150 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre, çalışmaya katılan öğretmenlerin sadece %1,3’ünün okulunda görevli sağlık personeli olduğu, büyük çoğunluğunun okulunda ecza dolabı olduğu %93,7 , ancak ecza dolabı olmayan okulların da %6,7 bulunduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin ilk yardım konusunda öz güven düzeylerinin düşük olduğu, ayrıca ilk yardım konusundaki öz güven düzeylerinin yaş, öğretmenlik görev süresi, ilk yardım ile ilgili hizmet içi eğitim almış olma durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmenlerin %82,7’si ilk yardım ile ilgili eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Bu çerçevede verilecek eğitimlerin yalnızca teorik bilgiyle sınırlı kalmaması, alan uzmanlarının katkılarıyla gerçekleştirilecek uygulamalarla desteklenmesi sonucunda öğretmenlerin ilk yardım konusundaki öz güven düzeylerinin artacağı düşünülmektedir.
The purpose of this study, is that Determination on Primary Teachers’ Self-Confidence Level on FirstAid Subject. This paper was carried out by scanning survey model. Measuring tool which was used in this research was developed by the researchers. Cronbach Alpha internal consistency coefficients of survey was found to be 0.88. The sample size is determined by purposeful stratified sampling method. The study sample consisted 112 teachers who participated in this study were female, 38 were male, total 150 primary school teachers who are working in province, district and village of Nigde during 2014-2015 and 2015-2016 educational year. According to the obtained results, only 1.3% of the teachers participating in the study was determined that they are medical staff in the school. It have been identified that there was a medicine cabinet in the majority of teachers' school. But there isn't a medicine cabinet in some schools. Findings showed that the teachers have low levels of self-confidence in first aid. There was determined that no significant difference of primary school teachers' self confidence according to circumstance like teacher duty period and have obtained service training with the first-aid status. 82.7% of teachers said that they also wanted to get involved in research related to first aid training. In this context, Inservice training should not be limited to theoritical knowledge and must be supported with application will be held with the support of experts. It is believed that this applications will increase the confidence level of the teachers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.