BibTex RIS Kaynak Göster

5.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE SORUNLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: BİR KÖY OKULU ÖRNEĞİ

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 30, 01.01.2016

Öz

Artan çevre sorunları karşısında etkili bir çevre eğitiminin önemi de gün geçtikçe artmaktadır. Etkili bir çevre eğitimi için küçük yaşlardan itibaren bireylerin çevre sorunlarına ilişkin mevcut görüşlerinin bilinmesi, daha sonraki öğrenim sürecinde izlenecek olan eğitimin şekillenmesinde önemli bir rol oynayacaktır. İlkokuldan ortaokula geçiş sürecinde bulunan 5.sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüşlerinin saptanmasının amaçlandığı bu çalışma, bütüncül tek durum deseninde nitel bir araştırmadır. Çalışmada görüşme yöntemi yoluyla Aksaray İli’ne bağlı bir köy okulunda öğrenim görmekte olan 17 öğrencinin görüşleri alınmıştır. Görüşmelerde öğrencilerden yaşadıkları köy, ülke ve dünyadaki çevre sorunlarının neler olduğunu belirtmeleri istenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgulardan hareketle sonuç olarak öğrencilerin çevre sorunlarını daha çok yerel düzeyde açıkladıkları, görüşlerinin genellikle hava, su ve toprak kirliliği gibi yakın çevrelerinde gözlenebilen sorunlar etrafında toplandığı görülmüştür. Çalışmada ulaşılan sonuçların, özellikle köy okullarında görev yapacak ve yapmakta olan öğretmenlere etkili bir çevre eğitimine ilişkin planlamalarında yol göstereceği düşünülmektedir

Kaynakça

  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 105-122.
  • Bozkurt, O. ve Cansüngü-Koray, Ö. (2002). İlk öğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çabuk B., ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189- 198.
  • Ersoy, A. F. ve Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109.
  • Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2011). Kırsal kesimde yaşayan ilköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi ve çevre sorunlarına yönelik görüşleri, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 102-115.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) öğretim programı, Ankara.
  • Özdemir-Özden, D. ve Özden, M. (2015). Çevre sorunlarına ilişkin öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine ilköğretim okullarının duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83-92.
  • Uluçınar-Sağır, Ş., Aslan, O. ve Cansaran, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(2), 496-511.
  • Yangın, S. ve Filik-İşçen, C. (2013). Çevre eğitimi: Mevcut durum ve yaşanan sorunlar (recep tayyip erdoğan üniversitesi ve eskişehir osmangazi üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 131-150.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

THE FIFTH-GRADERS’ OPINIONS ABOUT ENVIRONMENTAL PROBLEMS: A CASE OF A SCHOOL VILLAGE

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 30, 01.01.2016

Öz

Due to acceleration in environmental problems, the importance attached to environmental education is increasing. For an effective environmental education to be provided, students’ opinions about environmental problems should be revealed starting from early ages and these opinions may play an important role in the shaping of the future instructional process to be followed. In this regard, the purpose of this qualitative study employing an integrated single case design is to determine the fifth grade students’ opinions about environmental problems. Within the context of the study, the opinions of 17 fifth graders attending a village school of the city of Aksaray were collected by means of interviews. During the interviews, the students were asked to state their opinions about the environmental problems in the village, the country and the world in which they are living. In the analysis of the collected data, the content analysis method was employed. The results of the analysis showed that the students conceive the environmental problems mostly at the local level and their opinions are gathered around problems that can be observed in their close environments such as air, water and land pollution. The findings of the current study are believed to offer guidance for novice teachers working especially in village schools in the planning of an effective environmental education

Kaynakça

  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 105-122.
  • Bozkurt, O. ve Cansüngü-Koray, Ö. (2002). İlk öğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çabuk B., ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189- 198.
  • Ersoy, A. F. ve Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96-109.
  • Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2011). Kırsal kesimde yaşayan ilköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi ve çevre sorunlarına yönelik görüşleri, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 102-115.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) öğretim programı, Ankara.
  • Özdemir-Özden, D. ve Özden, M. (2015). Çevre sorunlarına ilişkin öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine ilköğretim okullarının duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83-92.
  • Uluçınar-Sağır, Ş., Aslan, O. ve Cansaran, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(2), 496-511.
  • Yangın, S. ve Filik-İşçen, C. (2013). Çevre eğitimi: Mevcut durum ve yaşanan sorunlar (recep tayyip erdoğan üniversitesi ve eskişehir osmangazi üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 131-150.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hamdullah Erol Bu kişi benim

Naim Uzun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE H. Erol ve N. Uzun, “5.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE SORUNLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: BİR KÖY OKULU ÖRNEĞİ”, Researcher, c. 4, sy. 1, ss. 16–30, 2016.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.