Günümüzde yaşamın hemen her alanında sürdürülebilirlik bir amaç veya ilke olarak karşımıza çıkmaktadır. Sürdürülebilirlik anlayışının bireyler tarafından benimsenmesi ve içselleştirilmesi önem taşımaktadır. Bu anlayışın bireylere kazandırılması konusunda sosyal bilgiler vb. derslere büyük görevler düşmektedir. Farklı ülkelerin sosyal bilgiler kapsamındaki öğretim programları incelendiğinde; doğal kaynakların kullanımı ve sürdürülebilirlik konusuna geniş bir yer verdikleri görülmektedir. Bu bağlamda ülkemizde yürürlükte olan Sosyal Bilgiler 4-5.sınıf programı ve ders kitaplarının bu kavram açısından ele alınıp incelenmesi önem taşımaktadır. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler 4-5.sınıf programı ve ders kitaplarını sürdürülebilirlik kavramı açısından değerlendirmek ve bir durum tespiti yapabilmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sosyal Bilgiler 4-5.sınıf Programı, Sosyal Bilgiler-4 Ders ve Öğrenci Çalışma Kitabı MEB Yayınları ve Sosyal Bilgiler-5 Öğrenci Ders ve Çalışma Kitabı MEB Yayınları oluşturmaktadır. Veriler “doküman incelemesi” yöntemiyle elde edilmiştir. Dokümanlar bilgisayar ve internet kullanılarak elektronik bir formatta elde edilmiştir. Dokümanlara Milli Eğitim Bakanlığı’nın resmi internet sitesinden ulaşılmıştır. Verilerin analizinde, bir nitel araştırma tekniği olan betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Veriler araştırma sorularının ortaya koyduğu temalara göre düzenlenmiştir. Özellikle sürdürülebilirlik kavramının ekonomi, toplum, çevre ve kültür boyutları üzerinde durulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak şu sonuçlara ulaşılmıştır: Sosyal Bilgiler 4-5. sınıf programı ile ders ve öğrenci çalışma kitaplarında doğrudan sürdürülebilirlik kavramına yer verilmemiştir ancak dolaylı olarak bu kavrama ilişkin ögelere yer verildiği söylenebilir
Nowadays, we encounter the concept of sustainability as an objective or a principle in almost every field of life. It is important for individuals to adopt and internalize the understanding of sustainability. The course of Social Studies and such courses have significant responsibility in giving individuals the insight of sustainability. Examining the curricula for Social Studies of various countries, it is observed that they give great importance to the use of natural resources, and sustainability. Within this context, it is important to examine the current Social Studies curricula and textbooks for grades 4 and 5 in terms of this concept. From this point of view, the purpose of this study is to assess the Social Studies curricula and textbooks for grades 4 and 5 in terms of the concept of sustainability, and to identify the current case. In the study, qualitative research method was used. The study group was composed of the Social Studies Curricula for Grades 4 and 5, Social Studies–4 Coursebook and Workbook Ministry of National Education Publications , and Social Studies-5 Coursebook and Workbook Ministry of National Education Publications . The data were obtained through the method of ‘’document review.’’ The documents were obtained in a digital format through using computer and the Internet. The documents were obtained via the official website of the Ministry of National Education. In analyzing the data, the descriptive analysis method, one of the qualitative research techniques, was used. The data were organized by the themes suggested by the research questions. Particularly, the economic, social, environmental and cultural aspects of the concept of sustainability were emphasized. These conclusions were reached through the data obtained in the study: the concept of sustainability was not directly addressed in the Social Studies curricula and coursebooks and workbooks for grades 4 and 5, but it could be suggested that there were some elements regarding this concept indirectly
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1 |