BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kullanımına Yönelik Görüşleri ve Kullanım Yeterlilikleri

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 75 - 90, 01.01.2017

Öz

Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının ilkokul fen bilimleri derslerinde mikroskop kullanımının gerekliliğine, kullanım amaçlarına ve alanlarına ilişkin görüşleri ile mikroskop kullanımındaki yeterliliklerini belirleme amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarından oluşan bir süreç izlenmiş ve araştırmacılar tarafından hazırlanan anket ve görüşme formu ile veriler toplamıştır. Veri toplanan çalışma grupları, çalışmanın nicel bölümü için 216, nitel bölümü için ise 80 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizleri sonucunda; katılımcıların büyük çoğunluğunun mikroskobun ilkokul fen eğitiminde kullanımının gerekli olduğu düşüncesine katıldığı ile yine mikroskobun kullanılma amaçlarını doğru belirlediği saptanmıştır. Fakat diğer taraftan, katılımcıların sadece yarıya yakının bu aracın ilkokulda hangi alanlarda kullanıldığını bildiği ve mikroskop kullanma yeterliliğine sahip olduğu da belirlenmiştir. Ayrıca lisans programının ilk ve ikinci yıllarında öğrenim gören katılımcıların hiç biri gerekli mikroskop yeterliliğini gösterememiştir

Kaynakça

  • Akyıldız, T., Aydoğdu, C. & Özdemir Şimşek, P. (2012) Fen ve teknoloji öğretim programının laboratuvar kullanma becerisi kazandırma yeterliliği hakkında öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012. Niğde Üniversitesi. Niğde.
  • Altunoğlu, B. D. & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Aydın, S. & Çakıroğlu, J. (2010). Teachers’ views related to the new science and technology curriculum: Ankara case. Elementary Education Online, 9 (1), 301-315.
  • Benzer, E. & Demir, S. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 1-21.
  • Çetin, G., Bayboz, Ö. & Harman, Ö. (2014). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kısımları ve kullanımı hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 201- 208.
  • Dikmenli, M., Türkmen, L. & Çardak, O. (2002). Üniversite öğrencilerinin biyoloji laboratuvarlarında mikroskop çalışmaları ile ilgili alternatif kavramları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül 2002. ODTÜ. Ankara.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 615-636.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E. & Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. İzmir: Dinazor Kitapevi.
  • Güneş, T. (2016). Fen bilgisi laboratuvar deneyleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aktaş, M. & Aksu, Ö. (2013). Determining cognitive structures and alternative conceptions on the concept of reproduction (the case of pre-service biology teachers). Creative Education, 4 (9), 572-587.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayını.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (3), 42-56.
  • Soylu, H. (2004). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekin, S., Uluçınar Sağır, S. & Karamustafaoglu, S. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları-ı dersi kazanımlarının kimya deneyleri açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 163-174.
  • Uzel, N., Diken, E. H., Yılmaz, M. & Gül, A. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanımında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların nedenlerinin belirlenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27- 29 Nisan 2011. Antalya.
  • Yayla, G. & Hançer, A. H. (2011). Fen bilgisi öğretim programında yer alan bilimsel süreç becerileri kazanımlarına yönelik öğretmenler tarafından yapılan çalışmaların incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 Nisan 2011. Antalya.
  • Yeşilyurt, S. (2004). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adayları ile lise öğrencilerinin biyoloji laboratuvarlarında mikroskop çalışmalarına dair bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 83-103.
  • Yeşilyurt, S. (2005). Biyoloji eğitimi öğrencilerinin biyoloji laboratuvarında karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 88-96.
  • Yıldırım A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Researcher: Social Science Studies

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 75 - 90, 01.01.2017

Öz

In this study, it was aimed to determine the necessity of the use of microscope in the primary school science courses, the opinions about the usage purposes and areas and the sufficiency of using the microscope. For this purpose, a process consisting of qualitative and quantitative research approaches has been followed. The data are collected with the questionnaire and interview form prepared by the researchers. The study groups consisted of 216 teacher candidates for the quantitative part of the study and 80 teacher candidates for the qualitative part. As a result of the analyzes of the data; it was determined that the vast majority of the participants agreed that the use of microscopy in primary school science education was necessary and determined that the usage purposes of microscope correctly. It was also determined that only half of the participants knew this vehicle was used in which areas primary school and had sufficiency of using a microscope. In addition, none of the participants in the first and second years of the undergraduate program could demonstrate the required microscopic competence.

Kaynakça

  • Akyıldız, T., Aydoğdu, C. & Özdemir Şimşek, P. (2012) Fen ve teknoloji öğretim programının laboratuvar kullanma becerisi kazandırma yeterliliği hakkında öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012. Niğde Üniversitesi. Niğde.
  • Altunoğlu, B. D. & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Aydın, S. & Çakıroğlu, J. (2010). Teachers’ views related to the new science and technology curriculum: Ankara case. Elementary Education Online, 9 (1), 301-315.
  • Benzer, E. & Demir, S. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 1-21.
  • Çetin, G., Bayboz, Ö. & Harman, Ö. (2014). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kısımları ve kullanımı hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 201- 208.
  • Dikmenli, M., Türkmen, L. & Çardak, O. (2002). Üniversite öğrencilerinin biyoloji laboratuvarlarında mikroskop çalışmaları ile ilgili alternatif kavramları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül 2002. ODTÜ. Ankara.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 615-636.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E. & Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. İzmir: Dinazor Kitapevi.
  • Güneş, T. (2016). Fen bilgisi laboratuvar deneyleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aktaş, M. & Aksu, Ö. (2013). Determining cognitive structures and alternative conceptions on the concept of reproduction (the case of pre-service biology teachers). Creative Education, 4 (9), 572-587.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayını.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (3), 42-56.
  • Soylu, H. (2004). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekin, S., Uluçınar Sağır, S. & Karamustafaoglu, S. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları-ı dersi kazanımlarının kimya deneyleri açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 163-174.
  • Uzel, N., Diken, E. H., Yılmaz, M. & Gül, A. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanımında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların nedenlerinin belirlenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27- 29 Nisan 2011. Antalya.
  • Yayla, G. & Hançer, A. H. (2011). Fen bilgisi öğretim programında yer alan bilimsel süreç becerileri kazanımlarına yönelik öğretmenler tarafından yapılan çalışmaların incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 Nisan 2011. Antalya.
  • Yeşilyurt, S. (2004). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adayları ile lise öğrencilerinin biyoloji laboratuvarlarında mikroskop çalışmalarına dair bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 83-103.
  • Yeşilyurt, S. (2005). Biyoloji eğitimi öğrencilerinin biyoloji laboratuvarında karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 88-96.
  • Yıldırım A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kullanım Yeterlilikleri Bu kişi benim

Barış Çaycı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE K. Yeterlilikleri ve B. Çaycı, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kullanımına Yönelik Görüşleri ve Kullanım Yeterlilikleri”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 75–90, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.