Bu araştırmanın amacı, Pedagojik Formasyon Sertifika Eğitim Programı ’na katılan öğretmen adaylarının tercih ettikleri sınıfta disiplin uygulama modellerinin belirlenmesidir. Çalışma için araştırma amacına uygun olarak nicel araştırma modelleri içerisinde yer alan tarama araştırması modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2012-2013 eğitim öğretim yılında, Mimar Sinan Üniversitesi bünyesinde yürütülen Pedagojik Formasyon Sertifika Eğitim Programı’na devam eden 182 öğretmen adayı üzerinden toplanmıştır. Araştırmaya toplam 182 öğretmen adayı katılmış olup, yüzde 71.4’ü kız 130 , yüzde 28.6’sı 52 ise erkektir. Öğretmen adaylarının yüzde 21.4’ünün 0-1 yıl deneyimi, yüzde 18.7’sinin 1-5 yıl deneyimi, yüzde 15.9’unun 5-10 yıl deneyimi ve yüzde 13.2’sinin ise 10 yıldan fazla deneyimi bulunmaktadır. Araştırmada veri toplamak için, araştırmacı tarafından hazırlanan bir form oluşturulmuştur. Bu formda branş, cinsiyet, sınıf deneyimi, disiplin uygulama modeli tercihi ve modeli neden tercih ettiklerini içeren çoktan seçmeli sorular yer almaktadır. Araştırma kapsamında değişkenlere ait sıklık ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adayları en çok % 29.3 Ginot modeli tercih etmiş olup, bunu sırasıyla sorumluluğa dayalı sınıf yönetim modeli %24.5 , güvengen davranış modeli %20.1 , davranış değiştirme modeli %14.7 ve ussal sonuçlar modeli %11.4 izlemektedir. Öğretmen adaylarının tercih ettikleri disiplin uygulama modeli sınıf tecrübelerine göre farklılık göstermektedir. Davranış değiştirme modeli en çok 10 yıl ve üzeri deneyime sahip olanlar %37.5 en az ise okul deneyimi olmayanlar %7.1 tarafından tercih edilmiştir. Ussal sonuçlar modeli, en çok deneyimi olmayanlar %16.1 ve 0-1 yıl deneyimi olanlar %17.9 tarafından tercih edilmiş olup, tecrübe artıkça tercih edilme yüzdeleri düşmektedir. Ginot modeli de, en çok deneyimi olmayanlar %37.5 tarafından tercih edilmekte olup deneyim arttıkça tercih edilme yüzdesi düşmektedir
The purpose of this research is to determine preferred in-class discipline practice models of preservice teachers, attending to the Pedagogical Formation Certificate Program. Aligned with the purpose of the study, a survey research model which is a quantitative research model was used. The research data were collected from 182 preservice teachers who were attending to the Pedagogical Formation Certificate Program in Mimar Sinan University in 2012-2013 academic year. Of the 182 preservice teachers participated in the research, 71.4% were females 130 and 28.6% 52 were males. 21.4 percent of preservice teachers have 0-1 years experience, 18.7 percent have 1-5 years experience, 15.9 percent have 5-10 years experience and 13.2 percent have more than 10 years experience. In order to, collect data, a form prepared by the researcher was employed. This form included multiple-choice questions such as, the reason for choosing their branch, gender, classroom experience, discipline practice model and the reason for choosing the model. The frequency and percentage distributions of the variables, within the scope of the research., were calculated. According to the findings of the research, the preservice teachers preferred the Ginot model 29.3% , followed by the social discipline model 24.5% assertive discipline model 20.1% , behavioral change model 14.7% and logic model 11.4% . The disciplinary practice model of preservice teachers differed according to the class experience. The behavior modification model was mostly chosen by participants having 10 years or more classroom experience 37.5% and at least by participants having no school experience 7.1% . The rational outcome model was preferred by those with the least experience 16.1% and those with 0-1 years experience 17.9% , and the percentages of preference decreased as the years of classroom experience becomes longer. The Ginot model is also preferred by those with the least experience 37.5% , and as the experience increases, the percentage of preference decreases
classroom management classroom management discipline preservice teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.