BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation of CEIT Students’ Opinions On Their Internet Addiction In Terms of Several Variables

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 449 - 465, 01.01.2017

Öz

The aim of this study is to investigate internet addiction levels of the students of Computer Education and Instructional Technologies CEIT department in terms of several variables.Study group includes first, second, third and fourth graders enrolled at the department of CEIT in Fırat University in 2013-2014 academic year. Quantitative data were collected by using Internet Addiction Scale developed by Young 1998 and adapted into Turkish by Bayraktar 2001 . It is a six-point Likert type scale and includes 20 items. Qualitative data were collected with a semistructured interview form including six questions developed by the researchers. There are totally 234 students, 109 males and 125 females. Study results revealed that students’ internet addictions changed in terms of time spent on internet, internet use aim variables

Kaynakça

  • Ayas, T. veHorzum, M.B.(2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Ayhan, B. ve Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da üniversite gençliği ve internet: bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. Bilig, 48, 13-40.
  • Balta, Ö.Ç. veHorzum, M.B. (2008). Web tabanlı öğretim ortamındaki öğrencilerin internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 205.
  • Caplan, S. E. (2002). Problematic internet useandpsychosocialwell-being: development of a theory- basedcognitive–behavioralmeasurementinstrument. Computers in Human Behavior, , 553-575.
  • Çelik, A., Çelen, F.K. ve Seferoğlu, S.S. (2014, Şubat). Ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Paperpresented at the Akademik Bilişim, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Demirel, Ö. veAltun, E. (Eds.) (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, Pegem Yayıncılık.
  • Eldeleklioğlu, J. ve Batık, M.V. (2013). Akademik başarı, internette kalınan süre, yalnızlık ve utangaçlığın internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.
  • Fuat, N. ve Him, T. (2013, May). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım durumları ve saldırganlık düzeyleri arasındaki korelasyon: gaü psikoloji ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinde internet kaynaklı tutum değişiklikleri. Paperpresented at the II. International Conference on Communication, Media, Technologyand Design, Famagusta, North Cyprus.
  • Ferraro, G.,Caci, B., D’amico, A. veBlasi, M.D. (2007). Internet addictiondisorder: an Italianstudy. http://www.researchgate.net/publication/6355016_Internet_addiction_disorder_an_Italian_st udy adresinden alınmıştır.
  • Harasim, L. (eds.). (1990). Online education: perspectives on a newenvironment. New York: Praeger.
  • İşman, A. (2008).Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Pegem Akademi.
  • Kalkan, M. ve Kaygusuz, C. (Ed.) (2013). Internet bağımlılığı sorunlar ve çözümler. Anı Yayıncılık.
  • Karaman, M.K. ve Kurtoğlu, M. (2009, Şubat) Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşler. Paperpresented ar the XI. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lee, M-S.,Ko, Y-H., Song, H-S., Kwon, K.-H., Lee, H-S., Nam, M. veJung, I-K., (2007). Characteristics of internet use in relationtogamegenre in koreanadolescents. Cyberpsychology&Behavior. 10(2), 278-285. 20.06.2014 tarihinde http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cpb.2006.9958 adresinden alınmıştır.
  • Nalwa, K. veAnand, A. P. (2003) Internet addiction in students: a cause of concern. CyberPsychology&Behavior, 6 (6), 653-656.
  • Niess, M. L. (2005). preparingteacherstoteachscienceandmathematicswithtechnology: developing a technologypedagogicalcontentknowledge. TeachingandTeacherEducation: An International Journal of ResearchandStudies, S:21/5, s.509-523.
  • Oğuz, B.,Zayim, N., Özel, D. ve Saka, O. (2008, Ocak). Tıp öğrencilerinin internette bilişsel durumları. Paperpresented at the Akademik Bilişim, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • TDK, Güncel Türkçe Sözlük, 20.06.2016 tarihinde www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • TUIK. (2015). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanımı araştırması. Türkiye İstatistik Kurumu, 19.06.2014 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660 adresinden alınmıştır.
  • Yalçın, N. (2006, Şubat). Interneti doğru kullanıyor muyuz? Internet bağımlısı mıyız? Çocuklarımız ve gençlerimiz risk altında mı?Paperpresented at theIV Akademik Bilişim, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, E.,Şahin, Y.L., Haseski, H. İ. ve Erol, O. (2014). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-144.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M.B.(2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.
  • Yoo, H.J.,Cho, S.C., Ha, J., Yune, S.K., Kim, S.J., Hwang, J., Chung, A., Sung, Y.H. veLyoo, I.K. (2004). Attentiondeficithyperactivitysymptomsand internet addiction. PsychiatryandClinicalNeurosciences, 58, 487–494. 20.06.2014 tarihinde http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1819.2004.01290.x/pdf adresinden alınmıştır.
  • Young, K. S. (1996). Internet addiction: Theemergence of a newclinicaldisorder. Cyberpsychology ve Behavior, 3, 237-244

BÖTE Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeylerine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 449 - 465, 01.01.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitimöğretim yılında Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenimine devam eden BÖTE Bölümü 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veriler Young 1998 tarafından geliştirilen ve Bayraktar 2001 tarafından Türkçeye uyarlanan İnternet Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek altılı Likert tipindedir ve 20 maddeden oluşmaktadır. Nitel veriler ise araştırmacılar tarafından oluşturulan ve 6 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada 109 erkek ve 125 kadın olmak üzere toplam 234 öğrenci yer almaktadır. Öğrencilerin internet bağımlılıklarının internette geçirilen süre ve internet kullanma amacının çeşitlenmesi değişkenine göre değiştiği belirlenmiştir

Kaynakça

  • Ayas, T. veHorzum, M.B.(2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Ayhan, B. ve Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da üniversite gençliği ve internet: bir kullanımlar ve doyumlar araştırması. Bilig, 48, 13-40.
  • Balta, Ö.Ç. veHorzum, M.B. (2008). Web tabanlı öğretim ortamındaki öğrencilerin internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 205.
  • Caplan, S. E. (2002). Problematic internet useandpsychosocialwell-being: development of a theory- basedcognitive–behavioralmeasurementinstrument. Computers in Human Behavior, , 553-575.
  • Çelik, A., Çelen, F.K. ve Seferoğlu, S.S. (2014, Şubat). Ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Paperpresented at the Akademik Bilişim, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Demirel, Ö. veAltun, E. (Eds.) (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, Pegem Yayıncılık.
  • Eldeleklioğlu, J. ve Batık, M.V. (2013). Akademik başarı, internette kalınan süre, yalnızlık ve utangaçlığın internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.
  • Fuat, N. ve Him, T. (2013, May). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım durumları ve saldırganlık düzeyleri arasındaki korelasyon: gaü psikoloji ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinde internet kaynaklı tutum değişiklikleri. Paperpresented at the II. International Conference on Communication, Media, Technologyand Design, Famagusta, North Cyprus.
  • Ferraro, G.,Caci, B., D’amico, A. veBlasi, M.D. (2007). Internet addictiondisorder: an Italianstudy. http://www.researchgate.net/publication/6355016_Internet_addiction_disorder_an_Italian_st udy adresinden alınmıştır.
  • Harasim, L. (eds.). (1990). Online education: perspectives on a newenvironment. New York: Praeger.
  • İşman, A. (2008).Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Pegem Akademi.
  • Kalkan, M. ve Kaygusuz, C. (Ed.) (2013). Internet bağımlılığı sorunlar ve çözümler. Anı Yayıncılık.
  • Karaman, M.K. ve Kurtoğlu, M. (2009, Şubat) Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşler. Paperpresented ar the XI. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lee, M-S.,Ko, Y-H., Song, H-S., Kwon, K.-H., Lee, H-S., Nam, M. veJung, I-K., (2007). Characteristics of internet use in relationtogamegenre in koreanadolescents. Cyberpsychology&Behavior. 10(2), 278-285. 20.06.2014 tarihinde http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cpb.2006.9958 adresinden alınmıştır.
  • Nalwa, K. veAnand, A. P. (2003) Internet addiction in students: a cause of concern. CyberPsychology&Behavior, 6 (6), 653-656.
  • Niess, M. L. (2005). preparingteacherstoteachscienceandmathematicswithtechnology: developing a technologypedagogicalcontentknowledge. TeachingandTeacherEducation: An International Journal of ResearchandStudies, S:21/5, s.509-523.
  • Oğuz, B.,Zayim, N., Özel, D. ve Saka, O. (2008, Ocak). Tıp öğrencilerinin internette bilişsel durumları. Paperpresented at the Akademik Bilişim, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • TDK, Güncel Türkçe Sözlük, 20.06.2016 tarihinde www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • TUIK. (2015). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanımı araştırması. Türkiye İstatistik Kurumu, 19.06.2014 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660 adresinden alınmıştır.
  • Yalçın, N. (2006, Şubat). Interneti doğru kullanıyor muyuz? Internet bağımlısı mıyız? Çocuklarımız ve gençlerimiz risk altında mı?Paperpresented at theIV Akademik Bilişim, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, E.,Şahin, Y.L., Haseski, H. İ. ve Erol, O. (2014). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-144.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M.B.(2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.
  • Yoo, H.J.,Cho, S.C., Ha, J., Yune, S.K., Kim, S.J., Hwang, J., Chung, A., Sung, Y.H. veLyoo, I.K. (2004). Attentiondeficithyperactivitysymptomsand internet addiction. PsychiatryandClinicalNeurosciences, 58, 487–494. 20.06.2014 tarihinde http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1819.2004.01290.x/pdf adresinden alınmıştır.
  • Young, K. S. (1996). Internet addiction: Theemergence of a newclinicaldisorder. Cyberpsychology ve Behavior, 3, 237-244
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Nuri Gömleksiz Bu kişi benim

Ayşe Ülkü Kan Bu kişi benim

Emine Kübra Pullu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE M. N. Gömleksiz, A. Ü. Kan, ve E. K. Pullu, “BÖTE Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeylerine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 449–465, 2017.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.