Bu araştırmanın amacı Iğdır Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik algılarını analiz etmek ve bu algıların hangi değişkenlere göre farklılık gösterdiğini ortaya koymaktır. Araştırma, üniversite öğrencilerinin girişimcilik algılarını belirlemek amacıyla yapıldığından, tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Yılmaz ve Sünbül 2009 tarafından geliştirilen ‘Üniversite Öğrencileri Girişimcilik Ölçeği’ ve araştırmacı tarafından eklenen kişisel bilgi formu, tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 350 öğrenciye, sınıflara girilerek ve kendilerine gerekli açıklamalar yapılıp onayları alınarak uygulanmıştır. Her sınıftaki uygulama yaklaşık 20-25 dakika sürmüştür. Analize uygun olduğu görülen 287 form değerlendirmeye alınmıştır. Analizler sonucunda Iğdır Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik düzeyi “Yüksek Girişimcilik” olarak tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine bakıldığında erkek öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Fakülte değişkenine göre ise İlahiyat Fakültesi öğrencileri aleyhine anlamlı bir fark bulunmuştur. Sınıf değişkeni açısından ise anlamlı bir fark bulunamamıştır
The aim of this research is to analyze the perceptions of entrepreneurship of the students of Iğdır University and to reveal according to which variables these perceptions differ. The research is a descriptive study in the screening model as it has been done to determine the entrepreneurial perceptions of university students. Entrepreneurship Scale' developed by Yilmaz and Sünbül 2009 and the personal information form added by the researcher were applied to 350 students selected by stratified sampling method by taking the necessary explanations and approving them. The application in each class lasted approximately 20-25 minutes. 287 forms that were deemed suitable for analysis were taken into consideration. As a result of the analyzes, the level of entrepreneurship of the students of Igdir University was determined as “High Entrepreneurship”. A gender difference was found in favor of male students. According to the faculty variable, a significant difference was found against the students of the Faculty of Theology. No significant difference was found in terms of classroom variables
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.