BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Üniversitelerinde Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersleri

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 548 - 559, 01.01.2017

Öz

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersi; Türk Dili, İngilizce ve Bilgisayar Teknolojisi dersleri gibi Türk üniversitelerinin birinci sınıflarında okutulan ortak zorunlu derslerden biridir. Haftada iki saat olmak üzere dersin üniversitelerden önce orta öğretimin son sınıflarında da aynı isimle öğrencilere bakıldığında alan derslerinin yanında bu dersin tekrar verilişindeki amaç, Milli Mücadele ve Kurtuluş Savaşı, Atatürk dönemi Türk İnkılabı ve ilkeleri, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkındaki bilgileri onlara daha kapsamlı ve bilinçli olarak vermek; Türk gençliğine tarihten alınan dersler aktarılarak ülkesi, milleti ve devleti ile bölünmez bir bütünlük içinde ulusal hedefler etrafında birleştirmektir. Aynı zamanda XXI. yüzyıl gençlerine modern çağın gereklerine uygun olarak eğitim öğretim vermek ilkesini de içinde barındırmaktır. Derslerin aktarımının sade ve anlaşılır olması aynı zamanda görsel malzemelerden de yararlanılarak öğrencilere verilmesi dikkat edilen hususlardan bir diğeridir. Bu çalışmada dersin verilmeye başlamasından günümüze kadar geçen süreç içinde dersin okutulma amacı, ortaya çıkışı, zaman içinde herhangi bir değişimin yaşanıp yaşanmadığı ile derslerde okutulan konuları makalemizde açıklamaya çalışacağız

Kaynakça

  • Akdağ, Ö. (1998). “Milli Mücadele Şahsiyetlerinden Yusuf Kemal (Tengirşenk)”, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Sayı: 40, Mart, 115-132.
  • Aksoy, İ. (2003). Yükseköğretim Kurumlarında İnkılap Tarihi ve Öğretimi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Arslan, A. (2005). “İnkılâp Tarihi ve Tarih Derslerinde Başarı Nasıl Sağlanır?”, İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, (Haz. Mehmet Saray-Hüseyin Tosun), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Aslanapa, O. (2007). Devrim Tarihi Ders Kitapları, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, Editör Salih Özbaran, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Aydemir, Ş. S. (2009). Süreyya, II. Adam 1884-1938, Cilt I, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Babaoğlu, R. (2013). “Yükseköğretimde “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi” Dersi (Amaç, Kapsam Ve Güncel Tartışmalar Işığında)”, Tarih Okulu Dergisi, Yıl 6, Sayı XVI, Aralık.
  • Bloch, M. (2013). Tarih Savunusu veya Tarihçilik Mesleği, Çev. Ali Berktay, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Editör Sezai Öztaş, Kayalı Kitapevi, Kırklareli, 2015, s.III-IX.
  • Bülent, B. (2008). Tarih Öğretmenlerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretimine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenlikler (Kıdem, Mezuniyet, Okul Türü ve Cinsiyet) Açısından İncelenmesi (Konya Örneği), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Doğaner, Y. (2005). “Yüksek Öğretimde Atatürk İlkeleri Ve İnkılâp Tarihi Dersi Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Yeni Yaklaşımlar –Hacettepe Üniversitesi Örneği”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, c. XXI, Temmuz.
  • Doğaner, Y. (2005). “Yükseköğretimde Atatürk İlke ve İnkılaplarının Öğretimi İle İlgili Düşünceler”, İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Doğramacı, İ. (1996). “Yükseköğretimin Gelişimi Üniversite Yönetiminde Özerklik ve Demokrasi”, Yeni Türkiye Dergisi, Eğitim Özel Sayısı, Yıl: 2, Sayı: 7, Ankara, Ocak-Şubat.
  • Doyran, F. & Muhabbet D. (2013). “Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi Zorunlu Olmalı Mı?”, Turkish Studies, International Periodical Fort he Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/3.
  • Emiroğlu, G. (2006). “İlköğretim Düzeyinde İnkılap Tarihi Ders Konularının Öğretimi: Metot ve Etkinlikler”, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Editör: Yasemin Doğaner, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Erdaş, S. (2006) “Atatürk’ten Günümüze Türk İnkılap Tarihi Derslerine Genel Bir Bakış”, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Editör: Yasemin Doğaner, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Ersanlı, B. (1992). İktidar ve Tarih, Türkiye’de "Resmi Tarih" Tezinin Oluşumu (1929 - 1937), Afa Yayınları, İstanbul.
  • Halıcı, Ş. (2004). Yeni Türkiye Devleti’nin Yapılanmasında Mahmut Esat Bozkurt, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara. İzgi, Ö. (1985). “Türk İnkılap Tarihi Derslerinin Metot ve Kavram Açısından İncelenmesi”, I. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Semineri, Samsun 19 Mayıs Üniversitesi.
  • Kara, N. N. (1999). Türk Siyasi Hayatında Recep Peker, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Köstüklü, N. (2000) “Atatürk ve Milli Mücadeleyi Anlamak veya Türk İnkılap Tarihinde Terminoloji Meselesi”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt XVI, Sayı XLVIII.
  • Köstüklü, N. (2014). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Kuzucular Ofset, Konya.
  • Mumcu, A. (1977). Ankara Adliye Mektebi’nden Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ne 1925- 1975: Ankara Hukuk Fakültesinin Yarım Yüzyıllık Tarihi, Ankara.
  • Mumcu, A. (1985). “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Yapılan Yanlışlıklar”, I. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Semineri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Basımevi, Samsun.
  • Özbaran, S. (1997). Tarih ve Öğretimi, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Özçetin, Y. & Senem N. (2010). “Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Üniversiteler Düzeyinde Okutulmaya Başlanması ve Gelinen Süreç”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volume 3/11.
  • Öztaş, S. (Edt.) (2015). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Editör Sezai Öztaş, Kayalı Kitapevi, Kırklareli.
  • Resmi Gazete, 31 Mayıs 1961, Sayı: 10816, s. 4210.
  • Safran, M. (2004). “Eğitim Bilimi Açısından Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Öğretimi”, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi’nde Yöntem Arayışları, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Şıvgın, H. (2009). “Ulusal Tarih Öğretiminin Kimlik Gelişimindeki Önemi”, Akademik Bakış Dergisi, Cilt: II, Sayı: 4.
  • Şimşek, A. & Ali S. (2011). Milli Tarihin İnşası, Tarihçi Kitapevi, İstanbul.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Cilt: 44, Sayı: 2087, 1981.
  • Tanör, B. & Zafer T. & Berktay H. (1997). İnkılap Tarihi” Dersleri Nasıl Okutulmalı?, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • Turan, Ş. (2006). “Dr. Reşit Galip’in Atatürk’e Yakınmaları”, Tarih Araştırmaları Dergisi, Sayı: 39, Vol: XXV, Mart.
  • Uca, A. (1998). “Yusuf Hikmet Bayur’un Hayatı, Fikirleri ve Eserleri”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 9, 211-227.
  • Yılmaz, M. (2006). “Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Konularının İlköğretimde Öğretimi”, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Öğretimi, (Editör; Dr. Yasemin Doğaner), Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları, Ankara.

The Principles of Ataturk and History of Turkish Revolution Lessons at Turkish Universities

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 548 - 559, 01.01.2017

Öz

Ataturk’s Principles and History of Revolution lesson is one of the common compulsory courses taught in first class Turkish universities such as Turkish Language, English and Computer Technology courses. The course is given by the instructors for two hours a week. The lesson is taught to the students with the same name in the last classes of secondary education before the universities. From the point of view of the university students, it is aimed to provide them with more comprehensive and conscious information about the purpose of regiving this course besides the field courses, National Struggle and War of Independence, Atatürk’s period Turkish Revolution and principles, the lessons learned from the history of Turkish youth are transferred and integrated around the national targets in an indivisible unity with the country, the nation and the state. At the same time, it is to accommodate the principle of giving education to young people of XXI. century according to the requirements of the modern age. The teaching of the lessons is simple and understandable and also getting support by the visual materials to be given to the students is another of the things to be considered. In this study, we will try to explain the subjects taught in the lesson with the purpose of being taught, the emergence of the course, any change over time in our article.

Kaynakça

  • Akdağ, Ö. (1998). “Milli Mücadele Şahsiyetlerinden Yusuf Kemal (Tengirşenk)”, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Sayı: 40, Mart, 115-132.
  • Aksoy, İ. (2003). Yükseköğretim Kurumlarında İnkılap Tarihi ve Öğretimi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Arslan, A. (2005). “İnkılâp Tarihi ve Tarih Derslerinde Başarı Nasıl Sağlanır?”, İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, (Haz. Mehmet Saray-Hüseyin Tosun), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Aslanapa, O. (2007). Devrim Tarihi Ders Kitapları, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, Editör Salih Özbaran, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Aydemir, Ş. S. (2009). Süreyya, II. Adam 1884-1938, Cilt I, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Babaoğlu, R. (2013). “Yükseköğretimde “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi” Dersi (Amaç, Kapsam Ve Güncel Tartışmalar Işığında)”, Tarih Okulu Dergisi, Yıl 6, Sayı XVI, Aralık.
  • Bloch, M. (2013). Tarih Savunusu veya Tarihçilik Mesleği, Çev. Ali Berktay, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Editör Sezai Öztaş, Kayalı Kitapevi, Kırklareli, 2015, s.III-IX.
  • Bülent, B. (2008). Tarih Öğretmenlerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretimine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenlikler (Kıdem, Mezuniyet, Okul Türü ve Cinsiyet) Açısından İncelenmesi (Konya Örneği), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Doğaner, Y. (2005). “Yüksek Öğretimde Atatürk İlkeleri Ve İnkılâp Tarihi Dersi Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Yeni Yaklaşımlar –Hacettepe Üniversitesi Örneği”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, c. XXI, Temmuz.
  • Doğaner, Y. (2005). “Yükseköğretimde Atatürk İlke ve İnkılaplarının Öğretimi İle İlgili Düşünceler”, İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Doğramacı, İ. (1996). “Yükseköğretimin Gelişimi Üniversite Yönetiminde Özerklik ve Demokrasi”, Yeni Türkiye Dergisi, Eğitim Özel Sayısı, Yıl: 2, Sayı: 7, Ankara, Ocak-Şubat.
  • Doyran, F. & Muhabbet D. (2013). “Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi Zorunlu Olmalı Mı?”, Turkish Studies, International Periodical Fort he Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/3.
  • Emiroğlu, G. (2006). “İlköğretim Düzeyinde İnkılap Tarihi Ders Konularının Öğretimi: Metot ve Etkinlikler”, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Editör: Yasemin Doğaner, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Erdaş, S. (2006) “Atatürk’ten Günümüze Türk İnkılap Tarihi Derslerine Genel Bir Bakış”, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, Editör: Yasemin Doğaner, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Ersanlı, B. (1992). İktidar ve Tarih, Türkiye’de "Resmi Tarih" Tezinin Oluşumu (1929 - 1937), Afa Yayınları, İstanbul.
  • Halıcı, Ş. (2004). Yeni Türkiye Devleti’nin Yapılanmasında Mahmut Esat Bozkurt, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara. İzgi, Ö. (1985). “Türk İnkılap Tarihi Derslerinin Metot ve Kavram Açısından İncelenmesi”, I. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Semineri, Samsun 19 Mayıs Üniversitesi.
  • Kara, N. N. (1999). Türk Siyasi Hayatında Recep Peker, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Köstüklü, N. (2000) “Atatürk ve Milli Mücadeleyi Anlamak veya Türk İnkılap Tarihinde Terminoloji Meselesi”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt XVI, Sayı XLVIII.
  • Köstüklü, N. (2014). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Kuzucular Ofset, Konya.
  • Mumcu, A. (1977). Ankara Adliye Mektebi’nden Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ne 1925- 1975: Ankara Hukuk Fakültesinin Yarım Yüzyıllık Tarihi, Ankara.
  • Mumcu, A. (1985). “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Yapılan Yanlışlıklar”, I. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Semineri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Basımevi, Samsun.
  • Özbaran, S. (1997). Tarih ve Öğretimi, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Özçetin, Y. & Senem N. (2010). “Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Üniversiteler Düzeyinde Okutulmaya Başlanması ve Gelinen Süreç”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volume 3/11.
  • Öztaş, S. (Edt.) (2015). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Editör Sezai Öztaş, Kayalı Kitapevi, Kırklareli.
  • Resmi Gazete, 31 Mayıs 1961, Sayı: 10816, s. 4210.
  • Safran, M. (2004). “Eğitim Bilimi Açısından Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Öğretimi”, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi’nde Yöntem Arayışları, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Şıvgın, H. (2009). “Ulusal Tarih Öğretiminin Kimlik Gelişimindeki Önemi”, Akademik Bakış Dergisi, Cilt: II, Sayı: 4.
  • Şimşek, A. & Ali S. (2011). Milli Tarihin İnşası, Tarihçi Kitapevi, İstanbul.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Cilt: 44, Sayı: 2087, 1981.
  • Tanör, B. & Zafer T. & Berktay H. (1997). İnkılap Tarihi” Dersleri Nasıl Okutulmalı?, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • Turan, Ş. (2006). “Dr. Reşit Galip’in Atatürk’e Yakınmaları”, Tarih Araştırmaları Dergisi, Sayı: 39, Vol: XXV, Mart.
  • Uca, A. (1998). “Yusuf Hikmet Bayur’un Hayatı, Fikirleri ve Eserleri”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 9, 211-227.
  • Yılmaz, M. (2006). “Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Konularının İlköğretimde Öğretimi”, Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Öğretimi, (Editör; Dr. Yasemin Doğaner), Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları, Ankara.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nesrin Akkor Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE N. Akkor, “The Principles of Ataturk and History of Turkish Revolution Lessons at Turkish Universities”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 548–559, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.