BibTex RIS Kaynak Göster

Descartes Felsefesinde Eğitim Düşüncesinin ve Unsurlarının Çözümlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 582 - 597, 01.01.2017

Öz

Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki bir disiplin olmaya çalışan eğitim felsefesinin sorgulamalarına konu olmasıyla birlikte, filozofların eğitimle çalışmalarında sıklıkla rastlanmaktadır. Eğitim Felsefesi, Eğitim Bilimleri ile Eğitim Programları ve Öğretimi gibi disiplinleri dikkate almaktadır. Ayrıca eğitim felsefesi, felsefe ve eğitim arasındaki yakın ilişkiyi spekülatif olarak analiz etmeye çalışmaktadır. Descartes düşüncesi ise XVII. yüzyıl felsefesi içerisinde şekillenmiş ve sonrasında muhtelif birçok alanı etkilemiştir. Dolayısıyla felsefe tarihinin bu önemli filozofunun bir eğitim anlayışına sahip olup olmadığı incelemeye değmektedir. Descartes başlı başına eğitim konusunu içeren bir eser kaleme almamıştır. Ayrıca onun eğitim düşüncelerinin açıklanma ihtimali olan eğitim felsefesine ilişkin ilgili literatür incelendiğinde konunun detaylı ele alındığı herhangi bir örnekle de karşılaşılmamıştır. Ancak Descartes’ın temel felsefi eserlerinde eğitim konusuna ilişkin unsurlar açık veya örtük bir şekilde mevcuttur. Bu açıdan, Descartes rasyonalizmi ve onun bazı derslerin içeriğine ve amaçlarına ilişkin düşünceleri kendisinden önceki dönemin bir eğitim eleştirisi olduğu gibi ilerleyen yüzyıllarda eğitime yön veren içeriktedir. Çalışma Descartes felsefesinde eğitim konusunun göz ardı edilemeyecek kadar önemli olduğunu iddia ederek Descartes’ta eğitim düşünce ve unsurlarının çözümlenmesini amaçlamaktadır

Kaynakça

  • Aytaç, K. (1980). Avrupa Eğitim Tarihi. Ankara: Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Berner, H. (2013). Pedagojide Güncel Akımlar. (Çev. Zekeriya Uludağ, Çiğdem Uğursal, Nevzat Bakır). Ankara: Nobel Kitap.
  • Birand, K. (1964). İlk Çağ Felsefesi Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2004). Bilimler Tarihi ve Felsefesi, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Büyükdüvenci, S. (1987). Eğitim Felsefesi “Yazılar”. Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Capra, F. (1989). Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, İstanbul: İnsan Yayınları
  • Cevizci, A. (2001). Orta Çağ Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Cevizci, A. (2013). On Yedinci Yüzyıl Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Descartes, R. (1967a). Felsefenin İlkeleri (Çev. Mehmet Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Descartes, R. (1967b). Aklını İyi Kullanmak ve İlimlerde Hakikati Aramak İçin Metot Üzerine Konuşma (Çev. Mehmet Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Descartes, R. (1991). Ruhun İhtirasları (Çev. Mehmet Karasan). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Doğan, S. (2003), “Orta Çağ Manastır Sistemi: Doğu ve Batı Manastırları”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 20, Sayı 2, s.s.73-89, Erişim Adresi: http://193.140.229.51/index.php/EFD/article/viewFile/661/pdf_34
  • Düzgüner, S. (2013). “Ruh-Beden ve İnsan-Aşkın Varlık İlişkisine Yönelik Psikolojik Yaklaşımın Tarihi Serüveni”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt Sayı 45, s.s. 284, ISSN 1302-4973, Erişim Adresi: http://dspace.marmara.edu.tr/handle/11424/4055.
  • Gutek, G. L. (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, (Çev. Nesrin Kale). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gümüş, T.T. (2010), “Orta Çağ’dan Erken Modern Döneme Batı Avrupa’da Eğitim Tarihi: Yeni Yaklaşımlar”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, s.s.25- ,ErişimAdresi:http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article/view/1002000037/1002000
  • Hof, U. I. (2004). Avrupa’da Aydınlanma. (Çev. Şebnem Sunar). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Kıncal, R. (2009). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özakpınar, Y. (2013). Psikoloji Tarihi Başlangıcından Bugüne Psikolojinin Dönüşümü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Reboul, O. (1991). Eğitim Felsefesi, (Çev. Işın Gürbüz). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Reichenbach, H. (1981). Bilimsel Felsefenin Doğuşu, (Çev. Cemal Yıldırım). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Russ, J. (2011).Avrupa Düşüncesinin Serüveni Antik Çağlardan Günümüze. (Çev. Özcan Doğan).Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Piaget, J. (2007). Yapısalcılık, (Çev. Ayşe Şirin Okyayuz Yener). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Palmade, G. (1995). Pedagojininin Metodları. (Çev. Prof. Dr. Hikmet Y. Celkan). Ankara:
  • Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Schumacher, E. F. (1990). Aklı Karışıklar İçin Kılavuz. (Çev. Mustafa Özel). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Suner, S. (1967), Düşüncenin Tarihteki Evrimi. İstanbul: Fatih Matbaası.
  • Timuçin, A. (1999). Descartes Felsefesine Giriş. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Uludağ, Z. (2016). Türk Eğitim Tarihinden Bir Kesit: Şehzade Eğitimi. Eğitime Bakış Eğitim
  • Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi. Yıl 12, Sayı: 37, s.s. 41-48. Ülken, H. Z. (2001), Eğitim Felsefesi. İstanbul: Ülken Yayınları.
  • Vorlander, K. (2004). Felsefe Tarihi. (Çev. Mehmet İzzet, Orhan Saadeddin), İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Weber, A. (1964). Felsefe Tarihi. (Çev. H. Vehbi Eralp). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Analysis Of Educational Thought and Elements in Descartes’ Philosophy

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 582 - 597, 01.01.2017

Öz

While the links between philosophy and education are the subject of questions of the educational philosophy, the study of philosophical thought in philosophers is often encountered in educational philosophical studies. Educational Philosophy takes into account disciplines such as Educational Sciences and Educational Programs and Instruction. In addition, Educational philosophy tries to analyze speculatively the close relation between philosophy and education. Descartes thought was shaped within the philosophy of the 17th century and influenced various fields afterwards. Therefore, it is worth examining whether this important philosopher of philosophy history has an understanding of education. Descartes did not write a work containing education on its own. In this regard, examining the relevant literature on the educational philosophy that Descartes' educational philosophies are likely to reveal, we have not encountered any of the examples discussed in detail. However, the elements of education are open or implicit in Descartes' basic philosophical works. From this point, Descartes rationalism and his thoughts on the content and purpose of some of the lessons were in the content that guides the education in the coming centuries as they were his criticism of the previous era of education. The study aims at analyzing the elements of education by claiming that it is important that the issue of education in Descartes’ philosophy can not be ignored

Kaynakça

  • Aytaç, K. (1980). Avrupa Eğitim Tarihi. Ankara: Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Berner, H. (2013). Pedagojide Güncel Akımlar. (Çev. Zekeriya Uludağ, Çiğdem Uğursal, Nevzat Bakır). Ankara: Nobel Kitap.
  • Birand, K. (1964). İlk Çağ Felsefesi Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2004). Bilimler Tarihi ve Felsefesi, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Büyükdüvenci, S. (1987). Eğitim Felsefesi “Yazılar”. Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Capra, F. (1989). Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, İstanbul: İnsan Yayınları
  • Cevizci, A. (2001). Orta Çağ Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Cevizci, A. (2013). On Yedinci Yüzyıl Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Descartes, R. (1967a). Felsefenin İlkeleri (Çev. Mehmet Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Descartes, R. (1967b). Aklını İyi Kullanmak ve İlimlerde Hakikati Aramak İçin Metot Üzerine Konuşma (Çev. Mehmet Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Descartes, R. (1991). Ruhun İhtirasları (Çev. Mehmet Karasan). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Doğan, S. (2003), “Orta Çağ Manastır Sistemi: Doğu ve Batı Manastırları”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 20, Sayı 2, s.s.73-89, Erişim Adresi: http://193.140.229.51/index.php/EFD/article/viewFile/661/pdf_34
  • Düzgüner, S. (2013). “Ruh-Beden ve İnsan-Aşkın Varlık İlişkisine Yönelik Psikolojik Yaklaşımın Tarihi Serüveni”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt Sayı 45, s.s. 284, ISSN 1302-4973, Erişim Adresi: http://dspace.marmara.edu.tr/handle/11424/4055.
  • Gutek, G. L. (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, (Çev. Nesrin Kale). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gümüş, T.T. (2010), “Orta Çağ’dan Erken Modern Döneme Batı Avrupa’da Eğitim Tarihi: Yeni Yaklaşımlar”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, s.s.25- ,ErişimAdresi:http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article/view/1002000037/1002000
  • Hof, U. I. (2004). Avrupa’da Aydınlanma. (Çev. Şebnem Sunar). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Kıncal, R. (2009). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özakpınar, Y. (2013). Psikoloji Tarihi Başlangıcından Bugüne Psikolojinin Dönüşümü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Reboul, O. (1991). Eğitim Felsefesi, (Çev. Işın Gürbüz). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Reichenbach, H. (1981). Bilimsel Felsefenin Doğuşu, (Çev. Cemal Yıldırım). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Russ, J. (2011).Avrupa Düşüncesinin Serüveni Antik Çağlardan Günümüze. (Çev. Özcan Doğan).Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Piaget, J. (2007). Yapısalcılık, (Çev. Ayşe Şirin Okyayuz Yener). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Palmade, G. (1995). Pedagojininin Metodları. (Çev. Prof. Dr. Hikmet Y. Celkan). Ankara:
  • Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Schumacher, E. F. (1990). Aklı Karışıklar İçin Kılavuz. (Çev. Mustafa Özel). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Suner, S. (1967), Düşüncenin Tarihteki Evrimi. İstanbul: Fatih Matbaası.
  • Timuçin, A. (1999). Descartes Felsefesine Giriş. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Uludağ, Z. (2016). Türk Eğitim Tarihinden Bir Kesit: Şehzade Eğitimi. Eğitime Bakış Eğitim
  • Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi. Yıl 12, Sayı: 37, s.s. 41-48. Ülken, H. Z. (2001), Eğitim Felsefesi. İstanbul: Ülken Yayınları.
  • Vorlander, K. (2004). Felsefe Tarihi. (Çev. Mehmet İzzet, Orhan Saadeddin), İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Weber, A. (1964). Felsefe Tarihi. (Çev. H. Vehbi Eralp). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Olcay Bayraktar

Zekeriya Uludağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE O. Bayraktar ve Z. Uludağ, “Descartes Felsefesinde Eğitim Düşüncesinin ve Unsurlarının Çözümlenmesi”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 582–597, 2017.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.