BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Matematik Yeteneği Testi Tema-3 Geçerlik Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 644 - 654, 01.01.2017

Öz

Araştırmada, 48-60 aylık okul öncesi dönem çocuklarının matematik yeteneklerinin belirlenmesi amacıyla ''Erken Matematik Yeteneği Testi’nin Test of Early Mathematics Ability, TEMA-3 '' Türkçeye uyarlanması gerçekleştirilmiştir. TEMA-3'ün geçerlik ve güvenirlik çalışması için, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 100 çocuk araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın evrenini Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan MEB'e bağlı bağımsız anaokullarına devam eden, 48-60 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Çankaya ilçesi bağımsız anaokullarında bulunan çocuklardan basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 48-60 aylık çocuklardan oluşmaktadır. Araştırmalar incelendiğinde görülüyor ki; okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerilerini ölçmeye yönelik ölçme araçları ve kavram testlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Ölçeğin geçerlik güvenirlik çalışması, 48-60 aylık çocuklara da uygulanabilirliğini göstermektedir

Kaynakça

  • Arnas, Y., Gül, E. ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 Ay Çocuklar İçin Sayı ve İşlemKavramları Testi'nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(12):147–157.
  • Buldu, M. (2011). Okulöncesi dönemde matematiksel kavram gelişim.Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Akman, B. (Edt). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bumin, A. (1993). Anaokulu eğitimi alan ve almayan 61–72 aylık çocukların sayı kavramlarındaki başarı düzeylerinin cinsiyete göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi SağlıkBilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Charlesworth, R. and Lind K. K. (2013). Math & science for young children. (Seventh edition). USA: Wadswort Cengage Learning.
  • Çelik, M. (2012). Çelik, M. (2012). 61-72 aylık çocukların matematik gelişimine küçük çocuklar için büyük matematik? (Big math for little kids) eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dağlı, A. (2007). Okul öncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin Türkçe ve matematik derslerindeki akademik başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dursun, Ş. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematiksel becerilerinin okul öncesi eğitimi alma ve almama durumuna göre karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 1691-1715.
  • Erdogan, S. (2006). Altı yas grubu çocuklarında drama yöntemi ile verilen matematik egitiminin matematik yetenegine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Ergün, S. (2003). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematik yetenek ve başarılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim BilimleriEnstitüsü, İstanbul.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Ginsburg, H. P., Lee, J. S., & Boyd, J. S. (2008). Mathematics education for young children: What it is and how to promote it. Social PolicyReport of the Society for Research in Child Development, 22, 3–23.
  • Ginsburg, H.,& Baroody, A. (2003). "Test of Early Mathematics Ability--Third Edition." Austin, TX: Pro-Ed.
  • Görmez, E. (2007). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğu ve Matematik Hazır Bulunuşluk Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Heffelfinger, A. K., and Mrakotsky, C. (2006). Cognitive development. Handbook of preschool mental health, development, disorders, and treatment. Luby, J. L. (Eds). USA: The Guilford Press.ss:45-60.
  • İnal, G. (2011). Bilişsel yetenekler testi form-6’nın geçerlik güvenirlik çalışması ve altı yaş çocuklarının bilişsel yeteneklerine muhakeme eğitim programının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kandır, A., İnal, G., ve Özbey, S. (2010). Okul Öncesi Eğitimde Program (1) Kuramsal Temeller. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher" math talk.". Developmental Psychology, 42(1), 59.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test Hazırlama Kılavuzu Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Unutkan, Ö. P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. HacettepeÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32. 243–254.
  • Sarama, J. ve Clements, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics EducationResearch: Learning Trajectories for Young Children. New York:Routledge.
  • Türkmenoğlu, F. (2005). 60-72 aylık çocukların matematik becerilerini kazanmalarında, “oyun yoluyla matematik becerilerini kazandırma programı’nın” etkisinin incelenmesi. Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.

Test of Early Mathematics Ability Tema-3 Validity and Reliability Study

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 644 - 654, 01.01.2017

Öz

The study aims to adapt an assessment instrument oriented to assess the math ability of 48-60 months old pre-school children. The assessment instrument was applied to 100 pre-school children in Çankaya county of Ankara province in 2012-2013 academic year. Various point of views are present at the validity and credibility studies related to the amount of sample.The pre-application of the adaptation of the form A and form B of TEMA-3 had been carried out with 20 preschool children. In order to determine the validity of the test that has been put, Turkish translation of the draft scale was applied to 100 children who didn't attend to the pre-application process earlier. As a result, it has been reached to the outcome that TEMA-3 scale in relation to maths ability of 48-60 months children has been verified as a valid and credible testing device

Kaynakça

  • Arnas, Y., Gül, E. ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 Ay Çocuklar İçin Sayı ve İşlemKavramları Testi'nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(12):147–157.
  • Buldu, M. (2011). Okulöncesi dönemde matematiksel kavram gelişim.Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Akman, B. (Edt). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bumin, A. (1993). Anaokulu eğitimi alan ve almayan 61–72 aylık çocukların sayı kavramlarındaki başarı düzeylerinin cinsiyete göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi SağlıkBilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Charlesworth, R. and Lind K. K. (2013). Math & science for young children. (Seventh edition). USA: Wadswort Cengage Learning.
  • Çelik, M. (2012). Çelik, M. (2012). 61-72 aylık çocukların matematik gelişimine küçük çocuklar için büyük matematik? (Big math for little kids) eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dağlı, A. (2007). Okul öncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin Türkçe ve matematik derslerindeki akademik başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dursun, Ş. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematiksel becerilerinin okul öncesi eğitimi alma ve almama durumuna göre karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 1691-1715.
  • Erdogan, S. (2006). Altı yas grubu çocuklarında drama yöntemi ile verilen matematik egitiminin matematik yetenegine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Ergün, S. (2003). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin matematik yetenek ve başarılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim BilimleriEnstitüsü, İstanbul.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Ginsburg, H. P., Lee, J. S., & Boyd, J. S. (2008). Mathematics education for young children: What it is and how to promote it. Social PolicyReport of the Society for Research in Child Development, 22, 3–23.
  • Ginsburg, H.,& Baroody, A. (2003). "Test of Early Mathematics Ability--Third Edition." Austin, TX: Pro-Ed.
  • Görmez, E. (2007). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğu ve Matematik Hazır Bulunuşluk Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Heffelfinger, A. K., and Mrakotsky, C. (2006). Cognitive development. Handbook of preschool mental health, development, disorders, and treatment. Luby, J. L. (Eds). USA: The Guilford Press.ss:45-60.
  • İnal, G. (2011). Bilişsel yetenekler testi form-6’nın geçerlik güvenirlik çalışması ve altı yaş çocuklarının bilişsel yeteneklerine muhakeme eğitim programının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kandır, A., İnal, G., ve Özbey, S. (2010). Okul Öncesi Eğitimde Program (1) Kuramsal Temeller. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher" math talk.". Developmental Psychology, 42(1), 59.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test Hazırlama Kılavuzu Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Unutkan, Ö. P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. HacettepeÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32. 243–254.
  • Sarama, J. ve Clements, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics EducationResearch: Learning Trajectories for Young Children. New York:Routledge.
  • Türkmenoğlu, F. (2005). 60-72 aylık çocukların matematik becerilerini kazanmalarında, “oyun yoluyla matematik becerilerini kazandırma programı’nın” etkisinin incelenmesi. Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Perihan Tuğba Şeker Bu kişi benim

Fatma Alisinanoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE P. T. Şeker ve F. Alisinanoğlu, “Erken Matematik Yeteneği Testi Tema-3 Geçerlik Güvenirlik Çalışması”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 644–654, 2017.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.